Kyla....

Varmvattenflaska hjälper mycket!

Kokande vatten i valfri flaska (Pet funkar men känns lite rappligt), trä på ett par tjocka sockar på flaskan så blir den ungefär lagom varm för att inte bränna sig..
När den kallnat så den inte längre värmer så drar du av ena socken och flaskan känns genast varm igen, vaknar du mitt i natten och fryser så dra av andra socken och flaskan är förhoppningsvis fortfarande lite varm. :)

Alla sätt är bra utom de.....

När jag cyklade i Norge värmde vi upp stenar innan sovdags och la bredvid som element, faktiskt så värmde de en stund iallafall....

Alla sätt är bra utom de.....

När jag cyklade i Norge värmde vi upp stenar innan sovdags och la bredvid som element, faktiskt så värmde de en stund iallafall....

Det är inte bara bra det är nästan idealiskt! ;)
Ska man ha flytande vatten på morgonen så måste det förvaras i sovsäck eller thermos ändå, och har man väl smält snön så går det fort att koka upp vattnet i jämförelse :)

Och stenar brukar va svårt att bara hitta på vinterturer, och dom måste väl svalna ganska snabbt?

Hej!
om du har en -12 säck så skiljer det bara ca 1cm loft för att komma ner till -16...

så om du lägger till en fleecefilt för ett par kronor... eller en fleece-liner för ett par kronor till så är du nog hemma.

bilden är en omräkning av western moutaineerings tabeller (tror att Jörgen fjäderlätt har originalet nån stans bland sina bilder :))

räknade om den till metriska värden

BZ/

Bilagor

• loft.gif
    loft.gif
    3.3 KB · Visningar: 338
Hej!
om du har en -12 säck så skiljer det bara ca 1cm loft för att komma ner till -16...

så om du lägger till en fleecefilt för ett par kronor... eller en fleece-liner för ett par kronor till så är du nog hemma.

bilden är en omräkning av western moutaineerings tabeller (tror att Jörgen fjäderlätt har originalet nån stans bland sina bilder :))

BZ/

Är det där extremtempen eller?
Låter lite... optimistiskt.

Edit: Jag har exempelvis ungefär 10 cm loft på min vintersäck som är klassad till -14 t-lim..
För man får väl komma ihåg att extremtemp är när det börjar bli hälsoskadligt för en kvinna att sova i säcken, riktigt vad det betyder vet jag inte men det låter ju inte direkt positivt, så kanske inget att utgå från.

Senast ändrad:
Tum och inte cm?

Hej!

BZ/

Det verkar som om du har blandat ihop tum och cm...

Efter en snabb koll på WEs hemsida så får jag loft och motsvarande komforttemperaturer i grader celsius till:

25,5 cm (10") ger -40
23 cm (9") ger -32
21,5 cm (8") ger -23
18 cm (7") ger -15 till -18
15 cm (6") ger -10 till -12
12 cm (5") ger -7
9,5cm (4") ger 0

hej alla
jag gjorde misstaget att posta en dump utan att tala om exakt vad det är ni ser.
denna lista är alltså cm i loft om du mäter från dig själv och ut dvs. 1lager (som det står i kolumrubriken)... användbart om man kör quilt t.e.x.

så om ni antingen delar era loft till hälften eller dubblar mina värden så borde de bli hyffsat lika.

eller så är det så att den gamla bilden.... har uppdaterats och man har dubblat allt :)

BZ/

kolla denna bilden (hittade den efter lite letande kanske var BPL och inte WM...)
-20 farenheit
4inch (1lager) loft

det blir i min värld
ca -29 celsius
ca 10 cm loft (ett lager)

men det kan ju ha kommit nya rön.

BZ/

Bilagor

• wm-sovsäcksgraf i INCH och Farenheit.jpg
    wm-sovsäcksgraf i INCH och Farenheit.jpg
    88.4 KB · Visningar: 359
Senast ändrad:
hej alla
jag gjorde misstaget att posta en dump utan att tala om exakt vad det är ni ser.
denna lista är alltså cm i loft om du mäter från dig själv och ut dvs. 1lager (som det står i kolumrubriken)... användbart om man kör quilt t.e.x.

så om ni antingen delar era loft till hälften eller dubblar mina värden så borde de bli hyffsat lika.

eller så är det så att den gamla bilden.... har uppdaterats och man har dubblat allt :)

BZ/

Jag tycker inte att +50% är "hyffsat lika". :)
Dvs, tabellen säger -14 vid 7 cm loft, min säck har över 10 cm loft och är ändå klassad till -14 t-lim (och givetvis kalalre för t-comf) . Och 10cm loft är tydligen -28 eller så, vilket stämmer ganska väl överens med extremtempen för min sovsäck, som jag som sagt inte tycker är nått att utgå från om man vill ha en god natts sömn..

Har nyligen varit ute och sovit i - 9 grader, utan problem, sovsäcken ska palla - 12. Vill ut igen men temperaturen kommer sjunka till cirka - 16. Kommer jag frysa mycket om jag använder min - 12 säck ? Och hur mycket kan jag hålla kylan borta med andra sommar/höst säckar ?

Det enklaste vore ju att köpa en ny säck men har icke de kulorna idagsläget....

Dun -10 + syntet +10 utanpå funkade fint ner till -25 med underställ och mössa på.

OBS: Utan köldkrage, bara en sån sak.

har din sovsäck 10cm loft om du ligger i den och mäter från dig själv och ut? DVS ETT LAGER

tabellen från mitt första inlägg (som tydligen aldrig skulle ha postats) samt i tabellen i bilden och de värden man får på Western Mountaineerings sida... de stämmer helt ok överens (decimaler på de säckar jag kollat på)
Har själv en adler står som -4 och om jag delar det uppgivna loftet med 2 så får jag ett värde som ligger enl. de grafer och tabeller jag lagt in.

kolla igen, stämmer det inte så kan ni ju ignorera alla mina mess. till TS... det ska nog gå

BZ/

har din sovsäck 10cm loft om du ligger i den och mäter från dig själv och ut? DVS ETT LAGER

tabellen från mitt första inlägg (som tydligen aldrig skulle ha postats) samt i tabellen i bilden och de värden man får på Western Mountaineerings sida... de stämmer helt ok överens (decimaler på de säckar jag kollat på)
Har själv en adler står som -4 och om jag delar det uppgivna loftet med 2 så får jag ett värde som ligger enl. de grafer och tabeller jag lagt in.

kolla igen, stämmer det inte så kan ni ju ignorera alla mina mess. till TS... det ska nog gå

BZ/

Ligger den på golvet blir den 20 cm hög där den är som lägst, således är ett lager 10 cm tjockt. :)

Det är inte bara bra det är nästan idealiskt! ;)
Ska man ha flytande vatten på morgonen så måste det förvaras i sovsäck eller thermos ändå, och har man väl smält snön så går det fort att koka upp vattnet i jämförelse :)

Och stenar brukar va svårt att bara hitta på vinterturer, och dom måste väl svalna ganska snabbt?

Detta var inte under vintertid i Norge, Maj månad. Temperaturen sjönk väl till någon minusgrad någon natt. Tältade vilt under tre veckor och på vissa platser gjorde vi upp eld och hittade ibland stenar som vi värmde. Men visst, de höll ju inte värme länge....men en liten stund. Och vi tyckte det mest var skoj att prova om det funkade......

Förövrigt anser jag att det är bara att ge sig ut och prova och hoppas man inte kommer frysa alltför mycket, man lär sig bäst så....:)

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg