Mr Eibladh; sa:
Det roliga här är att ställer man en fråga, får svar, så dyker 10 nya frågor upp...
Här kommer den!
Eftersom jag har en småbildskamera kan jag bara använda en typ av film, och det är inte Velvia & Kodachrome m fl. (eller har jag fel där ?)
Vilka filmer av högre kvalitet finns för småbildskameror ?
Finns det några specifikationer på filmerna där jag kan anpassa mina motiv efter ljus/mörker mm?
Mvh
/Andreas
Menar du med småbild det vanliga 35mm formatet? Den film som har små hål i kanterna? I sådant fall så finns det mycket att välja på. Om du menar APS så finns det däremot inte så mycket, men jag förmodar att du menar klassisk småbild, 35mm.
När du väljer film får du först besluta dig om du vill fotografera svart-vitt, negativ eller dia-positiv. Sen vilken ljusstyrka du vill ha. Jag ska försöka ge några exempel..
svartvitt
Exempel: Kodak X-Pan, Kodak Tri-x, Fuji Neopan etc..
Detta är svartvit, negativ film. Inget konstigt med det, du får svartvita bilder helt enkelt.
negativ färgfilm
Exempel: Kodak Gold, Fuji Superia etc..
Den vanligaste typen av film som finns i princip överallt att köpa. Du lämnar in filmen och får sen papperskopior.
dia film (positiv färgfilm)
Exempel: Fujichrome velvia, fujichrome provia, kodachrome, kodak ektachrome, agfachrome etc..
Ger diapositiv. Bilden som den ser ut när den tas kommer fram på själva filmen (till skillnad från negativ färgfilm där färgerna är inverterade och först kommer fram på papperskopian). För att kunna se på dessa bilder så bör du ha en diaprojektor. Notera att filmerna nästan alltid bär ändelsen "chrome".
Av dessa är det de två första du ska satsa på som nybörjare. Diafilm är lite känsligare för hur man exponerar. Personligen använder jag dock uteslutande diafilm för naturfoto (velvia och provia). Diafilm ger i regel mycket bra korn och bra färger. Sen så kan medvetna filtereffekter och över/underexponeringar kompenseras bort när man lämnar in en vanlig negativ film.
ljuskänslighet
På filmrullen står en siffra. Den kan vara 50, 100, 400, 800 eller nåt annat. Den betecknar filmens ljuskänslighet (iso/asa tal) och ju högre siffra desto mer ljuskänslig. Du kan mao använda filmen vid mörkare förhållanden med samma tid som en ljussvagare när det är ljusare (hängde du med?).. Något gott måste dock komma med något ont och det är att filmens korn även ökar med ljusstyrkan, bilderna blir helt enkelt mer gryniga. Själv använder jag mest velvia (iso50) vid naturfoto. Den har låg ljuskänslighet men ger mycket fint korn och vid nataurfoto använder jag nästan alltid stativ så det spelar inte så stor roll att exponeringstiderna blir lite längre. När det är lite mer action och sämre ljusförhållanden använder jag provia 400 (som jag ibland ställer in som 800) för att få kortare tider, men till priset av lite mer korn i bilderna.
Ett tips är att köpa/låna en grundläggande fotobok. Där står allt sånt här och mycket till.
Lycka till!
/David