gundj; sa:
thomalin; sa:
gunnar_g; sa:
För löpning har jag läst att den klarar att lagra max 19h track-data (med puls). Tankar ni över trackdata till PC, eller sätter ni glesare loggning eller blir det glesare iom att ni inte använder pulsdata.
OOps... shit... det måste jag kolla upp... kommer iofs inte att ha med pulsbandet... utan mer använda den som kompass och dokumentation av turen... men mer än 19h blir det ju närmare bestämt 12-14 dagar á 8-9 timmar...
... i kväll blir det lusläsning av manualen...
Thomas
Men för att dokumentera din vandring räcker det ju med en sparad punkt t ex var 15:e minut, det ger dig säkert nog med data för att göra en snygg plottning pâ karta och minnet räcker nog hela vandringen.
Det förutsätter ju att din Garmin kan ställas in för olika intervall.
För 301:an har jag för mig att det finns 5000 dataset till förfogande. Det går ej att själv ställa samplingstakten detta sker automatiskt. Absolut max sampling är 1 ggr/sek.
Det är dock sällsynt med den höga samplingen. Den erfarenhet jag har vid terränglöpning är att värde sparas någonstans mella 1 ggr per 10 sek och 1 ggr per minut. Forerunner är 'intelligent' i den meninmg att den lagrar ett nytt värde när hastighet, höjd, riktning eller puls ändras. Har kollat detta via den XML-data som kan exporteras.
Forerunner minskar också antalet dataset per tracks för de äldsta kurvorna, när mer minne behövs.
Som absolut sista åtgärd reducerar Forerunnern datamängden i sparade tracks genom att den beräknar tid, längd, medel- min- maxfart, medel- min- maxpuls mm och sparar dessa värden i stället för enskilda dataset. Vilket medför att 'tracksen' försvinner och ersätts av mätvärden.
I praktiken innebär detta att jag kan spara de senaste ca 14 löppass där jag kan kolla spåren där jag tränat.
Jag har inte sett detta beskrivet någonstans i dokumentationen för Forerunnern. Genom att studera XML data har jag kommit fram till att det är ungefär så 301 fungerar.
Jag vill minnas att 305 kan spara 10000 dataset, vilket är dubbelt upp mot 301, en stor fördel vid fjällvandring.
/Janne