Ladda kameran i fjällen

avslutad210712

Gäst
Har inte köpt mina piratbatterier på kaffebrus utan på andra ställen. Visst känns det lite pirrigt att stoppa i ett piratbatteri i en kamera som kostade "en hel del" ny men inga problem än så länge. Hade piratbatterier till mina två tidigare digitalkameror och inga problem där heller. Tre originalbatterier mot sju piratbatterier.

Som nämts finns bara ström i Kebnekaise.

Solcellsladdare har jag också räknat på och räknar man på vikten skall man vara borta hyfsat länge för att det viktmässigt skall löna sig. Finns också laddare som drivs av vanliga batterier men hur de passar att ladda just ditt batteri vete attan. Troligen måste du klippa och klistra eller i alla fall löda lite kontakter för att det skall fungera.

Dealextreme.com är ett bra tips när det kommer till batterier också, kan vara guld värt att söka där bara man har tid att vänta ~2 veckor på leverans.

Sen finns ju diverse annan skit där också, alla priser inkl frakt, och småpaket värda småsummor fastnar sällan eller aldrig i tullen.

Laptopbatterier har exploderat/brunnit. Kamerabatterier däremot har jag ärligt talat inte hört talas om. Däremot kan hela kameran bli kortsluten och det blir finito med fotandet, och inga fina fjällbilder att visa upp för vännerna.

Kamerabatterier för runt hundralappen känns ärligt talat tveksamma. Jag hittade ett "piratbatteri" på Kjell & Co. Någon som vet om Kjells batterier är tillräckligt pålitliga? 300 kr känns som en vettig kostnad för att säkert kunna ta bilder i en vecka utan att oroa sig.

Kamerabatterier för runt hundralappen känns ärligt talat tveksamma. Jag hittade ett "piratbatteri" på Kjell & Co. Någon som vet om Kjells batterier är tillräckligt pålitliga? 300 kr känns som en vettig kostnad för att säkert kunna ta bilder i en vecka utan att oroa sig.

Vad bygger du 300 kr på som gräns? en siffra tagen ur luften eller har du något resonemang bakom den?

avslutad210712

Gäst
Jag köpte mina batterier från Zebramedia respektive Batteriexperten och priset var ungefär hälften av vad ett originalbatteri kostade dvs piratbatterierna kostade 300-400 kronor.

Det har funnits problem med piratbatterier och förstörda kameror och då skall man vara medveten om att garantin oftast inte gäller. Visserligen skall kameraförsäljaren visa att det beror på batteriet men om de säger det faller det tillbaka på dig att försöka övertyga dem om att det är kameran som det var fel på och inte batteriet. Sen är moderna kamerabatterier inte bara ett batteri utan det finns en del elektronik vilket kan ställa till problem om det inte fungerar som det skall.

Om ett batteri för 100:- är tillräckligt bra eller inte vill jag inte kommentera men personligen skulle jag gå upp till ett batteri som kostar ungefär hälften av ett originalbatteri. Bara en känsla jag har och inget jag kan luta mig mot.

Skall man diskutera batterier till kameran kanske man skall gå till www.fotosidan.se och använda sökfunktionen för det ämnet är lika vanligt som vilket-tält-skall-jag-välja är på utsidan.

Tack för alla svar! Min fråga var ursprungligen ifall man kunde ladda kameran i fjällstugorna. Svaret är nej, bara i Abisko och Kebnekaise Fjällstation. För att klara sträckan däremellan tänkte jag inhandla ett extra batteri ("pirat") på Kjell & Co. Kostar kring 300 kr vilket känns rimligt.

Solcellsladdare

Kliv in på Clas Olsson och köp en solcellsladdare för 200kr...

Lekt runt lite med en sån i dagarna, väldigt förvånad över hur bra den funkade. Laddningstiden via solcell är rätt lång, ca 15 timmar. Men fördelen är att man kan ladda upp själva batteriet i den via USB innan man ska ut. Så då har man en extra laddning + solcellerna efter det. Sen är det bara att fästa den på baksidan av ryggsäcken.

Laddade ur min smartphone helt och sedan laddade på den i förgår med denna laddare, har halvt batteri kvar i telefonen nu och det är en riktigt strömkrävande telefon. Så laddningen gick bra.

Bra med lampor på den också, som visar hur mycket ström det finns lagrat och när den laddat ur/laddats i klart.

det som är tråkigt med extraladdare med inbyggda batterier med solceller, laddas med USB eller sådana som tar R6-batterier och genererar USB-spänning är att minst 50% energiinnehållet i dessa batterier slösas bort under överflyttningen från 'laddaren' till mobiltelefonen/kamerabatteriet.

och problemet finns i själva laddaren till/i kameran och mobiltelefonen - det är dom som bränner energi! medans stepupkretsarna i batteripacken som laddar har inte så stora förluster.

dom flesta är nog medvetna att om man laddar en telefon så blir den ganska varm - och det är inte själva batteriet som blir varm utan skrotet innan som reglerar laddningen.

man får det olyckliga läget att solenergin som mödodsamt samlas ihop till en batteri så så bränner enheterna glatt upp hälften av det när energin skall flyttas över...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Naturnissen Ladda ned karta från lantmäteriet? Fjällvandring 11
Pwe Ladda... Fjällvandring 10
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
avslutatmedlemskap160620 Hålla kameran torr Fjällvandring 19
Trident21 Tag med kameran men mer då? Fjällvandring 6
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 105
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 43
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar