Läckande ståltermosar

Är så trött på läckande ståltermosar. Fick en Thermos i present, den har en slags pip som fälls upp när man trycker på en knapp. Använde den några gånger, sedan började den läcka. Men bara ibland. Har fyllt den med vatten och håller den upp och ner och skakar. Ibland kommer några droppar, ibland inte. Men det som läckte ur i min ryggsäck var mer än några få droppar. Fattar inte att termostillverkarna inte kan göra korkar som håller tätt! :-(

highlandpark; sa:
Är så trött på läckande ståltermosar. Fick en Thermos i present, den har en slags pip som fälls upp när man trycker på en knapp. Använde den några gånger, sedan började den läcka. Men bara ibland. Har fyllt den med vatten och håller den upp och ner och skakar. Ibland kommer några droppar, ibland inte. Men det som läckte ur i min ryggsäck var mer än några få droppar. Fattar inte att termostillverkarna inte kan göra korkar som håller tätt! :-(

har du testat att skruva isär korken och göra rent den ordentligt på insidan ?
de kan vara lite kinkiga de däringa korkarna..
hade samma problem med en kork men det löste sig när jag började skruva isär den och göra rent innuti korken.

rengöring...

jodå, jag har gjort rent korken invändigt. ändå samma sak. funderar på att köpa en termos med en knapp i mitten som man trycker ner, och hoppas på att den lösningen är bättre. synd, för annars tycker jag thermos gör de bästa ståltermosarna.

vad göra?

vad 17 gör jag då?? måste ju ha en termos! finns det någon modell/märke (helst 0,3 liter) som är riktigt bra? betalar hellre lite extra och får en riktigt bra termos som inte läcker och håller kaffet riktigt varmt.

Re: vad göra?

highlandpark; sa:
vad 17 gör jag då?? måste ju ha en termos! finns det någon modell/märke (helst 0,3 liter) som är riktigt bra? betalar hellre lite extra och får en riktigt bra termos som inte läcker och håller kaffet riktigt varmt.

Du reklamerar Thermosen på det stället där den köptes. Annars går det säkert att få tag på en reservdel. Jag har haft min Thermos i några år och den håller både värmen bra och läcker inte.

Men 0,3 liter är ju en rätt liten termos.Känns onödigt att överhuvudtaget ha en hällpip till en sån liten termos.

avslutad210712

Gäst
Personligen vill jag ha en helt vanlig termos med skruvkork utan en massa finesser som tryckknappar i korken. Finns det såna som dessutom håller värmen (liksom det viktigaste med en termos..).

Skall köpa 2 st strax så alla tips mottages tacksamt.

Storlek 0,5 0,5 eller 1,0 liter

avslutad210712; sa:
Personligen vill jag ha en helt vanlig termos med skruvkork utan en massa finesser som tryckknappar i korken. Finns det såna som dessutom håller värmen (liksom det viktigaste med en termos..).

Skall köpa 2 st strax så alla tips mottages tacksamt.

Storlek 0,5 0,5 eller 1,0 liter

Jag har en 0.8 liter (tror jag) som är exakt likadan som de som Stadium säljer (iaf i Gbg).Den håller värmen bra. Har jag kaffe i den över dagen så är det varmt när jag kommer hem till middag även om jag öppnat korken något och hällt ut lite under dagen.

Problemet är dock att det blir förbaskat svårt att skruva upp locket om man drar åt det för hårt när termosen fortfarande är kall. Någonting krymper eller sväller så att korken sitter som *berg*. Kommer man bara ihåg att inte dra åt så hårt i början så är det lugnt.

Jag tror den kostar 89kr, men själva grejen med mitt tipset är att jag tror det finns 1-liters också.. :)

MvH

vakum...

Problemet är dock att det blir förbaskat svårt att skruva upp locket om man drar åt det för hårt när termosen fortfarande är kall. Någonting krymper eller sväller så att korken sitter som *berg*. Kommer man bara ihåg att inte dra åt så hårt i början så är det lugnt.

Att locket sitter hårt tror jag har med vakum att göra... ska kolla upp om Stadium i Stockholm har en liten termos med skruvkork också. Annars mottager jag tacksamt alla tips på bra termosar i 0,3-0,5 liter... (med pålitlig kork = skruvkork (?)

Jag är ledesen, men

fler rörliga delar = fler problem. Boeing gjorde en gång ett jätteflygplan. De valde två stora motorer framför fyra små, trots att ett motorhaveri är värre med bara två motorer än med fyra, av just den anledningen.

Köp en termos med skruvlock, då slipper du problemet.

Köp en skruvkork

Jag hade tidigare samma problem med en 0,5l Thermos termos som läckte från snabbkorken. Det var helt stört omöjligt att få den att hålla tätt så det slutade med att jag köpte en reservkork av skruvmodell på Naturkompaniet i Uppsala. Efter korkbyte funkar termosen helt perfekt, håller dessutom värmen något bättre med skruvkorken. Den nya korkan var även den från Thermos så det borde inte vara några svårigheter att få tag på en kork med rätt gäng osv.

/Jesper

Re: Jag är ledesen, men

bananmannen; sa:
fler rörliga delar = fler problem. Boeing gjorde en gång ett jätteflygplan. De valde två stora motorer framför fyra små, trots att ett motorhaveri är värre med bara två motorer än med fyra, av just den anledningen.

Köp en termos med skruvlock, då slipper du problemet.

Offtopic kanske, men det måste ju vara mer sannolikt att en motor pajar än att två (eller tre) gör det, oavsett hur många man har och oavsett att det är sammanlagt fler rörliga delar i fyra motorer. (Om man får förutsätta att varje motor ser likadan ut.)

Även om man räknar med att det går åt fler rörliga delar för att samordna fyra motorer än två (dvs utöver själva motordelarna), så lyder jag under uppfattningen att fyra motorer är pålitligare. :) Eller?

Med samma resonemang borde man ju annars (kanske) kunna dra slutsatsen att en motor är allra bäst. (Ingen motor? Nja.)

MvH

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg