Kvikkjokk-Rovdjurstorget-Kvikkjokk

Bron över Gådokjåhkå är permanent och således tillgänglig året runt. Möjligen förväxlar du den med Skarjabron, som lyfts på och av. Även den tredje bron i Sarek, över Gukkesvakkjåhkå, är permanent.

Hälsn Pelle
 
Bron över Gådokjåhkå är permanent och således tillgänglig året runt. Möjligen förväxlar du den med Skarjabron, som lyfts på och av. Även den tredje bron i Sarek, över Gukkesvakkjåhkå, är permanent.

Hälsn Pelle

Ok
I boken stod det att den lyfts på i slutet på Juni över Gådokjåhkå
Men saker förändras :)
Bra att den är där hela tiden.
 
Jag skulle vilja tälta någon dag eller två i Sarvesvagge för att kunna spana lite över Rovdjurstorget.

Från Piellorieppes nordvästra kam har man en väldigt fin utsikt över Tielma ("Rovdjurstorget" - man ska förstås inte ge sig dig med förväntingar om att se några stora rovdjur, men älgar och härliga vyer kan man nog räkna med). Enkel vandring upp från Stuolovagges mynning. Jag ska inte svära på det, men har för mig att det nog kan gå att tälta på den lilla platån där uppe också. Annars finns det några åsar i björkskogen nedanför som sticker upp och kan ge utsikt.

Per

1fe5ca88c60e86a00b314017b6432283.jpg
 
Vilken otroligt fin bild.
Visst är det så att det inte är en djurpark där, men jag hoppas på en bra utsikt och kanske något djur av något slag.
Går det att komma över Stuolojågåsj om jag kommer ut Gaskasvagge?
 
Ja, det brukar vara ok att korsa Stuolojågåsj på de flacka markerna ner mot Sarvesjåhkå, även om det kan vara rätt mycket vatten.
 
Vill minnas att det ska gå och tälta där...

Från Piellorieppes nordvästra kam har man en väldigt fin utsikt över Tielma ("Rovdjurstorget" - man ska förstås inte ge sig dig med förväntingar om att se några stora rovdjur, men älgar och härliga vyer kan man nog räkna med). Enkel vandring upp från Stuolovagges mynning. Jag ska inte svära på det, men har för mig att det nog kan gå att tälta på den lilla platån där uppe också.

Hej igen,

Jag gick upp samma väg -89 och vill även jag minnas att det fanns en helt magisk tältplats typ 1/3-upp till toppen längs den nordvästra kammen. Minns det som en perfekt liten gräsmatta med en liten minibäck som rinner igenom den. Men det kan ju iofs hunnit ändras sedan dess.

Fast det är klart att det är "ganska" väderutsatt där uppe, så om inte vädret är på topp skulle jag forfarande sikta in mig på den lilla kullen ovanför stugan som jag nämnde tidigare.

/ Stefan
 
Tack Stefan
Hur är det om jag kommer ut ifrån Gaskasvagge och svänger öster, är det helt tätt med skog eller går det att ha utsikt?
Inga problem att korsa Sarvesvagge?

Gaskasvágge från vattendelaren och norrut är mycket brant. En smal stig slingrar sig fram mellan den västra bergsidan och jåkken. Det går att ta sig ned, men ett tips är att ta sig tid.

Jag har vadat Sarvésjåkkå tvåhundra meter nedströms utflödet från Gaskasjågåsj. Sarvesjåhkå blir där lite bredare. Strömfåran ligger på södra sidan och över den delen gick vattnet upp till låren, men därefter var vadet enkelt att forcera. Några andra vadställen i området trehundra meter upp- och nedströms sammanflödet med Gaskasjågåsj hittade vi inte. Vattenföringen var i allmänhet normal vid tillfället. Vid högre vattenstånd än normalt tror jag inte vadet går att använda.

Terrängen vid Gaskasvágges norra mynning präglas av en glesare björkskog, i alla fall söder om Sarvesvágge. Håller ni er nära Gaskasvágge då ni stiger ned är det lätt att ta sig fram. Norr om Sarvésjåhkå är skogen mer besvärlig. Bergsidan som löper ut från Tielma domineras av branta åsar som löper ned mot Sarvesvágge. Dessa är tidsödande att ta sig över. Även här kan det vara på sin plats att ha gott om tid i vandringskalendern.
 
Vilken otroligt fin bild.
Visst är det så att det inte är en djurpark där, men jag hoppas på en bra utsikt och kanske något djur av något slag.
Går det att komma över Stuolojågåsj om jag kommer ut Gaskasvagge?

Att korsa Stuolojågåsj är normalt inga problem.

Det är ingen djurpark. Det är ganska sannolikt att få se älg. Rovdjur, däremot, är ytterst ovanligt att observera.

Som fson skriver ovan erbjuder platån vid Pielloriehppe-Stuollo en fin utsiktsplats. Det är stenigt där och vanligen rätt mycket snö, men ett mindre tält får man nog plats med. Vatten kan man hitta i en liten vattenansamling som ibland bildas under perioder med riklig nederbörd. Då vi var där uppe var vattenansamlingen torrlagd, men små rännilar kunde man hitta här och där.
 
..kan kanske inflika att om det är just vyn över "Rovdjurstorget" du är ute efter, och om du inte är tvungen att starta i Kvikjokk så kommer du enklare dit från Suorva och får då minst lika bra utsikt från Låddepakte. Men vandringen från Kvikkjokk är förstås mer omväxlande och spännande.
 
Piellorieppes östtopp

Per (fson) och Stefan (undvall) skriver om en av de mest belönande klättringar man kan göra i Sarek (min personliga åsikt). Den är inte speciellt svår men andlös (se kartan). Det finns en liten oas vid platån där man kan tälta (med blommor). Sedan - när man kommer upp... Då tappar du andan.

Björn
 

Bilagor

  • kartaÖsttoppen.jpg
    kartaÖsttoppen.jpg
    63.3 KB · Visningar: 850
  • Kammen.jpg
    Kammen.jpg
    48.5 KB · Visningar: 670
  • Ängen.jpg
    Ängen.jpg
    111.1 KB · Visningar: 569
..kan kanske inflika att om det är just vyn över "Rovdjurstorget" du är ute efter, och om du inte är tvungen att starta i Kvikjokk så kommer du enklare dit från Suorva och får då minst lika bra utsikt från Låddepakte. Men vandringen från Kvikkjokk är förstås mer omväxlande och spännande.

Det är väl inget måste med just torget men ganska nära området hade jag velat vara.
Nu har jag gått ifrån Suorva och vill prova en ny väg in.
 
Per (fson) och Stefan (undvall) skriver om en av de mest belönande klättringar man kan göra i Sarek (min personliga åsikt). Den är inte speciellt svår men andlös (se kartan). Det finns en liten oas vid platån där man kan tälta (med blommor). Sedan - när man kommer upp... Då tappar du andan.

Björn

Ja det var ingen dålig plats......... Väldigt sugen på den :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
nicko_ Prinskullen-Präststigen-Läptåvagge-Njoatsosvagge-Pårte-Kvikkjokk Fjällvandring 7
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Fjorr Södra Kungsleden Kvikkjokk-Hemavan Fjällvandring 0
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
labbman Rundtur från Kvikkjokk Fjällvandring 12
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
denelake fotografen Upphittad kniv i Kvikkjokk Fjällvandring 0
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
Lappjocke Kvikkjokk saltoloukta Fjällvandring 1
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
Feorie Silvervägen - Mavas - Kvikkjokk? Fjällvandring 9
skogsbaronen Kvikkjokk-Vallevagge-Njoatsojavrre-Tarraluoppal-Kvikkjokk Fjällvandring 44
Ulke Kvikkjokk - Saltoluokta, bil samt bussproblem Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
BenderMania Sarek Kvikkjokk - Saltoluokta Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Göran_ När kommer våren till Kvikkjokk? Fjällvandring 2
mkruse Murjek - Kvikkjokk i helgen Fjällvandring 1
eyck Attans! Hur ta sig från Murjek till Kvikkjokk en lördag? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg