Kvalitets skillnad på film

Det roliga här är att ställer man en fråga, får svar, så dyker 10 nya frågor upp...

Här kommer den!

Eftersom jag har en småbildskamera kan jag bara använda en typ av film, och det är inte Velvia & Kodachrome m fl. (eller har jag fel där ?)

Vilka filmer av högre kvalitet finns för småbildskameror ?
Finns det några specifikationer på filmerna där jag kan anpassa mina motiv efter ljus/mörker mm?

Mvh
/Andreas
 
Mr Eibladh; sa:
Det roliga här är att ställer man en fråga, får svar, så dyker 10 nya frågor upp...

Här kommer den!

Eftersom jag har en småbildskamera kan jag bara använda en typ av film, och det är inte Velvia & Kodachrome m fl. (eller har jag fel där ?)

Vilka filmer av högre kvalitet finns för småbildskameror ?
Finns det några specifikationer på filmerna där jag kan anpassa mina motiv efter ljus/mörker mm?

Mvh
/Andreas

Menar du med småbild det vanliga 35mm formatet? Den film som har små hål i kanterna? I sådant fall så finns det mycket att välja på. Om du menar APS så finns det däremot inte så mycket, men jag förmodar att du menar klassisk småbild, 35mm.
När du väljer film får du först besluta dig om du vill fotografera svart-vitt, negativ eller dia-positiv. Sen vilken ljusstyrka du vill ha. Jag ska försöka ge några exempel..

svartvitt
Exempel: Kodak X-Pan, Kodak Tri-x, Fuji Neopan etc..
Detta är svartvit, negativ film. Inget konstigt med det, du får svartvita bilder helt enkelt.

negativ färgfilm
Exempel: Kodak Gold, Fuji Superia etc..
Den vanligaste typen av film som finns i princip överallt att köpa. Du lämnar in filmen och får sen papperskopior.

dia film (positiv färgfilm)
Exempel: Fujichrome velvia, fujichrome provia, kodachrome, kodak ektachrome, agfachrome etc..
Ger diapositiv. Bilden som den ser ut när den tas kommer fram på själva filmen (till skillnad från negativ färgfilm där färgerna är inverterade och först kommer fram på papperskopian). För att kunna se på dessa bilder så bör du ha en diaprojektor. Notera att filmerna nästan alltid bär ändelsen "chrome".

Av dessa är det de två första du ska satsa på som nybörjare. Diafilm är lite känsligare för hur man exponerar. Personligen använder jag dock uteslutande diafilm för naturfoto (velvia och provia). Diafilm ger i regel mycket bra korn och bra färger. Sen så kan medvetna filtereffekter och över/underexponeringar kompenseras bort när man lämnar in en vanlig negativ film.

ljuskänslighet
På filmrullen står en siffra. Den kan vara 50, 100, 400, 800 eller nåt annat. Den betecknar filmens ljuskänslighet (iso/asa tal) och ju högre siffra desto mer ljuskänslig. Du kan mao använda filmen vid mörkare förhållanden med samma tid som en ljussvagare när det är ljusare (hängde du med?).. Något gott måste dock komma med något ont och det är att filmens korn även ökar med ljusstyrkan, bilderna blir helt enkelt mer gryniga. Själv använder jag mest velvia (iso50) vid naturfoto. Den har låg ljuskänslighet men ger mycket fint korn och vid nataurfoto använder jag nästan alltid stativ så det spelar inte så stor roll att exponeringstiderna blir lite längre. När det är lite mer action och sämre ljusförhållanden använder jag provia 400 (som jag ibland ställer in som 800) för att få kortare tider, men till priset av lite mer korn i bilderna.

Ett tips är att köpa/låna en grundläggande fotobok. Där står allt sånt här och mycket till.

Lycka till!
/David
 
Tack för ett mycket bra svar David!

Jag har läst några böcker (eller skummat igenom:)) förmodligen inte de bästa eftersom det aldrig beskrivs relativt lättförståeligt. De flesta böcker är skrivna av fotografer till fotografer.

Men en fråga som dyker upp när du beskriver dina egna natturbilder, är att vid ISO/ASA 50 använder du längre exponeringstider (vilket jag förstår). Men vad är långa slutartider, finns det någon gräns?
T ex allt över 1/1 bör räknas som lång slutar tid, eller är det 1/2 ?

Mvh
/Andreas
 
definera lång slutartid

en tumregel brukar vara att slutartiden bör vara 1/brännvidden på objektivet om du fotograferar utan stativ för att undvika skakningsoskärpa. dvs med ett 300mm teleobjektiv bör du inte fota med längre slutartider än 1/300. altså är "lång slutartid" beroende på objektivet.

givetvis är det ju inte bara så enkelt...

Efter att ha köpt objektiv för tiotusentals kronor vill du ju gärna utnyttja deras skärpa till fullo.
för att göra detta är det lämpligt att använda stativ även då ovanstående regel följs om du har för avsikt att göra kopior avsevärt mycket större än de 10x15 kopior som du får från ditt lokala fotolabb eller vart du nu skickar filmen.
t.ex diabilder projiceras ju på en ganska stor yta dvs, högre krav på skärpa.
För att komma ännu närmare och rent av tangera en perfekt skarp bild kan du med ett stativ låta kameran ta bilden med spegeluppfällning och självutlösare/fjärrkontroll, du har ju då inte ngn möjlighet att skaka på kameran. (eftersom du inte behöver röra kameran när bilden tas.)
I denna situation finns det ju faktiskt inga långa slutartider, oavsätt slutartiden blir bilden skarp om motivet är statiskt...

unt so weiter

"lång slutartid" beror ju givetvis även på vad för motiv du fotograferar och vilket resultat du vill ha.
Med en kort tid kan du ju frysa ett motiv, vill du t.ex. fota en bil som passarar på en motorväg vinkelrätt mot den riktning som defineras av din näsa kan du ju börja räkna, om bilen rör sig 30m/s (108km/h) kommer ju en slutartid på 1/30s vara för lång om du vill frysa bilen, vill du däremot att bilen skall bli lite suddig för att illustrera hur fort den åker kanske 1/30 är alldeles lagom beroende på hur du vill att det skall se ut...

Jag hoppas att de tre oavnstående resonemagen har lärt dig något och kanske till och med inspirerat till lite spännande fotografering, hur som helst bör du vid dethär laget förstått att "lång slutartid" är väldigt relativ, om inte föreslår jag att du läser igenom allt en gång till ;)

kolla gärna in http://www.fotosidan.se
Där finns bättre forum för fotofrågor och mycket kunskap och artiklar att ta del av.

/Pott
 
Ett tips är att du inte snöar in allt för mycket på olika teknikaliteter. Lär dig det grundläggande förhållandet mellan bländare och slutartid, lite om filmers ljuskänslighet och lite om hur olika brännvidder på objektiven påverkar motiven. Detta är den absoluta grunden och i princip det enda man behöver kunna från början. Fotografera "testrullar" där du skriver upp kamerans inställningar och vilket objektiv du använt. Testa under- resp. överexponeringar och se hur det blir, experimentera med stor- resp. liten bländare och se hur det påverkar skärpedjupet.
Experimentera på! Det svåra är inte att sköta de tekniska detaljerna rörande kameran utan att träna sitt fotografiska sinne att upptäcka en bra bild.

/David
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg