Ladda GF305...

thomalin; sa:
Ungefär som jag tänkt mig... men jag hade en förhoppning om ett enklare sätt...

Skall testa att ringa duracell och se om dom kan hjälpa mig... det måste ju gå att beräkna...
Om du där får ett svar, törs du då lita på det utan att testa själv innan du står ute i fjällvärlden?
 
janstj; sa:
Hej Thomas.
Faktiskt väldigt enkelt mellan använd tid och laddningstid. Vid mina försök med 301:an fick jag empiriskt att laddtiden är ca 1/3 av den använda tiden.
Om jag har använt 301:an i 11 timmar behöver jag ladda 11/3 = 3,7 timmar. Detta skiljer antagligen mellan GPS och batterityp.
Med MN1400 kan jag använda 301:an 10*8 timmar = 80 timmar. För mina vandringsvanor räcker en uppsättning MN1400 ca 2 veckor. På långturerna á 5 veckor har jag startat med 3 uppsättningar MN1400 (3*4 batterier). Det har alltid räckt. Jag har aldrig använt AA eller AAA vid fältladdning, det blir bästa ekonomi med MN1400.

För att du ska få ett bra uppskattning för din förutsättning kan du göra så här:
1. Använd 305:an och notera använd tid.
2. Ladda 305:an med ditt batteripack tills den är fulladdad.
3. Upprepa punkt 1 och 2 tills batteripacket inte längre orkar ladda 305:an.
4. Addera tiden du använt 305:an, då vet du hur länge ett batteripack räcker.

/Janne
För löpning har jag läst att den klarar att lagra max 19h track-data (med puls). Tankar ni över trackdata till PC, eller sätter ni glesare loggning eller blir det glesare iom att ni inte använder pulsdata.
 
thomalin; sa:
Skall testa att ringa duracell och se om dom kan hjälpa mig... det måste ju gå att beräkna...

Tack för all feedback!

Thomas

Duracell kommer inte att ge dig något vettigt svar.

Gör som jag föreslagit så VET du!!

/Janne
 
PR; sa:
thomalin; sa:
Ungefär som jag tänkt mig... men jag hade en förhoppning om ett enklare sätt...

Skall testa att ringa duracell och se om dom kan hjälpa mig... det måste ju gå att beräkna...
Om du där får ett svar, törs du då lita på det utan att testa själv innan du står ute i fjällvärlden?

Nä... förmodligen inte :(
... blir nog att testa den hårda vägen... hehe..

Thomas
 
gunnar_g; sa:
För löpning har jag läst att den klarar att lagra max 19h track-data (med puls). Tankar ni över trackdata till PC, eller sätter ni glesare loggning eller blir det glesare iom att ni inte använder pulsdata.

OOps... shit... det måste jag kolla upp... kommer iofs inte att ha med pulsbandet... utan mer använda den som kompass och dokumentation av turen... men mer än 19h blir det ju närmare bestämt 12-14 dagar á 8-9 timmar...

... i kväll blir det lusläsning av manualen...

Thomas
 
thomalin; sa:
Skall testa att ringa duracell och se om dom kan hjälpa mig... det måste ju gå att beräkna...

Tack för all feedback!

Thomas

Man behöver inte vara ingenjör för att räkna, men det underlättar.

Sedan är batteriers i och urladdningskurvor inte så linjära (ideala) som skolböckerna beskriver saker.

Och dessutom är det något datablad man inte ska lita på så är det hur länge batterierna räcker i en GPS och hur mycket ström/effekt en solcellspanel ger. Jag känner ingen som få batterierna i en Garmin GPS att räcka så länge som det står i databladen (där det visserligen står upp till N timmar). Nästan lika svårt är det att hitta någon som fått ut den effekt/ström ur en solcellspanel som tillverkaren uppger (kanske lyckas man om man flyttar till tropikerna).


Per Brune
 
thomalin; sa:
gunnar_g; sa:
För löpning har jag läst att den klarar att lagra max 19h track-data (med puls). Tankar ni över trackdata till PC, eller sätter ni glesare loggning eller blir det glesare iom att ni inte använder pulsdata.

OOps... shit... det måste jag kolla upp... kommer iofs inte att ha med pulsbandet... utan mer använda den som kompass och dokumentation av turen... men mer än 19h blir det ju närmare bestämt 12-14 dagar á 8-9 timmar...

... i kväll blir det lusläsning av manualen...

Thomas

Men för att dokumentera din vandring räcker det ju med en sparad punkt t ex var 15:e minut, det ger dig säkert nog med data för att göra en snygg plottning pâ karta och minnet räcker nog hela vandringen.
Det förutsätter ju att din Garmin kan ställas in för olika intervall.
 
gundj; sa:
thomalin; sa:
gunnar_g; sa:
För löpning har jag läst att den klarar att lagra max 19h track-data (med puls). Tankar ni över trackdata till PC, eller sätter ni glesare loggning eller blir det glesare iom att ni inte använder pulsdata.

OOps... shit... det måste jag kolla upp... kommer iofs inte att ha med pulsbandet... utan mer använda den som kompass och dokumentation av turen... men mer än 19h blir det ju närmare bestämt 12-14 dagar á 8-9 timmar...

... i kväll blir det lusläsning av manualen...

Thomas

Men för att dokumentera din vandring räcker det ju med en sparad punkt t ex var 15:e minut, det ger dig säkert nog med data för att göra en snygg plottning pâ karta och minnet räcker nog hela vandringen.
Det förutsätter ju att din Garmin kan ställas in för olika intervall.

För 301:an har jag för mig att det finns 5000 dataset till förfogande. Det går ej att själv ställa samplingstakten detta sker automatiskt. Absolut max sampling är 1 ggr/sek.
Det är dock sällsynt med den höga samplingen. Den erfarenhet jag har vid terränglöpning är att värde sparas någonstans mella 1 ggr per 10 sek och 1 ggr per minut. Forerunner är 'intelligent' i den meninmg att den lagrar ett nytt värde när hastighet, höjd, riktning eller puls ändras. Har kollat detta via den XML-data som kan exporteras.
Forerunner minskar också antalet dataset per tracks för de äldsta kurvorna, när mer minne behövs.
Som absolut sista åtgärd reducerar Forerunnern datamängden i sparade tracks genom att den beräknar tid, längd, medel- min- maxfart, medel- min- maxpuls mm och sparar dessa värden i stället för enskilda dataset. Vilket medför att 'tracksen' försvinner och ersätts av mätvärden.

I praktiken innebär detta att jag kan spara de senaste ca 14 löppass där jag kan kolla spåren där jag tränat.

Jag har inte sett detta beskrivet någonstans i dokumentationen för Forerunnern. Genom att studera XML data har jag kommit fram till att det är ungefär så 301 fungerar.

Jag vill minnas att 305 kan spara 10000 dataset, vilket är dubbelt upp mot 301, en stor fördel vid fjällvandring.

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
manlan GPX-filer att ladda ned Navigering 4
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Calexico Ladda GPS med "powerbank" Navigering 8
joanc ladda ner gpx fil Navigering 5
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
rohubi Ladda över karta från GPS till dator? Navigering 6
Joakim.e Ladda in waypoints och spår i Google Maps/Earth Navigering 8
Freebrave Ladda Shp fil i Garmin Navigering 2
Arstuga Ladda egna wp's i Nokia 6110? Navigering 3
Jägarna Ladda karta till Garmin - gps? Navigering 9
pookish Problem att ladda upp Geocachepunkter via Magellan Geocache manager. Navigering 3
ceasar97 Garmin Astro Hur ladda in gröna kartan Navigering 8
myggis ladda ner sjökort Navigering 3
oskarlin Forerunner 205 och ladda med batterier Navigering 1
Totem289 Problem med att ladda över kartor till Garmin 60cx Navigering 2
lagerstrom Ladda POI till Garmin GPSMap 60 Cx Navigering 2
Moi Ladda Friluftskartan via Virtual PC? Navigering 4
stamstam Ladda friluftskartan i en Garmin Legend Navigering 4
erke Ladda ned shape filer till 60cs Navigering 2
dumfet Ladda hem kartor??? Navigering 14
_Nicke_ Hur ladda upp *.img Navigering 5
jonasolof Ladda ned kartor till Garmin GPS fråjn Palm/iQue Navigering 0
jojo_sthlm Ladda kartor till 60CS/60C Navigering 9
olaxjonsson Ladda kartor till Garmin GPSmap76S Navigering 2
garminetrex Ladda ner många geocache samtidigt? Navigering 3
Peter Engkvist Ladda ner kartor? Navigering 1
kalleka Fina kartografilinjaler att ladda ned... Navigering 0
Enicar Finns Norrland? att ladda ner i GPSen alltså Navigering 2
storspov Ladda minne i Legend/Vista Navigering 15

Liknande trådar