Kvikkjokk-Sandviken?

Jag har funderat på om man kanske skulle kunna vandra från Kvikkjokk ner till Sandviken utmed väg 95 då det går buss mot Arjeplog därifrån. Är det någon som rört sig i området? Är det fint? Jämfört med t ex Padjelanta?

Typ något såhär:
http://kartor.eniro.se/m/EkwVj

Jag har tidigare gått en del i Sarek och vill nu se något nytt. Har c:a 9 vandringsdagar.

Några tips

Jag har gått sträckan Kvikkjokk - Pieskehaures utlopp två gånger. En gång norr om Staika och en gång den röda vägen. Den röda vägen är oproblematisk frånsett att på höjden efter Njunjes är terrängen stenig och trist med väldigt lite växtlighet. Nere vid Sartajokk finns fina tältplatser. Sartajokk vadas med fördel en bit nerströms där den blivit bredare. Väster om Jokken finns en gammal led där rösena fortfarande är synliga. Sista sträckan ner mot Miekak finns en väl upptrampad stig. Du kommer att få en fin tur i ett område där nästan ingen vandrar!

Även jag tycker att du har valt en intressant färdväg, oberoende av alternativ. Roligt att inte alla går i de vanliga fotspåren! Jag har ingen info att bidra med, men önskar dig lycka till. Kanske vi får en liten rapport efteråt?

Det framgår inte om du går ensam eller tillsammans med någon. Och du lär knappast möta någon längs vägen, möjligen bortsett från passagen av Miekak. Självklart skriver du en bra färdplan med alternativ B och C angivna utifall något skulle gå snett. Mobiltäckningen (Telia) bör försvinna i höjd med Staigga och återkommer nog först på höjderna ovanför Seldutvagge. Bussen kan du hejda var som helst längs vägen nedanför Sandviken.

Hälsn Pelle

Spännande tur! Har haft lite funderingar på något liknande, men det har inte blivit av än. Vore kul om du kan skriva ngn rad om hur det gått? Hur har du tänkt transporten hem när du kommer till Silvervägen? Vill minnas att det inte går bussar till/från Norge mer?

Vi är fyra personer som kommer vandra.

Angående transport från Silvervägen så går det fortfarande en buss från Sandviken ner mot Arjeplog. Går mån, ons, fre, 8 på morgonen. Så det gäller att komma fram rätt dag!

Jag har gått sträckan Kvikkjokk - Pieskehaures utlopp två gånger. En gång norr om Staika och en gång den röda vägen. Den röda vägen är oproblematisk frånsett att på höjden efter Njunjes är terrängen stenig och trist med väldigt lite växtlighet. Nere vid Sartajokk finns fina tältplatser. Sartajokk vadas med fördel en bit nerströms där den blivit bredare. Väster om Jokken finns en gammal led där rösena fortfarande är synliga. Sista sträckan ner mot Miekak finns en väl upptrampad stig. Du kommer att få en fin tur i ett område där nästan ingen vandrar!

Tack för tipsen! Går den gamla leden norr eller ost/syd om Gärrojve?

Gamla leden

Leden går norr om Tjärroive, på norra sidan om sjön 762, min kartas "Skärrepåtkåjaure" . Jag har en känsla att sjönamnet betyder "sjön ovan backen vid vadstället. Hur som helst, rösena syns men stigen syns inte så bra - det spelar ingen större roll för där är det lättgånget land. Jag förmodar att leden var i bruk senast på 1940 - talet när dammen vid Pieskehaures utlopp byggdes. Nerfarten mot stigen som går mot Miekak är kort men lite brant. Jag tror att det är lättast att snedda ner lite mot Pieskehaurehållet tills man träffar på stigen. Ni får en fin vandring - kom ihåg att ta med fiskeutrustning!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
nicko_ Prinskullen-Präststigen-Läptåvagge-Njoatsosvagge-Pårte-Kvikkjokk Fjällvandring 7
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Fjorr Södra Kungsleden Kvikkjokk-Hemavan Fjällvandring 0
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
labbman Rundtur från Kvikkjokk Fjällvandring 12
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
denelake fotografen Upphittad kniv i Kvikkjokk Fjällvandring 0
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
Lappjocke Kvikkjokk saltoloukta Fjällvandring 1
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
Feorie Silvervägen - Mavas - Kvikkjokk? Fjällvandring 9
skogsbaronen Kvikkjokk-Vallevagge-Njoatsojavrre-Tarraluoppal-Kvikkjokk Fjällvandring 44
Ulke Kvikkjokk - Saltoluokta, bil samt bussproblem Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
BenderMania Sarek Kvikkjokk - Saltoluokta Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Göran_ När kommer våren till Kvikkjokk? Fjällvandring 2
mkruse Murjek - Kvikkjokk i helgen Fjällvandring 1
eyck Attans! Hur ta sig från Murjek till Kvikkjokk en lördag? Fjällvandring 10

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg