Kvinna svårt skadad av vargflock

Re: Skjuta oavsett vad som attackerar...

Raskolnikov; sa:
Föregående skrev: "Men jag vill få tillåtelse att försvara mina djur vid en eventuell framtida attack oavsett attackerare och det är väl inte för mkt begärt!?"

ska man ha lov att skjuta boskapstjuvar också?
Bilister som är på väg att köra på dina boskap?
Tåg?
Psykiskt sjuka?
Barn som leker jägare med slangbella?
Fulla grannar?
Studenter som är ute och välter kor?

Japp, bort med lagväsendet och låt var man ta lagen i sina händer...är inte den statliga ersättningen rätt bra för rovdjursrivet boskap. Skjuter man därigenom inte mest för nöjet/jakthistorien/bravaden/potensökningens skull?
[Ändrat av Raskolnikov 2005-08-23 kl 23:48]

JAG ÄR ALDRIG BEVÄPNAD I HAGEN!!! VARFÖR SKULLE JAG VARA DET?? SÅ DET ÄR INGEN RISK FÖR SKOTT I VILKET FALL SOM HELST! JAG MENAR ATT MAN MÅSTE FÅ FÖRSVARA DJUREN VID UPPREPADE ATTACKER... VILKET NU ÄR FALLET MED §28 ÄNDRINGEN! DET ÄR OK NU...

Även om Andy (6mån avelstjur modern köpt som embryo från avelsföreningen i Sverige...) blev rovdjursdödad, så har jag idag ingen som helst rätt att skjuta dem som dödade honom. Det skall jag inte heller ha. Men om varg kommer in i hagen igen & ej låter sig skrämmas, då måste man få skydda flocken. (som i Torsby) (OBS Detta hände efter mina inlägg här.... så jag var opåverkad... ha ha)

vad det gäller ersättning för rovdjursdödat. så måste kroppen återfinnas i sådant skick att man kan säkerställa vilket djur som dödat det. Därmed så utgår majoriteten av de dödade. -de som är för uppätna & de som aldrig återhittas... men ersättninen är ok bara man kan bevisa att djuret är dödat av rovdjur. Är utb. besiktningsmän som kommer och tittar & beslutar. Men det är även mkt räv i skogarna som effektivt rensar undan innan dem hinner dit...

och de "attackerare" jag menar är I hagen... alltså vid djuren... Och mig veterligen så är inte bil/tågen där... Men jag har iof varit med om incident med bil några gånger. Värsta gången slutade det med att jag tog det längsta stillastående hoppet jag någonsin kommer att göra för att hinna undan bilen som gasade upp och skulle köra över... han bad iaf om ursäkt... Men det är lite sent när en annan ligger i diket... men det gick bra. är som sagt duktig på att landa... *fniss*

Bilägarna kan man ju inte skjuta,,, lr menar du det??? då finns det ju absolut ingen chans att dem hinner väja... (faller på sin orimlighet att ens missförstå mig så grovt)

Tågpåståendet tänker jag inte ens kommentera av orsaker som jag inte tänker skriva här.

Vad det gäller människor så finns det ju en del att välja på... Barn har jag gått fram till & talat med lugnt & sansat och berättat om djuren och vad de gillar resp. inte gillar. Vuxna har jag inte stött på på det sättet. Men skulle det vara några förstörare i hagen så skulle jag självklart gå dit och prata med dem iaf höra vaf f-n de håller på med... Det var en lantbrukare i s sverige som blev beskjuten i hagen i somras, han fick två kor dödade i samma vecka. Skjutna i huvudet. Motiv okänt? Lät otäckt iaf. Men vapen och våld löser inga problem. det har jag ALDRIG påstått.

Utsidans forum kallas härmed för mästerskapet i ord-märkning...

ha de bra!

Re: Lite mat måste även trollen få - de är ju inte så vanliga

Duracellkaninen; sa:
1) ”Samtidigt hävdar rovdjursvännerna att vargstammen lider av inavelsdepression, tvärt emot vad forskarna säger.” Vad jag förstått så vill forskarna ha en större vargstam än dagens just pga inavel och är gravt oroade av att det genetiska ursprungsmaterialet är för litet (bla till följd av konstaterade missbildningar). (Ta nu inte mina ord för sanning för jag har inte kollat nyligen.)

Vet ej... Men kanske det skulle vara bättre att plantera in rabiesvaccinerade öst-vargar för att hålla stammen på en lägre men friskare nivå? Men jag har ingen direkt ide på hur det skulle gå att lyckats fånga in och vaccinera lite varg & sedan hålla dem i hägn(?) i 6mån i väntan på blodprovet...utan att få dem mnsko-präglade och för all del inte mata dem...med tamdjur som i djurparkerna...

För inte kan man väl riskera vår rabiesfrihet? Tänk vad arg normännen skulle bli... Allt som drabbar oss drabbar dem...

2) ”Vi vägrar att arbeta gratis åt staten. Samtliga djurägare deklarerar att de hellre slutar med husdjur än förstör det öppna landskapet med elektriska vargstängsel”. Hur mycket fulare än vanliga stängsel är elstängsel??? Känns inte alls som en balanserad åsikt.

Håller med... Men det är dyrt med vargstängslet & fungerar tyvärr inte alltid... men fulare är de inte alltid, men det ser lite ut som ett hägn... Men torde vara bättre än vanligt. Men det sitter uppe året om och kan vara en fara för skotrar etc då snön kommer. (fastnar i)
Man får ej stängsla överallt där djuren betar. Olika ägorätter, servitut, allemansrätt etc. Dessutom så löser inte stängsel problemet med fäbodbruket.. då ersättningen utgår om man har stängsel (...) & det har ingen lantbrukare råd med, med tanke på prispressen & det faktum att det ofta kostar mer att "framställa" livsmedel än vad man får betalt... För att maten skall bli billig till konsument så får producenterna en suvention för att kunna hålla priset lägre gentemot leverantör & i slutändan konsument.

3) ”Den största anledningen till minskningen (av antalet jaktkortslösare) är vargen, det visar med all tydlighet minskningen av antalet jaktkortslösare i Värmland-, Örebro- och Kopparbergslän. Det vill säga i de län där vargföryngringar skett under flera år.
Bara i Värmland har 6,8 procent av jaktkortslösarna tröttnat på vargtrycktet, och medlemsavgiften till något av jägarförbunden ses som ett vargbidrag. I Örebros län är minskningen 6,4 procent, och i Kopparberg 5,5 procent.

I Norrbotten är minskningen endast 2,7 procent, det visar också att förklaringen på varför jaktkortslösarna minskar inte enbart beror på vargens utbredning, men understryker lika tydligt att så är fallet i de utsatta länen.” Den här logiken hänger jag inte alls med på – att ett län inte följer den antagna trenden bevisar både att vargen inte är enda problemet och att den är det i alla de andra fallen?

Vet ej... är ej insatt

4) ”Därmed kan man konstatera att det ligger en hund begraven i svensk rovdjurspolitik! Värdet att bevara en invandrad varg från ett rabiesland är större än att värna om det svenska smittskyddet! Det faktum att Naturvårdsverket senare gav ett avlivningsbeslut på Ringvattenvargen hade inte med rabiesrisken att göra.” En (1) invandrad varg var ett jätteproblem, men smuggling av hundar från rabiesland (vilket torde vara fler till antalet) är alltså problemfritt? Hur svårt är det egentligen att söva just denna enda varg och konstatera om rabies är ett problem eller inte?

Ledaren handlade om ringvattenvargen. (s om strömsund) Och hade det varit en hund hade den avlivats.. tror jag att det stod också? eftersom smuggel-hunden saknar införseltillstånd & vaccinering... Men varg får förstås vandra fritt in... (oavsett sjukdomstatus lr??) Men samtidigt så vet man att från andra djurarter hur förödande det är om det kommer in sjukdomar... ex paratuberkulos-utbrottet på Öland som ledde till över 300 slaktade nöt. Smittan kom från en legalt inköpt tysk tjur. Eller varför inte kräftor? Pest slår ut stammen & var kom den ifrån? Inte riktigt samma men ledaren syftar till hur mkt pengar och vilka skyddsmedel som upprättas för att skydda ett djur som faktiskt kan ha rabies...

o ngt blodprov ha mig veterligen inte redovisats? Finns ju även parvo & HCC att tänka på.. som heller inte finns i Sverige i nn stor omfattning.

5) ”Jägarstrejken är ingen missnöjesaktion för att det statliga jaktkortet blivit för dyrt, eller att ersättningen för att dygnet runt kunna rycka ut och spåra och avliva trafikskadat vilt är för låg. ” Varför vädrar man då sitt missnöje över avgifterna så tydligt i samma artikel? Se även 2) ovan.

Vet ej.. har ej artikeln framför mig.. Men strejken handlade om farligheten att tvingas släppa sina högt meriterade hundar där de riskerar att dödas. (gäller inte bara nära väg & varg) ersättningen för farligt arbete borde vara högre. (?)

6) ”Om inte landets både jägareförbund så ödmjukt accepterat över 100 vargar, hade vi inte haft dagens problem. Tänk istället om vargen hade varit en torsk, och att Svenska Jägareförbundet varit lika bestämda som Sveriges Fiskares Riksförbund är i torskfiskestoppet” Rätt uppenbart var man står.

Har ingen kunskap om torsk...men jag antar att det har med utfiskning att göra?...

Tja RayBan, för mig är det tämligen uppenbart att de som skrivit ovanstående är tämligen militanta och inte kan få sitt resonemang att hänga ihop. Vore jag jägare skulle jag inte vilja bli beblandad med dem (lika lite som jag vill bli beblandad med de där tomtarna som släpper ut minkarna).

Författaren är chefredaktören för Jaktjournalen...
men jag håller med dem på en hel del punkter även om jag aldrig kommer att befatta mig med jägarnas riksförbund... (jägareförbundet är bättre, medlem där) Och det är viktigt att alla åsikter luftas så att man kan komma till en lösning!

ha de bra!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg