La Sportiva Forest/Tibet

Efter att jag varit genom en process där jag prövat och sett på andra kängor, (utan att bli nöjd), hade jag bestämt mig för att än en gång köpa La Sportiva Tibet, som jag gått skönt i de sista åren. Till min besvikelse upptäckte jag att Tibet nu fått märkbart kortare skaft än de hade tidigare. Något som inte duger att klafsa i blötmyrar med.

Köpte därför ett par La Sportiva Forest i stället, eftersom dom liknade gamla Tibet väldigt mycket, bara med betydligt högre skaft, och dom verkar vara lika mjuk och skön att gå i.

Undrar nu därför, är inte Forest-modellen egentligen samma lästen som förut varit brukt till gamla Tibet, bara med högre skaft nu när den heter Forest?

Någon som vet, eller förövrigt har erfarenhet av Forest, och kanske har en kommentar om hur dom fungerat?
T.ex. den låsningsanodningen som gör att man först stramar skosnörena över foten, och därefter över benet.
Blir det inte mycket slitage på skosnöret just i denna klämanordning?

Lâsningsanordning

Den lâsningsanordning du nämner är ju rätt vanlig pâ all slags kängor nuförtiden, och nog fâr man väl säga att dess fördelar:

1: lättare att knyta kängan

2: möjlighet att ha konstant bra spänt runt foten men med valfrihet att variera hur hârt man vill spänna runt vristen, beroende pà om man gâr pâ plan mark, stiger eller gâr ned..

överväger den eventuella nackdel om det skulle innebära att eventuellt behöva byta skosnören mellan varven... eller?

MVH /Mats

Okey, det kan ha sina fördelar att kunna variera hur hårt man vill knyta skon först på foten och så på benet.
Men då det sedan krävs att man rycker till ganska hårt i snörena för att få låsningen att släppa, befarar jag att detta är den plats där skolädret kommer att gå sönder först, och att det kanske inte håller så många år som kängan förövrigt ska hålla.

Det finns ju som bekannt mânga olika làsanordningar, och de flesta fungerar bra. Jag tror att den du tänker pà är en variant med en bygel som ska snäppas över snöret. Denna variant är bland de modernare, och garanterar en sáker lâsning av snöret. Dock behöver man inte ta i särskilt hârt fór att fà lâss snöret, och jag tror inte du behöver oroa dig för extra slitage, varken pà snöre, läder eller själva làs-spännet. Om nu inte montören hos La Sportiva satt och halvsov den dan han nitade dit just ditt spänne (att fela är mánskligt). Jag jobbar pà en käng-fabrik (inte La Sportiva, men liknande), och detta har aldrig varit nâgot problem

MVH /Mats

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg