Det är så sant som det är sagt, finns inga kurer som hjälper mot förkylning, och det är tveksamt om det finns några som pålitligt skyddar mot dem.
Whisky skulle jag undvika när jag är sjuk. Är det något kroppen inte behöver just då så är det den extra påfrestning som alkoholnedbrytningen innebär. Dessutom smakar whiskyn batterisyra när man har ont i halsen, helt bortkastade droppar. Fira med whiskyn när du blivit frisk istället (men drick inte hela flarran och sätt dig ute i regnet...)
Nä, behöver du lindra symtomen (feber, huvudvärk, halsont eller resten) så finns det ett antal mer eller mindre fungerande kurer (honungsvatten, Ipren, Alvedon, Bafucin, hostdämpande läkemedel o s v), men mot själva sjukdomen finns intet. Passa istället på att vara riktigt sjuk: vila, läs en god bok, se de där Discovery-programmen du annars missar på dagtid, lyssna på P1...
God sömn, vätska och mat är det enda som gör att återhämtningen inte tar onödigt lång tid. Vissa hämtar sig fort, andra inte. För mig varar en förkylning sällan mer än 2-4 dagar, så på 7 dagar skulle jag våga springa igen, om inte med målet att slå personligt. Det blir mest en fråga hur mycket själva tävlingen är värd för dig. Man kan ju ta det lugnt och lunka lite i skogarna hemmavid istället.