Kvalitet Engelsons?

Tjoo flöjt alla frilufsare. Är det någon som känner till kvaliteten på Engelsons produkter?
Speciellt ullfrottèunderstället men även produkterna över lag.
Jag förstår att det inte är det värsta som finns på marknaden, men jag är nyfiken ändå.
Jag menar ITAB`s grejor är ju ruskigt bra, så därför vill jag gärna ha lite info om Engelsons också.

Prankster.:)

Jag har handlat lite hos dem och det har motsvarat förväntningarna på ett bra sätt. Har nog inget i ullfotte därifån, men är inte säker. Har även returnerat något som visade sig vara lite konstigt i storleken, och returen gick mycket smidigt.

Nu har även Biltema börjat sälja en del friluftskläder, de marknadsförs som jaktkläder. De verkar inte alla finnas i onlinekatalogen.

Vi har ett antal olika storlekar av Engelssons friluftsbyxor Boberg som vi är jättenöjda med. Billiga 149 kr till barnen och 249 till vuxna och många olika storlekar och benlängder. För barnen är de stora i storleken (långa ben). Byxorna är lätta sy in eller släppa ut eftersom det finns marginal i sömmen bak i linningen. Kvalitéen är vi nöjda med: riktigt slittåliga. funkar bra att vaxa. det enda som vi haft synpunkter på är att sömmen i grenen har lossat någon gång.
Ullfrottén har jag varit mer tveksam till eftersom det är så liten procent ull och med stor säkerhet kommer att noppa mycket. Barnens set som vi beställde var konstig i storleken, men det var inga problem att returnera med fri frakt och få pengarna tillbaka.

Engelssons, goda erfarenheter

Har köpt Bobergsbyxor och fleeceskjortor i flera omgångar. Bobergsbyxan har jag misshandlat kraftigt med arbete i skog och med vedhantering. Hållbarheten överraskar positivt och jag har inte lyckats slita hål på dem efter två år. "Fina" märken har inte visat samma slitstyrka. Däremot bör man kolla sömmarna som verkar vara en svag punkt. Vidare har jag använt deras billiga fleeceskjorta ca 100 kr. Den ser kanske inte så moderiktig ut men den är enastående när det gäller transport av fukt vid ansträngande verksamhet. Har faktiskt inte haft ett så bra plagg som mellanskikt nånsin under mina många år ute i naturen både i jobbet och på fritiden. Att passformen kanske inte alltid är den bästa går att ordna på egen hand utan större problem. Kan man ordna sömmarna och göra plaggen (skjortorna) något mera "moderiktiga" och bättra passformen blir de överlägsna.

Jag har

köpt på mig tre underställ i ullfrotté från dem och är med andra ord väldigt nöjd. Vilket även gäller min 14-åriga dotter.

En del av deras produkter är lite tunga och allt sitter inte perfekt på mig. Brukar handla i butiken när jag är i Falkenberg.

Kvaliteten är överlag OK men vissa skjortor har jag inte varit nöjd med p g a passformen.

Thure

Jag tycker dom håller samma nivå som ITAB, är nöjd med det jag köpt från båda ställena.
Passform är väl det som avviker mest mot mer etablerade varumärken och produkter men mycket känns precis lika bra som vilket annat märke som helst.

Jag vill också slå ett slag för Engelsons Boberg-byxa! Jag köpte ett par nu i somras för att ersätta
mina utslitna Fjällräven Grönland. För ungefär en fjärdedel av vad den sistnämnda
byxan kostar fick jag ett par byxor som på mig har bättre passform och verkar vara av en kvalitet som är minst lika hög som Fjällrävenbyxorna.

Jag fick hem mina Bobergsbyxor igår och de satt som en smäck! Jag är hur nöjd som helst med dem och de ska testas så fort som möjligt för att se vad de går för.

Det enda jag har att klaga lite över är knäppningen vid fötterna. Jag förstår inte varför de har valt att sätta ett resårband när de ändå har knäppningen. Jag hade föredragit att de bara hade knäppningen, så det blir nog till att modifiera det själv. De var även lite kortare i benen än jag hade räknat med. Men det var bara bra för min del då jag beställde ett par som var lite för långa. Men nu blev de perfekta :)

Kommer in lite sent

i tråden.
Om valet står mellan en Engelsons skaljacka för 800:- eller en i butiken för 2500:- så tar jag den förstnämnda = kvaliten är helt Ok men inte 100% i nivå med butiken. Har köpt regnjacka, Zippoff-byxor. skjurtor m.m. nöjd hela vägen förutom ett par sandaler som bara inte går att komma i utan skohorn och MYCKET jobb. Men dom är omkonstruerade.
För oss vandrare är det kanek lite irriterande att det aldrig finns en viktangivelse.

Toppenkvalite

Hej.
Du kanske har fått svar på din fråga angående Engelsons, men jag vill ändå berätta om mina erfarenheter.
Var i Särna/Idre och campade för några år sedan. Fick för mig att ta mig upp för Städjan med min rullstol, vilket givetvis inte gick. Men innan jag gav upp så körde jag rullstol i början, men sedan var jag tvungen att krypa när jag kom fram till myrmarker och lite senare stora stenar och kraftiga rötter. Jag höll ut några timmar men sedan gav jag upp. Var givetvis tvungen att krypa tillbaks också, men det jag vill säga är att det syntes inte en repa på mina byxor, Bobergs vildmarksbyxor och en väst till. Jag kan varmt rekommendera deras produkter.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg