Läckande luckor lagom lustigt

Hitta läckan

Håller med tidigare inlägg om att det troligen är mellan skotten och skrovet eller möjligen lucksargen och däcket som läckan finns.

Ett sätt att hitta läckan utan att behöva fylla kajaken med vattnen är att se till att du får ett övertryck i skottet. Täta med plast och tejp och använd utblås på dammsugare, madrasspump eller något annat liknande (du behöver troligen inte så högt tryck). Om du sedan penslar på såpvatten på de ställen där du misstänker läckage så upptäcker du genast var det bubblar.
Jag har inte behövt använda det på min egen kajak men väl på andra saker. Fungerar och är ganska enkelt.

Lycka till

fyra år senare...

Kan tillägga att min nya Point 65 K1R också läcker på exakt samma ställe, mellan sargen och skrovet. Både fram och bak dessutom. Helt otroligt att dom inte har gjort något åt "problemet" på fyra år. Det är utan tvekan ett slarvfel från fabrik. Min gamla Mari 4 var helt tät.

Ett inlägg till Hans Fridels text

Hans text instämmer jag helt med, men han skriver
´ta då bort sargen`
Om sargen bara är att ta bort,då är det helt klart att den läckte.
Sargerna är för det mesta limmade med Sikaflexlim
och där dom sitter så sitter dom som f.n.
Har du inte rätta verktygen eller kunskap,låt någon som kan, göra det åt dig.
Sargen sitter oftas så hårt, att försöker du bryta
loss den, kommer laminatet sargen är limmad mot
att spricka.
Sargens nitning är inte till för att fästa utan oftats till för att pressa ihop kajak och sarg under
fog härdningen.
Används tvingar så behövs inga nitar, men det kan ta
upp produktions plats med en kajak belamrad med tving.
En nitad är bara att hiva upp på hyllan.
PS
Om man inte använder rätt primer på sargen vid limmningen, så fäster inte limmet på sargen och läckage uppstår.(gäller Kajaksports)

Under- och övertryck och läckage

Hade läckageproblem på min Point. Mycket riktigt kom vatten in mellan skrov och lucksarg. Tätade med Sikaflex vilket fungerade, men inte fullt ut. Vad som händer är att luften i packutrymmena komprimeras när kajaken kommer i det kallare vattnet och då suuuuger det in vattnet som ligger runt sargen. Det räcker med mikroskopiska hål,vatten har ju en förmåga att leta sig fram.
Problemet löstes när jag borrade ett litet hål i mitt i skotten. Diameter 0.5 - 1 mm räcker, inte större. Lufttrycket utjämnas, och man slipper tjuvläckage och bågnande luckor. På den kajak som jag nu paddlar finns dessa hål från fabrik.
/Lasse Å

Grejen är den att det bara läcker på ett ställe så det känns lite onödigt att plocka bort hela sargen. Har dock tätat från insidan med nån typ av båtsilicon, brun till färgen och det tycks räcka. Läcker inte längre. Borra hål genom skottet låter vettigt.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg