Kvikkjokk-Rovdjurstorget-Kvikkjokk

Snabbaste och enklaste vägen verkar var den beskriven i Fowwes bok tur nr 10
Tiden slutet av Aug. och början på Sep. är tänkt att avsättas för detta.

Jag skulle vilja tälta någon dag eller två i Sarvesvagge för att kunna spana lite över Rovdjurstorget.
Något förslag på ett bra ställe där?

Lullihavagge eller den blockfyllda Gaskasvagge, vilken är det mest lönt att ta tidsmässigt
för att komma fram till torgets utsiktsplats?

Bron vid Gådokjåhkå lyfts på i slutet av Juni, men när försvinner den?

Ovanför stugan....

Hejsan,

Nu är det lite oklart om du söker en bra tältplats i nedre Sarvesvagge för att använda som basläger och gå därifrån och kikarspana över "torget" eller om du söker en plats där man kan se ut över torget direkt från tältet. Så jag tänkte försöka tippsa om bägge alternativen :)

Ett bra tältområde i nedre delen av Sarvesvagge, där jag tältat vid ett par tillfällen, är på Noajdevallda, där Noajdevagge och Sarvesvagge möts. Här fins det massor av fina tältplatser och promenaden ner till torget är klart överkomlig.

Mitt andra tipps är en ganska anmärkningsvärd tältplats som jag hittade för tre år sedan på en kulle ovanför den ganska nybyggda stugan som ligger en bit in i skogen på Tielmasidan av Rapaätno...ungefär vid "roten" av Rovdjurstorget (står Dielmaskajdde på kartan...). Hur man hittar till platsen vi tältade på är inte lätt att beskriva. Man startar vid stugan och siktar typ rakt upp...riktning mot Tielmatoppen ungefär. Först är det lite stenig terräng och hyffsat platt. Man går över en liten bäck och sen knatar man på rakt upp i skogen. Min bedömning är att vi låg en 200-300 meter från stugan och kanske 30-40 meter ovanför den. Hur som helst var "vår" kulle klart brantast ner mot Rapaätno och det var även glest med träd åt det hållet, så man fick en helt fantastisk utsikt ner mot de öppna områdena nära älven. Tältplatsen var väl inte den plattaste jag sovit på, men den var helt ok.

Tyvärr hade vi en av de stormigaste och regnigaste dygnen under de 25 åren som jag vandrat i området, så det blev inte så mycket djurspaning för vår del. Men vi hann i alla fall få se en pampig älgtjur på väg norrut i Rapadalen. Inte helt fel det heller :)

De andra frågorna kan jag tyvärr inte svara på.

/ Stefan

Hej Morgan

Jeg har vandret Gaskasvágge i 2008. Man går på kanten af ravinen, så jeg vil kun anbefale det i godt vejr, d.v.s. ikke regn og storm. Lullihavágge har jeg ikke vandret, men ifølge alle er den mere udfordrende og vanskeligere at vandre. I følge det billede der er på s. 132 i Hans Fowelins bog om Sarek, er der mere stor blokmark i Lullihavágge

God tur

Ole Dahlgreen

Ett bra tältområde i nedre delen av Sarvesvagge, där jag tältat vid ett par tillfällen, är på Noajdevallda, där Noajdevagge och Sarvesvagge möts.

Man går över en liten bäck och sen knatar man på rakt upp i skogen. Min bedömning är att vi låg en 200-300 meter från stugan och kanske 30-40 meter ovanför den. Hur som helst var "vår" kulle klart brantast ner mot Rapaätno och det var även glest med träd åt det hållet, så man fick en helt fantastisk utsikt ner mot de öppna områdena nära älven.

/ Stefan

Tack Stefan
Hur är det om jag kommer ut ifrån Gaskasvagge och svänger öster, är det helt tätt med skog eller går det att ha utsikt?
Inga problem att korsa Sarvesvagge?

Hej Morgan

Jeg har vandret Gaskasvágge i 2008. Man går på kanten af ravinen, så jeg vil kun anbefale det i godt vejr, d.v.s. ikke regn og storm. Lullihavágge har jeg ikke vandret, men ifølge alle er den mere udfordrende og vanskeligere at vandre. I følge det billede der er på s. 132 i Hans Fowelins bog om Sarek, er der mere stor blokmark i Lullihavágge

God tur

Ole Dahlgreen

Tackar Ole

Jag uppfattade det som att Gaskasvagge var mer blockterräng än det var i Lullihavagge.
Blir det regnigt så verkar båda vägarna vara jobbiga.

Hej Morgan

Det er forkert

Gaskasvágge er mere letvandret end Lullihávágge. Passet er let vandret. Det er kun ravinen ned mod Sarvesvágge som kræver at vejret er godt. Her går man nemlig på kanten af ravinen, hvor jokken løber 40- 60 meter nede. Du kan se beskrivelse og billeder fra 2008 på min hjemmeside

Bedste hilsener

Ole

Hej Morgan

Det er forkert

Gaskasvágge er mere letvandret end Lullihávágge. Passet er let vandret. Det er kun ravinen ned mod Sarvesvágge som kræver at vejret er godt. Her går man nemlig på kanten af ravinen, hvor jokken løber 40- 60 meter nede. Du kan se beskrivelse og billeder fra 2008 på min hjemmeside

Bedste hilsener

Ole

Fina Bilder.........
Det såg riktigt brant ut på bilden :)
Kan förstå att det inte är bra att gå där i regn :)

Jo....

Tack Stefan
Hur är det om jag kommer ut ifrån Gaskasvagge och svänger öster, är det helt tätt med skog eller går det att ha utsikt?
Inga problem att korsa Sarvesvagge?

Nu har jag som sagt var inte vandrat genom just Gaskavagge, men jag har vid ett par tillfällen gått Sarvesjåhkå nedströms. Ibland har jag vadat Sarvesjåhkå ganska nära Rapaätno för att fortsätta norröver, men jag har även gått vidare österut på sydsidan av Rapaätno, Min minnesbild av nedre delen av Sarvesvagge är att det är mycket skog och få bra tältplatser. Så oddsen att hitta en ok tältplats med fin utsikt vid mynningen av Gaskavagge är nog inte den bästa.....men man ska ju aldrig säga aldrig :)

Sen är jag tveksam hur mycket av själva rovdjurstorget (vilket så vitt jag minns är namnet på "fliken" mellan Sarvesjåhkå och Rapaätno längst ner där de två vattendragen möts.....nämns i Edvind "Sarek" Nilssons fantastiska bok om Sarek) som man kan se från mynningen av Gaskavagge!?! Det är ju ändå sina modiga 4 km fågelvägen från mynningen av Gaskavagge till själva "torget". Då är nog oddsen betydligt bättre att hitta en sådan plats en bit upp i Stuolovagge...om det nu går att finna någon plan yta att slå upp tältet på dvs....

/ Stefan

Nu har jag som sagt var inte vandrat genom just Gaskavagge, men jag har vid ett par tillfällen gått Sarvesjåhkå nedströms. Ibland har jag vadat Sarvesjåhkå ganska nära Rapaätno för att fortsätta norröver, men jag har även gått vidare österut på sydsidan av Rapaätno, Min minnesbild av nedre delen av Sarvesvagge är att det är mycket skog och få bra tältplatser. Så oddsen att hitta en ok tältplats med fin utsikt vid mynningen av Gaskavagge är nog inte den bästa.....men man ska ju aldrig säga aldrig :)

Sen är jag tveksam hur mycket av själva rovdjurstorget (vilket så vitt jag minns är namnet på "fliken" mellan Sarvesjåhkå och Rapaätno längst ner där de två vattendragen möts.....nämns i Edvind "Sarek" Nilssons fantastiska bok om Sarek) som man kan se från mynningen av Gaskavagge!?! Det är ju ändå sina modiga 4 km fågelvägen från mynningen av Gaskavagge till själva "torget". Då är nog oddsen betydligt bättre att hitta en sådan plats en bit upp i Stuolovagge...om det nu går att finna någon plan yta att slå upp tältet på dvs....

/ Stefan

Jag tänker gå österut när jag kommer ut ur vaggan. Men frågan är om jag kan ligga kvar
Vid samma nivå som jag kommer ut eller om jag måste korsa och gå över.
Nu kanske inte torget är det allra viktigaste, tror att djuren rör sig lite vid sidan om också 😄
För är det för tätt så sitter jag hellre någon annanstans.
Är mest så att jag kan njuta lite och spana med kikare

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
nicko_ Prinskullen-Präststigen-Läptåvagge-Njoatsosvagge-Pårte-Kvikkjokk Fjällvandring 7
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Fjorr Södra Kungsleden Kvikkjokk-Hemavan Fjällvandring 0
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
labbman Rundtur från Kvikkjokk Fjällvandring 12
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
denelake fotografen Upphittad kniv i Kvikkjokk Fjällvandring 0
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
Lappjocke Kvikkjokk saltoloukta Fjällvandring 1
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
Feorie Silvervägen - Mavas - Kvikkjokk? Fjällvandring 9
skogsbaronen Kvikkjokk-Vallevagge-Njoatsojavrre-Tarraluoppal-Kvikkjokk Fjällvandring 44
Ulke Kvikkjokk - Saltoluokta, bil samt bussproblem Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
BenderMania Sarek Kvikkjokk - Saltoluokta Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Göran_ När kommer våren till Kvikkjokk? Fjällvandring 2
mkruse Murjek - Kvikkjokk i helgen Fjällvandring 1
eyck Attans! Hur ta sig från Murjek till Kvikkjokk en lördag? Fjällvandring 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg