Läckande liggunderlag

brandmansmicke; sa:
Pyspunka är tyvärr inte lätta att hitta med någon av metoderna. Har man fått ett hål som verklige leder till ett luftflöde så fungerar det. Men de verklige irriterande hålen är de som precis gör att du vid morrontimmarna ligger och fryser om häcken för att den ligger på snön, ett riktigt litet läckage. Nedsänkning i vatten leder till massvis med bubblor över hela liggunderlaget. De släpper överallt och indikerar inget alls. Spraya diskmedelslösing kan fungera bättre, men det är inte enkelt med små hål.
Mitt blåser ut så fort jag lägger mig på det...:) I princip... Hålet syns tydligt.

Sjutton också att jag inte reklamerade det...!
[Ändrat av S Johansson 2006-08-07 kl 12:53]

läcksökning och lagning

Hej,
Har själv haft problem att hitta pyspunka på mitt thermarest genom att sänka ned det i badkaret.
Lyckades däremot hitta hålet med läcksökningsspray som används för läckor på gasolinstallationer. En proffsigare variant av såpvatten alltså (bildar lättare bubblor). Finns i järnhandeln eller hos Biltema (Läcksökare art nr 36-325).
Det är bara att blåsa upp liggunderlaget, spraya det fullt med läcksökning, sätt sig på det och vänta.
För att laga små hål funkar det med en klick Liquisole (Clas Ohlson 35-1300) eller gummilagning (Biltema 36-2443). Enligt min erfarenhet behövs ingen laglapp för små hål.

Hälsningar, Klas

Nå hur gör man med större hål då. Går det lätt att få tag i lagsett till termarest eller finns det någon smidigare lösning?
(hålet på sötnosens liggunderlag är stort som en lillfingernagel och runt)

estetdrägg; sa:
Nå hur gör man med större hål då. Går det lätt att få tag i lagsett till termarest eller finns det någon smidigare lösning?
(hålet på sötnosens liggunderlag är stort som en lillfingernagel och runt)

Man kan köpa dyra laglappar eller så kan man vara lite kreativ. Som laglapp funkar det utmärkt med en bit av en gammal galonregnjacka eller något annat gummerat tyg. Liquisole verkar fästa på de flesta material. Smörj laglappen med liquisole om du inte är säker på att den är tät. Lägg limmet på vävsidan, det fäster bäst då.

Lycka till /Klas

estetdrägg; sa:
Nå hur gör man med större hål då.

Jag har lagat stora hål på flytkuddar till jollar med nylontyg (gammalt jackfoder) och liquisole. Lägg tygbiten på ett hårt & glatt underlag (vaxat papper, glasskiva etc) och arbeta in liquisole tills tygbiten blir transparent. Stryk även lite kring hålet så att väven blir mättad där också, lägg på laglappen. Avsluta med ytterligare en liten klick liquisole för att bygga på tjockleken och för att släta till det hela.

Jag har en sån Asaklitt från Clas Ohlson och det är ett litet hål på sidan. Har gjort en misslyckad lagning med grejerna från min Exped-lagningssats, lappen blev inte tät. Hittade annan laglapp för vadarbyxor och kontaktlim då tillhörande lim hade torkat. Det verkar sitta klart tveksamt då PVC:n (som jag tror det är är för fet).

Någon som har idéer på vad som kan funka. Liquisole eller är det mer för gummiartade material? Det är alltså en ganska blank och hal plast vi snackar om här. Osäker på om det är PVC.

http://www.clasohlson.com/se/Luftbädd-Asaklitt/Pr314846000

Jag tror på Liquisole som verkar fästa på det mesta utom direkta Teflonytor. Prova Liquisole som lim ihop med en lagningslagg, sätt i press något dygn.

Är du osäker på om Liquisole fäster på liggunderlagets yta, prova på en liten yta ex i kanten när det inte gör något.

Jag fick samma tips av Clas Ohlsons kundtjänst så jag får lägga en hundring och testa. Har inte riktigt tid för något dygn men han som kommer får sova på en oskönare madrass till imorgon kväll. Sätter i lätt press med tving ikväll.

Jag tror på Liquisole som verkar fästa på det mesta utom direkta Teflonytor. Prova Liquisole som lim ihop med en lagningslagg, sätt i press något dygn.

Är du osäker på om Liquisole fäster på liggunderlagets yta, prova på en liten yta ex i kanten när det inte gör något.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg