Laddning av batteri till Sigma Mirage ?

Hej

Jag har sett i tidigare inlägg att flera här på Utsidan har Sigma Mirage. Jag har själv köpt en sådan, 5W + 20W med ett stort batteri som placeras i flaskhållaren på cykeln.

Nu är det så att jag köpte den begagnad utan bruksanvisning.

Vilket är bästa sättet att ladda batteriet? Laddaren har ju inga lysdioder som indikerar när laddningen är klar.

Är det NiCd eller NiMH batterier? De skall ju laddas på olika sätt. NiCD skall ju laddas ur helt innan uppladdning. NiMH mår ju bara bättre om man laddar fler gånger utan att ladda ur.

För övrigt så är jag mycket nöjd med ljuset. Enbart 5w lampan är ju vida överlägsen enklare batterilampor som jag haft förut. Med 20w lampan på så har man kanonbra ljus och bilar man möter bländar av på mycket långt håll. Jag tycker dock att batterierna laddas ur fort, efter 1 timme med 5w hela tiden + 20w halva tiden så vr det nästan tomt. Därför undrar jag hur batteriet bör laddas.

mvh
Jan-Eric
 
NiCD eller NiMH

Frågan är just vilken typ av batteri som jag har? Det står inget på batteripacken men jag får väl försöka öppna den för att se inuti då.

/J-E
 
Blybatteri

Sigma mirage batteriet är varken nimh eller nicd, utan ett blysyra batteri. Angående laddningen vet jag inte så mycket mer en att maximala tiden som batteriet får laddas är 5 h. Det kan vara lite svårt att komma ihåg att dra ut laddaren i tid, jag löste det genom att använda en timer som man sätter i vägguttaget. Timern är utrustad med en nedräkningsfunktion, så efter att den inställda tiden gått ut bryter den strömmen.

Blybatterier är inte minneskänsliga, vilket innebär att batteriet inte måste vara helt urladdat innen det laddas.

gustav
 
Vet nån varför man inte får ladda mer än 5h??
En av fördelarna med blyaccar är ju annars att man kan ha dem på laddning för jämnan. Man skall då ladda med ca 2,3V per cell eller 13,8V för ett 12V batteri. Kanske är laddningsspänningen högre än 2,3V? Blybatterier mår inte alls bra av att laddas ur helt och gör de det skall man ladda upp dem så fort som möjligt annars förlorar man snabbt kapacitet.
/Magnus
 
Dåligt av Sigma

Om max laddtid skall vara 5 timmar så tycker jag det är dåligt av Sigma att inte göra laddaren intelligent, typ laddare för mobiltelefoner, så att den stänger av laddningen när batteriet är fullt. Det finns ju inte ens lysdioder som indikerar laddning resp laddning klar. 5 timmar var ju också en dum tid, jag menar om batteriet är slut på kvällen och du behöver ha laddat det till nästa morgon så får du ju avbryta laddninen mitt i natten. IOFS var ju ditt föslag med timer en bra lösning.

Har någon provat med andra batterier till Sigma?

Det finns ju små behändiga batterier till videokameror på 6V och 1800mAh. Ett sådant borde ju räcka åtminstonde en timma för 5W lampan. Kanske man kunde ha med sig i reserv om stora batteriet tar slut.

mvh
J-E
 
Manualer finns på nätet!

Hej Jan-Eric och alla andra Sigma Mirage-intresserade!

Jag kan tillägga att manualer till (åtminstone många av) Sigmas produkter finns att ladda hem från deras hemsida http://www.sigmasport.com. De är rätt så svåra (tycker jag i alla fall) att hitta om man bara surfar runt på sajten så här kommer URL:erna:

Mirage:
http://www.sigmasport.com/Bilder/F_Support/F02_PDF/Mirage.pdf

Har du även Mirage X så kolla dessutom på:
http://www.sigmasport.com/Bilder/F_Support/F02_PDF/MirageX.pdf

Lycka till!
/Magnus Gullö (lycklig nybliven Mirage+X-ägare...)
 
mekelund; sa:
Vet nån varför man inte får ladda mer än 5h??
En av fördelarna med blyaccar är ju annars att man kan ha dem på laddning för jämnan. Man skall då ladda med ca 2,3V per cell eller 13,8V för ett 12V batteri. Kanske är laddningsspänningen högre än 2,3V? Blybatterier mår inte alls bra av att laddas ur helt och gör de det skall man ladda upp dem så fort som möjligt annars förlorar man snabbt kapacitet.
/Magnus

Det hade varigt bra i fall sigma hade skrivigt något om detta i sin obregriplika instruktionbok. Då hade jag nog fortfarande haft ett frächt batteri. Har nu pluggat på lite om blyacckumulatorer.

Kan inte sen någon anledning till att man inte skulle kunna ladda batteriet längre än 5 h. Batteriet borde bestå av tre celler 6V/2V per cell. PÅ transformatorn står det att utgående spänning är 6 V => 2 V per cell.Laddningsspänningen underskrider gränsen då vattnet i batteriet börjar dela upp sig i sina beståndsdelar och bilda knallgas.
/Gustav
PS. Sigma Sport tillverkar bra saker, men har ingen aning om hur en bra instruktionsbok ska se ut.DS
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kogoyo Åre - var till kalfjället? Mountainbike 8
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
RedBreather Spår till GPS/Smartphone Mountainbike 1
l_udde Remote kit till ROCK SHOX Ario RL för Scott twinloc Mountainbike 0
viggrun CykelVasan 2014 - time lapse från start till mål Mountainbike 11
thureb Treriksröset till Grövelsjön I dagens DN Mountainbike 3
Enzym bygga om en vanlig cyckel till ihopfällbar Mountainbike 10
Scholander Till er kunniga om en mountainbike Mountainbike 11
hassex Pimp från 3 till 2 speed Mountainbike 5
hassex Pimpa min bike från 8 speed till 9 speed Mountainbike 5
Förövaren Hjälp med reservdelar till min crescent Mountainbike 4
4623 Kärra till fulldämpat? Mountainbike 6
kalle111 Kassett och kedja till nishiki 301 Mountainbike 4
CajsaNilsson 2 hardtail MTBer stulna i Umeå natten till 15e maj Mountainbike 0
Fotoroger Bästa vägen till Pältsa Mountainbike 1
MagArne Rätt däcktryck till hybridcykel Mountainbike 16
froilan Bromshandtag till Shimano XT läcker olja Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
MagArne Fjädrande sadelstolpe till stel hybrid Mountainbike 7
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
Aldrin MTB till 11 åring Mountainbike 3
Frida1 Hjälp till cykelköp! Mountainbike 6
nertus Bromsbelägg till Avid BB7 Mountainbike 3
Jozii Mtb till bruk i Göteborgs skogar Mountainbike 13
MonicaKa 9-delat reglage till 8-delat baknav? Mountainbike 11
enghult Till&från-jobbetcykel sommar + vinter Mountainbike 18
EasyRider Passar pedalen till skon? Mountainbike 6
Henkan94 Kostnad på byte till skivbroms Mountainbike 3
marieb Hur går jag till väga för att börja cykla Mtb? Mountainbike 7
nermander Damasker till dämpare? Mountainbike 9
greenjuice Vad krävs att byta till Singlespeed Mountainbike 13
dsmith Hörlurar till cykling Mountainbike 22
Joakim Ambrosson Fodral till cykel? Mountainbike 3
maslit98 Reservdelar till Rock Shox Indy SL Mountainbike 2
fredrik_h Hjälp med att finna Rep. ställ till min mtb Mountainbike 2
jöran Kartfodral till cykel Mountainbike 5
XmadiceX Olja till kedjan? Mountainbike 30
klingeborn Lift till Finnmarksturen från Uppsala Mountainbike 0
eliljendahl samåkning gbg-sthlm till 08xc Mountainbike 3
dabac Slicks till MTB - dimensionens inverkan Mountainbike 25
Klassebasse Great Divide: Kanada till Mexico Mountainbike 9
Drifter Vilket är bästa smörjmedlet till kedjan? Mountainbike 5
mackan42195 MTB-Tjej till Åre Extreme Challenge Mountainbike 0
thomalin Cykelställ till bilen... Mountainbike 12
Jonik Cykelväskor till mtb Mountainbike 12
drifted jump till biken? å vilken bike e bäst? Mountainbike 8
Mathew Förvaring av batteriet till Mirage X (över sommaren)? Mountainbike 3
xnation Webbadress till Alesa Mountainbike 0
Mathew XT bromshandtag till Giant MPH-3 skivbromsar??? Mountainbike 1
gunnar.ohman BoB Yak trailer till alluminium cykel ? Mountainbike 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg