Kvinnor i kajak

Jag brukar ju önska alla frid, men nu har det varit lite väl fridfullt på forat, så nu tycker jag det är dags att kasta in en potentiell brandfackla eller i alla fall en frågeställning som jag vill ha lite feedback på.

Jag talade här om dagen med en tjej/kvinna med kunskaper om skelett, fåglar, kajakpaddling mm. Och hon sa att just kvinnors höfter/bäcken inte lämpade sig för att pressa knän mot däcket som så blir fallet när man sitter i en kajak med liten sittbrunn. Hon fick en helt annan bättre sittställning då hon kunde ha sina ben mer parallellt. Hon hänvisade till hur kvinnor oftast sitter på stolar dvs med benen tillsammans och män ofta tvärt i mot.

Jag har ju hört de flesta argumenten för och i mot stor och liten sittbrunn i snart trettio år och slipper gärna höra eller läsa samma en gång till, men detta var något nytt för mig.

Först trodde jag att detta hade något med vår fostran och kjolar vilket jag sa men hon fortsatte att hävda detta, så nu undrar jag om fler har några erfarenheter av samma slag. Själv är jag ju kajakfostrad av män med kajaker byggda av män även om jag har fru, fyra döttrar och tik så har jag inte kunnat få denna fråga utredd och belyst och då gärna av kvinnor tjejer eller deras anhöriga med erfarenheter.

Bara för att sätta fart på ev inlägg så kan man ju fundera på om detta gäller framför allt våra sedligt fostrade lutherska kvinnor eller de MTV-fostrade promiskuösa unga tjejerna som särar på benen innan de öppnar munnen för att prata ;-)

Arkeologer har inga problem att se skillnad på män och kvinnoskelett pga att höfterna ser så olika ut så visst kan det ligga något i påståendet. När jag började paddla så försökte jag sitta med knäna isär ute vid skarven mellan skrov och däck men min kropp gillade det inte någon längre stund så åren med Icefloe var jag glad över det höga däcket som gjorde att jag kunde flytta fram fotstödet (som kompletterades med en lutande plyfaskiva) och satt oftast med knäna när varandra. Vid någon enstaka manöver tog jag stöd med ett knä mot däcket.

Fast storleken på sittbrunnsöppningen har ju i sig ingen betydelse för hur man kan sitta med benen, eller tänker jag fel? Det måste väl gå att sitta med benen ihop i en kajak med liten öppning också, förutsatt att däckets övriga geometri tillåter det. Däremot kanske det är så att kajaker med små sittbrunnsöppningar generellt har en annan form på däcket.

När jag har paddlat kajaker där fotstöden sitter längst ut på styrbord resp. babordssida och knäna pressas/låses (med särade ben) i ett fast läge upp in under däck, ja, då dröjer det inte länge förrän krampen kommer smygande i benen. Även domningskänslan i baken hindrar en avslappnad paddling.
Jag har trott att detta enbart handlade om kajakmodellens utformning, men nu är det intressant att höra att det kan bero på olika anatomi hos män och kvinnor.
Numer paddlar jag en modell som har pedalerna/fotstöden i centrum av kajaken och med en sittbrunnsöppning som tillåter knäna att vara tätt intill varandra. Med denna sittställning har jag inga besvär med kramp eller domningar. Enda problemet som jag kan känna efter lite för många timmar i kajaken är att svans-kotan inte har den hålighet i kajaksitsen som skulle vara önskvärd. - Kan detta också vara olika för män och kvinnor? Eller skiljer det sig kanske från individ till individ?
Kerstin

Intressant infallsvinkel. Om du sitter på en stol med fötterna ihop och slappnar av i benen - trycks knäna ihop eller faller de isär? Mina faller isär så att jag får cirka 30 cm mellan "knäspetsarna". Är det annorlunda för kvinnor?

Stora

skillnaden är att kvinnor har lite bredare mellan sittknölarna. Cykelsadlar med olika bredd kan kompensera för skillnaden. Sedan kan olika preferenser beträffande sitsens lutning framåt bakåt, rörlighet i höft och rygg mm spela roll.

Jag tror mera på att olika individer föredrar olika modeller snarare än att det är könsbundet.
Går kvinnan i fråga med tårna utåt, rakt framåt eller inåt? Kraftiga eller smalare lårmuskler?

Thure

Intressanta svar.

Jag ser ju naturligtvis att detta med sittbrunnstorlek inte nödvändigtvis har med knäns placering att göra. Ber om ursäkt för den grodan(som naturligtvis är duktig på att sära på benen). Visst kan man sitta med spikraka ben bara reglage/fotstöd medger. Dessutom så sitter man/kvinna i en rundbottnad kajak med styrreglagen i skrovsidan så vill ju hälarna glida i hop vilket kan vara nog förtretligt och har inget med sittbrunnsstorlek att göra.

Denna groda fick mig på andra tankar dvs ofta träts det om stor vs liten brunn, skedda vs roder etc.

Sällan diskuteras just ergonomisk sittställning för framåt paddling resp god funktion på styrreglage.

Intressant är i alla fall att vi har olika anatomiska skillnader både som individ och kön samt att dessa kanske överlappar varandra. Hur som så kan jag inte hjälpa att tycka den kvinnliga anatomin är beundransvärt vacker och utan den skulle knappast någon existera.

En annan könskillnad jag noterat är att kvinnor som sagt oftare är svagare än män i att göra armhävningar vilket jag översätter till kajakspråk kraft i påskjutet av paddeln, dvs bör teknikinstruktörer tänka om vad gäller bemötandet av kvinnor, paddellängder mm?

Sedan har jag noterat att kvinnor lättare kan hålla balansen och ofta väljer en stabilare kajak än nöden kräver och män vise versa vilket kan bli galet då en bredare/större kajak kan göra att kvinnan i fråga får sargen i armhålorna och tvingas hålla spaden högre vilket frestar axlarna mer. Givet vis går det ju att höja sittställningen för att nå bot på detta men alla kanske inte funderar så långt på detta utan nöjer sig med fabriksmontering.

Salta -K har du funderat på att lägga på ett liggunderlagsmaterial på sitsen som du skär ut en remsa ur där svansen skulle ha suttit. Lägger du på en tjockare bit så vinner du även lite höjd om stabiliteten fortfarande är god så kanske ergonomin vinner en gnutta på köpet.

Som sagt vi kan alla ta till oss något genom att dela varandras erfarenheter och att vara kvinna i dessa sammanhang är jag inte så duktig på men villig att lyssna och lära.

/Kåre

Aldrig paddlat nån med liten brunn.
Lägger en rulle under knäna mestadels(packpåsen), för att inte översträcka ömmande knän.
Fötterna faller utåt.Pedalerna sitter på räls på skrovets sidor.
Blir inte trött i höfterna.

Enlig svenska wikipedia:

"Ordet "Kajak" betyder på inuktitut "Farkost för män"."

Så det kanske inte är så konstigt om ingen funderat närmare på skillnader i anatomin mellan kvinnor och män (i kajaksammanhang!).

Jag lutar nog det som thureb skrev "Jag tror mera på att olika individer föredrar olika modeller snarare än att det är könsbundet. ".

thomas

Ovig individ

Jag har en gammal Tahe Reval, är 174 cm "normalbyggd" tant och fantastiskt ovig.
Jag tycker att min benlängd funkar bra att ha stöd under skarven skrov-däck, jag sitter skönt med bra kontakt när jag sätter mig och paddlar iväg. Men, efter ett tag, typ nån timme, kan jag börja bli trött i höfterna, statiskt trött "i gångjärnet"/höftleden liksom.
Och brukar bli stum i rumpan. Det förbättrades avsevärt genom en Skwoosh gel-sits, den är tunn och bra och bygger inte höjd nämnvärt, men gör världens skillnad för domningar. Innan jag köpte den hade jag en Biltema uppblåsbar kudde (typ Therm-A-Rest med ett skum inuti), utan att stänga ventilen, gav också lagom stöd och avlastning för mig.
För egen del tror jag på proportioner på kroppen och ovighet är begränsningarna, för mig alltså. Jag blir även öm/avdomnad under hälarna ibland, brukar lägga in en bit skumplastliggunderlag att vila hälarna på, så slipper jag det.

Ibland tycker jag mig ha iakttagit att tjejer har lättare att hålla balansen och paddlar med mer lagom kraft, killar som är lite längre får högre tyngdpunkt, och är starkare när de tar i med paddeln, eller tar i alla fall i mer när de paddlar. Vilket ibland ger "snedskär", och vingel, någon gång har sällskapet kantrat pga det.

Att kvinnor har bättre kajakbalans är tämligen välkänt. Om det beror på lägre tyngdpunkt eller annat är nog inte klarlagt även om men gärna vill skylla på lägre tyngdpunkt.
Kvinnor har olika grad av ridlår som förstås kan komma i kläm i sitsen vid bredbent position.

Jag tror att de flesta som trycker aktivt på fotstödet eftersträvar att placera fötterna så nära mittpunkten som möjligt och därmed trycka kajaken i färdriktningen. Fotstöd monterade längsmed skrovsidan är inte optimal för raktframpaddling, men ger bra förutsättningar för en bra hävarm vid kantning.
"Utfallande knän" vid raktframpaddling ger en snedbelastning på knäleden. De som inte trycker på fotstödet måste föra över den framåtdrivande kraften via sitsen vilket förstås ger högre belastning på bålmusklerna.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg