Kustjägare 2004-2005

floscharen; sa:
att Broman:
Onödig kommentar! Gillar du inte den skrifliga konversationen som förs så är det bara att hålla sig borta från tråden...

hadet!

Det är ju en bra lösning på allt.. Håll dig undan det du inte gillar.. sorry det kommer inte att hända, jag kommer oavsett vad du tycker att fortsätta åsiktsbajsa!

(det var inte så att du kände dig träffad?)
 
För mig som hamnade ofrivilligt på KustJS så är det alltid kul att läsa såna här diskussioner. Jag ville ju inte vara där så jag gjorde ju allt för att ta mig därifrån. Det tog mig två veckor och flera fejkade sammanbrott innan kompanisköterskan äntligen remitterade mig till läkarn så jag fick komma till granskningnämnden och bli förflyttad.

De som söker till KJ vill ju bli KJ, alltså ställer de upp på precis allt eftersom annars kanske de inte klarar utbildningen. Många saker verkar väldigt meningslösa, men det finns ofta en tanke bakom det mesta.

Många av grejerna handlar om att "träna pannbenet" (eller kanske "testa pannbenet"). Man ska lära sig att inte bry sig om att man har ont eller är helt slut utan göra uppgiften bra ändå.

Fast visst är det lite skrattretande att se en kille på luckan tassa upp på natten i bara kallingarna, hänga på sig AK5:an, spegla sig i fönstret och mumla "Nu jävlar får man brudar":) Fast det är ju inte en majoritet som är såna, jag är rätt säker på att de som är såna sållas ut rätt snart.

(För de som undrar hur man hamnar där ofrivilligt så var det i skarven mellan utbildningen av KJKomp och AmfBat. De skulle på prov utbilda den första halva AmfBat (200 man) men hade bara ryckt in folk till ett KJKomp (150 man). Vad gör man? Jo, man skyfflar över 50 man från SpärrBat. Hälften av oss som blev överflyttade hade glasögon så hade vi SÖKT KJ hade de bara garvat åt oss. Ingen information om varför fick vi heller, förrän vi i en vecka bråkat och frågat vad fan de höll på med. Oktober -88 eller -89 var det, GB-inryckningen. Men även inryckningen i januari blev en del överflyttade. Har en kompis som ryckte in då och han berättade att när de ryckte in var inga av de ofrivilliga från GB-inryckningen kvar.)
 
Re: Re: Re: På pannan ställ

7309; sa:
"Tänkte bara fråga i all ödmjukhet varför i helvete man går med på en sådan idiot-övning??"

Alltså nu är det ju så att man har ju inte så förbannat många valmöjligheter. Det är nog inte så smart att säga att det här vill jag inte göra eller??
Tror man får ett h-vete utan dess like då

/Daniel, som numera lyckats förtränga nästan hela lumpen.


Jag har personligen skällt ut jägarbefäl för penalism mot soldater.
Det handlar om valmöjligheter, visst det är ett stort grupptryck inom "elitförband" vid liknande övningar men det finns alltid en lösning. Ser ingen syfte i en sådan övning förutom att befälet vill visa sin makt..

Jag anser det bättre att spara "pannbenet" till övningar som behöver det istället för stånga det blodigt mot ett golv..

Minns hela lumpen och hur det stärkte min karaktär
 
Re: Re: Re: Re: På pannan ställ

bash; sa:
7309; sa:
"Tänkte bara fråga i all ödmjukhet varför i helvete man går med på en sådan idiot-övning??"

Alltså nu är det ju så att man har ju inte så förbannat många valmöjligheter. Det är nog inte så smart att säga att det här vill jag inte göra eller??
Tror man får ett h-vete utan dess like då

/Daniel, som numera lyckats förtränga nästan hela lumpen.


Jag har personligen skällt ut jägarbefäl för penalism mot soldater.
Det handlar om valmöjligheter, visst det är ett stort grupptryck inom "elitförband" vid liknande övningar men det finns alltid en lösning. Ser ingen syfte i en sådan övning förutom att befälet vill visa sin makt..

Jag anser det bättre att spara "pannbenet" till övningar som behöver det istället för stånga det blodigt mot ett golv..

Minns hela lumpen och hur det stärkte min karaktär

Det kanske skall sägas att det vara KB-elever som körde med övningen, inte våra yrkesbefäl. Yrkesbefälen hade ju ofta en tanke bakom sina påfund. Men KB-eleverna bara var ute för att jävlas. Det var i alla fall min uppfattning.

Mitt bestående minne av militärtjänsten är kronisk benhinneinflamation. Men visst fick man även en självinsikt som kommer till användning än i dag.

/Daniel
 
"På pannan ställ" eller "kinesisk båge" som det hette när jag låg inne, är och var definitivt ingen penalism utan ett utmärkt sätt att stärka nackmusklerna(och pann benet ,för dem som vill höra den versionen)
 
frippeus; sa:
"På pannan ställ" eller "kinesisk båge" som det hette när jag låg inne, är och var definitivt ingen penalism utan ett utmärkt sätt att stärka nackmusklerna(och pann benet ,för dem som vill höra den versionen)

statisk träning är sällan det optimala, speciellt sådana här idiotövningar fyller ingen direkt varaktig funktion..
 
frippeus; sa:
"På pannan ställ" eller "kinesisk båge" som det hette när jag låg inne, är och var definitivt ingen penalism utan ett utmärkt sätt att stärka nackmusklerna(och pann benet ,för dem som vill höra den versionen)

Som Japanskbudo och kamkonstutövare/instruktör så känner jag att en person som står med pannan mot ett kaklat golv inte kan ge direkt muskelbyggnad i naken.

När jag tränat BJJ (Brasiliansk Ju Jutsu, det är inte denna stil jag utövar och instruerar) med andra utövare så finns det övningar som kan liknas med på pannan ställ, kinesikska bågen, men det görs på vadderad matta och inte så statiskt.

Anser fortfarande att det är en idiotövning som beordras för att skaffa sig en känsla av makt..

Jan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
viola Stockholm Marathon 2004??? Träning och hälsa 0

Liknande trådar