Kyla....

Har nyligen varit ute och sovit i - 9 grader, utan problem, sovsäcken ska palla - 12. Vill ut igen men temperaturen kommer sjunka till cirka - 16. Kommer jag frysa mycket om jag använder min - 12 säck ? Och hur mycket kan jag hålla kylan borta med andra sommar/höst säckar ?

Det enklaste vore ju att köpa en ny säck men har icke de kulorna idagsläget....

Jag är sugen att sticka ut snart, men behöver en ny eller en extra säck.
Den jag har ska klara 0- -2 men när det var -6 så frös jag som en hund.
Men jag sov i ett vindskydd och det blåste lite, men slänger du i allt i ett sovsäcks skydd så borde väl det hjälpa till. Sen är det bara att pröva, det går ju alltid att göra upp eld :)

men slänger du i allt i ett sovsäcks skydd så borde väl det hjälpa till.

Det är just detta jag funderar över, har ju en sommar/höst säck som jag tänkt använda. Frågan är ju hur mycket det hjälper ?
Tänkte om någon har testat. Ska ju bli - 16 så det är ju ganska kallt då....

Enkla tumregler med sovsäck.
Loftet isolerar, påse runtom ger några grader, varmare liggunderlag blir viktigare ju kallare det blir.
Löst täcke, parcla, sommarsovsäck över ger möjlighet att sova under komforttemperaturen, men viktigast är mössan. Varmare undisar hjälper ytterligare några grader neråt men snart nog blir det dax att skaffa en vintersovsäck och kanske även en vintermadrass.
Av vintermössorna tycker ego att dubbla yllebalclavan är viktigast, vid riktigt stäng kyla kompletterad med pälsmössan.

Enkla tumregler med sovsäck.
Loftet isolerar, påse runtom ger några grader, varmare liggunderlag blir viktigare ju kallare det blir.
Löst täcke, parcla, sommarsovsäck över ger möjlighet att sova under komforttemperaturen, men viktigast är mössan. Varmare undisar hjälper ytterligare några grader neråt men snart nog blir det dax att skaffa en vintersovsäck och kanske även en vintermadrass.
Av vintermössorna tycker ego att dubbla yllebalclavan är viktigast, vid riktigt stäng kyla kompletterad med pälsmössan.

Tackar, jag får helt enkelt prova mig fram tills jag kan köpa en säck som pallar tuffare temperaturer....

Jesper.

När jag var 17 år skulle det bli stor skolfest. Jag ville ha en kostym. Samtidigt ville jag också ha en dunsäck för vi skulle ut på vinteräventyr med scouterna. Mina föräldrar sa att jag fick välja. Det blev en sovsäck. Jag har för mig att den hetta Caravan Arctic. Den är dubbel och består alltså av två säckar som kan stoppas i varandra. Grymt varm var den.
Idag - drygt 40 år senare - lever den fortfarande. Den innehåller faktiskt fortfarande en hel del dun. Den yttre säcken är ganska vid.
Om du vill kan du få låna den som yttersäck om du inte hittar någon annan lösning.

Håkan

Har nyligen varit ute och sovit i - 9 grader, utan problem, sovsäcken ska palla - 12. Vill ut igen men temperaturen kommer sjunka till cirka - 16. Kommer jag frysa mycket om jag använder min - 12 säck ? Och hur mycket kan jag hålla kylan borta med andra sommar/höst säckar ?

Det enklaste vore ju att köpa en ny säck men har icke de kulorna idagsläget....

Om du ska sova ute när det är kallt, så kan du nog klara dig med -12 bara du ser till att isolera ordentligt från markkylan. Kör dubbla liggunderlag om du har. Sedan är sovsäckslakan bra att ha. Inte bara för att öka värmen, men för att öka livslängden på säcken.

Sov med en balaclava eller mössa. Den mesta värmen försvinner via huvudet, så bara genom att ha något på huvudet kompenserar för en tunnare säck. Det verkar ju som om du har andra säckar, och då är det bara att köra dubbelt. Detta system att dubbla sovsäckar är vanligt och en sommar- plus höstsäck blir till en bra vintersäck.

Mvh /Joel

Jesper.

När jag var 17 år skulle det bli stor skolfest. Jag ville ha en kostym. Samtidigt ville jag också ha en dunsäck för vi skulle ut på vinteräventyr med scouterna. Mina föräldrar sa att jag fick välja. Det blev en sovsäck. Jag har för mig att den hetta Caravan Arctic. Den är dubbel och består alltså av två säckar som kan stoppas i varandra. Grymt varm var den.
Idag - drygt 40 år senare - lever den fortfarande. Den innehåller faktiskt fortfarande en hel del dun. Den yttre säcken är ganska vid.
Om du vill kan du få låna den som yttersäck om du inte hittar någon annan lösning.

Håkan

Tack för omtanken men det ordnar sig, har några ideér jag vill prova med det jag har. Och jag kan inte förstå dessa mätstationer. För några timmar sedan visade temp mellan Tors - Fred natt - 16, nu - 10 ?

http://www.temperatur.nu/annaboda-prognos.html

Om du ska sova ute när det är kallt, så kan du nog klara dig med -12 bara du ser till att isolera ordentligt från markkylan. Kör dubbla liggunderlag om du har. Sedan är sovsäckslakan bra att ha. Inte bara för att öka värmen, men för att öka livslängden på säcken.

Sov med en balaclava eller mössa. Den mesta värmen försvinner via huvudet, så bara genom att ha något på huvudet kompenserar för en tunnare säck. Det verkar ju som om du har andra säckar, och då är det bara att köra dubbelt. Detta system att dubbla sovsäckar är vanligt och en sommar- plus höstsäck blir till en bra vintersäck.

Mvh /Joel

Tror också det jag har ska räcka, men ville ändå fråga runt lite om detta....

Varmvattenflaska hjälper mycket!

Kokande vatten i valfri flaska (Pet funkar men känns lite rappligt), trä på ett par tjocka sockar på flaskan så blir den ungefär lagom varm för att inte bränna sig..
När den kallnat så den inte längre värmer så drar du av ena socken och flaskan känns genast varm igen, vaknar du mitt i natten och fryser så dra av andra socken och flaskan är förhoppningsvis fortfarande lite varm. :)

ursäkta jag vill inte verka otrevlig, men hur kan / orkar man ens tänka tanken att man ska chansa på att sova i en tunn sovsäck och hur prioriterar du dina inköp? om du är en så´n entusiast att du med så stor glädje ska ut nu, vid den här tiden på året förstår jag inte hur man Inte kan få 2 tjugor över så man tex kan gå till myrorna och köpa sig en gammal caravan dunsäck eller nåt. du är ju ändå 40år..

förstår jag inte hur man Inte kan få 2 tjugor över så man tex kan gå till myrorna och köpa sig en gammal caravan dunsäck eller nåt

Hittar jag en sovsäck på Myrorna för några "tjugor" som pallar 25-30 minusgrader kommer jag givetvis köpa den. Är ofta på Myrorna och inhandlar böcker, kanske hittar en riktigt bra sovsäck nåndag, men är mycket tveksam till detta....

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg