Läckande stormlykta Clas Ohlson

Hallå.

Jag slog till och köpte en stor stormlykta eftersom den var av utgående modell och riktigt billig.
Funkar prima att tända, lyser starkt och fint.

Jag släckte den genom att öppna luftskruven och tog in den inomhus. Efter ett tag upptäckte jag att den började läcka. Ställde ut den igen och tog in den nu ett halvt dygn senare, samma förfarande igen. Den börjar läcka under kranen som öppnar fotogenmatningen som det ser ut.

Ska man tänka på något annat när man stänger av dem, annat än att öppna luftskruven? Kan det vara temperaturskillnaden (ändå bara runt 30 grader) som får den att svälla och läcka eller något sådant.

Tips mottages.

Är kranen en kran och inte bara till för rensnålen? På optimus lyktor har den i alla fall ingen stängningsfunktion, lyktan regleras då med trycket i tanken, precis som du gjort.

Kommer fotogenen under kranen, eller i själva verket från munstycket, bara att det inte syns när det rinner efter röret.

Skicka gärna en länk till lyktan.

Tycker att

du skall stänga kranen till ovandelen också.

När trycktanken stängs så kan temperaturökning leda till att fotogenet pressas ut via kranen som reglerar bränsletillförseln till munstycket och nätet i toppen av lyktan. Stäng alltså den kranen. Rensnål tror jag inte finns inbyggt isådana här lyktor.

Thure

Senast ändrad:
Trycksatta grejor som läcker

eldfarliga vätskor är obra. Har du fyllt för högt? Bruksanvisningen ger klara besked en eller två cm under påfyllningsröret brukar vara rätt. Det är luften över bränslet du skall trycksätta. Att släppa ut trycket på min glödstrumps stormlykta är lätt då den har både monometer och luftskruv. Alla stormlyktor jag sett har inte riktig luftskruv, Trycket släpps där ut genom påfyllningshålet.
Om din lykta är trycksatt och du öppnar för bränsleventilen läcker det helt riktigt ut bränsle tills dess trycket är balanserat.
Har dunågon beskrivning på lyktan? Vad var COs artikelnummer? Vem har byggt den? Modell?
Annar måste åtminstone jag svara generellt och vagt.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=57100374

Jag måste återkomma i frågan vilken själva källan till läckaget är, om det är kranen eller högre upp. Det lär vara en kran i alla fall eftersom inget fotogen når munstycket även om jag har trycksatt, om inte kranen är i rätt läge.

Det står i manualen att den rensar munstycket om man vrider runt "kranen" ett par varv.

Jag har inte fyllt för högt upp.

Tillverkare: Silveray

På co

bilden ser jag att den här modellen har en snabbtändare. Det är även möjligt att det läcker i anslutning till den. Jag vet inte om det är separat avstängning till snabbtändaren men tror att även den försörjs genom trycktanken.

Thure

Hej!

Helt rätt att släcka den genom att öppna luftskruven.
Vad du bör tänka på är att inte stänga luftskuven ute på vintern och sen ta in lampan. Om du gör det får du övertryck i tanken av temp.höjningen och rensnålsventilen brukar inte alltid ta tätt.
Om så är fallet är det inget läckage utan fotogen som sipprar ut ur munstycket och rinner nedför förgasarröret.
Ta in lampan med öppen luftskruv och stäng den sen lampan blivit varm så slipper du problemet.

VH/Anders

Nej nej nej. På sånnahär klassiska lampor stänger man helt enkelt aldrig luftningskranen (pyskranen) utom när man har lampan tänd. Fotogen har Otroligt låg viskositet och läcker genom alla skarvar och packningar så fort det kommer under litet tryck. Så länge pyskranen är litet öppen borde du slippa problem. Inte ovanligt att det läcker några droppar då du har den tänd heller, men då är lampan oftast så varm att det lilla som läcker ut dunstar så att man inte ser det. Jag skulle dock aldrig lita på en pumplykta så pass att den fick följa med in i tältet - men ett jäkla najs ljus blir det!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg