La Grand boucle, tour de France

Re: Re: Re: Ja han kan fixa det

johan.64; sa:
Var går Quebrantahuesos och l'Ardechoise?
Quebrantahuesos har start och mål i Sabiñánigo och är Spaniens största och tuffaste lopp. Ungefär halva loppet går dock i Frankrike.
l'Ardéchoise har start och mål i St Félicien, Ardèche. Jag körde dock l'Ariégeoise med start i Tarascon-sur-Ariège (i Ariège såklart) och mål i Auzat. l'Ariégeoise har olika sträckning från år till år men man startar alltid i Tarascon. Ifjol hade de målet i Plateau de Beille där TdF ska ha målgång om en vecka.
Bägge loppen ingår i UCI Golden Bike Challenge, http://www.ucigoldenbike.com/

Alp d'Huez ??

Är i området av när etappen från Bourg-d’Oisans upp till L’Alp d’Huez går i nästa vecka. Någon som har varit där tidigare år? Har lust att åka dit och se, men vet inte riktigt vad som väntar. Är det total kaos med alla åskådare ?? Går det överhuvud taget att komma i närheten med bil eller får man parkera ”milvis” bort ?? Någon som har tips eller råd på vad man bör/inte bör göra ?

Mycket folk

Det lär vara mycket folk men det brukar finnas skapliga möjligheter att åka buss eller till lämpliga ställen i samband med att touren passerar. T.ex. så såg jag affischer om bussresor till Plateau de Beille (HC) när jag var i Ariège härförleden och när jag kollade på touren 1998 så hade de satt in specialtåg till målet.
Kolla med någon turistbyrå i närheten så snart du kan. De bör kunna ge ett bra svar.

Var och såg en etapp med målgång i Andorra för inte så länge sedan. Det var då omöjligt att samma dag parkera i närheten av målet. Det var då bilköer i åtminståne 2-3 mil av vilka inga av bilarna hade någon möjlighet att komma framåt då det var lika lång kö från andra hållet. Att ha en cykel med är att rekommendera så man kan ställa sig en bit bort och cykla fram dit man vill stå.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg