Kyrkan/Stoure Tjaalnge?

Har suttit och nagelfarit fjällkartan med luppen på näsan, och blev något intresserad av nämnda topp. Har någon av er varit där, och vad kan ni säga om den? Är den svårbestigen? (Jag är ingen bergsklättrare). Av höjdkurvorna att bedöma ser den sannerligen tvär ut. Planerar en tvådagars utflykt förhoppningsvis i början av juni.

Har ej varit där, men baserat på min erfarenhet av att läsa höjdlinjer: det ska inte vara några problem att gå upp. Ta några bilder och posta på utsidan!

Den här tråden är lite gammal men jag funderar oxå på kyrkan. Var lite längre söderut i sösjöfjällen i helgen och blev sugen på kyrkan efter att ha spanat på den på håll. Men den ser verkligen brant ut. Tar man sig upp utan klättring?

Hej.
Jag har inte varit där men utifrån höjdkurvorna på Fjällkartan borde det gå bra om man går upp från norr-sidan. Utifrån Ortofot på Lantmäteriets hemsida kanske man skall ta sista biten längs kammen nord-väst om toppen, dock ej så lätt att avgöra.
Mvh/RN

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg