Kupol eller tunneltält?

Har tänkt införskaffa nytt tält. Tankarna går kring kupol eller tunneltält. Fördelar nackdelar. Ska använda det året runt till vandring och paddling.
Har kört fast i mitt tänkande.
Någon som kan hjälpa mig.

Kupol alla dagar i veckan. Men det beror på att jag vill kunna sätta tältet direkt på berg. Helt självstagande (även absiderna)
Nackdelen är att vikten blir lite högre men fördelarna överväger för min del. Jag har även tunneltält som jag använder då och då men allt mindre. Kupoltältet jag har är Fjällräven Akka Dome 3.

Du kommer få en mängd inlägg om för och nackdelar här och det är bara att läsa och begrunda.
Ditt användningsområde ska du fundera över och det kommer avgöra ditt val.
Lycka till!

//Thomas

..sent using tapatalk

Är alltid en prioritering o kompromiss. Kupol lämpar sig bäst för kajakdelen. Och som förehavande sa bästa för att sätta upp på klippor o mindre landytor. Tunnel känns mer som när du vill kunna sträcka ut dig o kanske för dem tillfällena du skulle bli inregnad, blåst, snöas en tid o behöver stanna på samma ställe. Kust nu kör jag med tunnel, mest för att jag spenderat mer tid i tunnel än kupol, är 189 så längden är ett plus tycker jag. Samt förtältet gör att man kan laga mat och fixa all packning utan att behöva bry sig om vädret. Står inför valet att kanske köpa på mig ett kupol nu också men e mest för att jag vill ha ett monstertält till vintervandring o va beredd på allt som kan hända. För en slutsats skulle jag nog säga att tunnel, är mer bekvämligheter när du är i läger, medan kupol e mer tacksamt vid snåla lägerplatser, extrema belastningsväder. Hårt regn o snö. (Allt beror ju dock på vilken tillverkare du väljer. Lycka till.

Hur viktig är vikten??

Hejsan,

Jag har personligen både tunneltält och kupoltält (+ en Tentipi/Moskosel Kåta...) och tycker väl att bägge tälten har sitt eget speciella användningsområde. Lite förenklat kan man säga att jag använder kupoltältet på vintern och tunneltältet resten av året. Anledningen till att jag föredrar kupoltält på vintern är att även om man skulle bli tvungen att nödtälta på ett område där det är renblåst (dvs ingen snö) så går det att få upp tältet, något som är mycket svårt med ett tunneltält då det är tjäle i marken = svårt att få ner några markpinnar. Dessutom är man betydligt mindre viktkänslig på vintern då man drar pulka.

Om man jämför två likvärdiga tält, dvs lika stora och lika stormtåliga kommer ett tunneltält att vara lättare. Så om man bär tältet i ryggsäck föredrar i alla fall jag att använda mig av tunneltält då det är möjligt. Så från mitt perspektiv är det ganska enkelt. Hade jag valt ett tält hade jag ställt mig frågan, finns det några situationer där jag "måste" ha ett kupoltält? Om svaret är nej så hade jag satsat på ett tunneltält, annars hade det blivit ett kupoltält.

/ Stefan

Sköna regnfria sommarnätter utan blåst spelar tältet ingen roll. Jag vill ha ett tält som fungerar i ur och skur (det vill säga blåst), därför går tunneltält bort, då ett tunneltält alltid måste ställas mot vindriktningen. Tunneltältet har fördelen att det väger väl 20 % mindre än motsvarande kupoltält?

kupoltält måste för det mesta också spännas upp, annars blir dom rätt instabila så fort det blåser, och då försvinner lite fördelen att vara självstagande. jag skulle säga att om du inte ska tälta på kala klippor eller i en orkan så är inte skillnaden så stor mot tunneltält, förutom att tunneltält oftast är rymmligare och lättare.

Det beror på...

är det kajak du paddlar så har du så otroligt många mera alternativ att sätta upp tältet på om du har ett kupoltält eftersom dom är helt självstadgande, och kan sättas upp på plana släta klippor. Speciellt om du kommer lite längre ut i skärgården där det är mera klippor än skog. Ska du paddla kanadensare i åar, små insjöar där det finns skog hela tiden så är ju tunneltält att föredra mera utrymme och lägre vikt, likaså vid vandring såklart.

Men ska du paddla kajak så är valet självklart i alla fall för mig. Det är ljuvligt att tälta på helt släta platta klippor inte en ojämnhet. Och den extra vikten spelar ju ingen roll när du paddlar den är snarare till en fördel i en kajak för stabiliteten.

Har två tält med evighetsgaranti

Mina två tält är från Italienska Ferrino. Vet inte om de finns i Sverige längre. Höghöjdstestade evighetsgaranti och den gällde när en båge blev skadad. Fick ett nytt tält. 3 mans tält använt runt Sveriges kust något tungt men i kajak spelar det ingen större roll. En nackdel är att bågarna sitter i innertältet. Tält nummer 2 är 2mans i goretex, använd vid paddling genom Europas kanaler Travemünde- Medelhavet . Trots många ventilationsventiler blir det kondens på insidan två bågar ingen absid . Ok för en person extremt snabbt att ställa upp.

Jag har inget tunneltält så jag vet inte varför man inte kan sätta upp ett sådant på släta klipphällar.
Mitt lilla enkla kupoltält (egentligen minsta vindskyddet från XXL, Backpacker 1) kan sättas upp på klipphällar. Men knappast utan att förankras på åtminstone 3 fästpunkter. Annars blåser det bort.
Möjligen är det så att tunneltält generellt behöver fler fästpunkter än ett kupoltält för att stå bra.

Jag har även ett enmanstält från ClaesO som kanske är ett tunneltält. Det behöver 2 fästpunkter som minst. En i huvudändan och en i fotändan. Helst ett par fästpunkter till. Går också bra att sätta upp på klipphällar.

Däremot förstår jag att ju större tält man har, desto svårare att hitta en bra plan yta på klipphällarna.
Jag brukar inte hitta så många bra plana ytor ens för mina pyttetält.

OBS! Jag tältar bara i skärgården sommartid.

mvh thomas

Givetvis kan man sätta upp ett tunneltält på en klipphäll. Man behöver förvisso lite flera stenar att förankra det med, men något större hinder är det inte. Blåser det måste ett kupoltält i alla fall säkras med linor. Skillnaden i vikt är däremot ofta ganska stor till tunneltältets fördel.
P1030112.jpg

20140809_165837.jpg

För rent paddlingbruk där vikten är oviktig kan ändå ett kupoltält vara att föredra. En del kupoltält kan dessutom öppnas upp ordentligt på sidorna för goda vyer, vilket jag håller för värdefullt.

Beror lite på vilka tält men många av de mindre tunneltält är ganska lätta att ställa upp även på klippor osv. Har ställt upp flera tunneltält med väldigt få fästpunkter och inte haft ngr problem. Har hört från fler håll av vänner om folk som inte förankrade sina kupoltält med följd att de blåstes in i vattnet. Vissa kupoltält behöver även spännas för att inte fladdra lite eller för att ventilationen ska fungera ordentlig.
Sen är det ju rätt ofta att man ändå har lite jord osv och kan använda sig av vanliga tältspik eller så.

Vill även än en gång påpeka att snacket om att "i kajaken spelar vikten ingen roll" är rena nonsens!
Vikten spelar stor roll och det märks tydligt både när man ska paddla och även när man gå i land osv.
Ta tex en 10l dunk med vatten och fyll på och ta ut för att kolla skillnaden. Spara man lite på vikten varstans så det bli ngr kilo tillslut kommer man kunna spara bra mkt med kraft alternativt paddla snabbare.

Jag föredrar faktiskt kupol när jag ska paddla. Tycker det är skönt att kunna komma fram sent på kvällen och enkelt kunna smälla upp tältet på de flesta ytorna.

Skulle nog säga att är huvudaktiviteten paddling, köp kupol. Men om det är tvärtom och du ska ibland ska paddla kör ett tunnel.

OT - så håller jag med Fuchs att vikten visst spelar roll vid packningen. Varje gång man drar upp kajaken på land, när du ska flytta saker från kajaken till tältplats etc. Men såklart det även spelar roll när man paddlar.

Bilagor

• IMG_3866.jpg
    IMG_3866.jpg
    46.7 KB · Visningar: 2,855
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sunky Kupol eller tunneltält Bo och sova 20
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
ilisen Hilleberg kupol eller tunnel? Bo och sova 16
gmg kupol eller tunneltalt Bo och sova 4
lasmog Kupol eller tunnel? Bo och sova 74
emparasso Tunnel eller kupol, främst för vandring Bo och sova 2
axell frågan är tunnel eller kupol Bo och sova 0
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
Helmetrock Hilleberg vs. Hilleberg, som omväxling :-) (2 mans tunnel/kupol) Bo och sova 9
flanell familje tält, jofa 80-tal stuket VS 2010 nylon kupol Bo och sova 7
ec8or Vaude Kupol- vs Tunneltält Bo och sova 1
Karusell Exped Versa 5R eller Exped Dura 5R Bo och sova 4
Tinarg Vandra med Allak 3 eller sälja? Bo och sova 6
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg