Kunskapstest?

fiskbulle666; sa:
... de borde informera om att man som nybörjare ska ta det väldigt lugnt med små grepp, helst undvika helt, i början, så musklerna hinner utvecklas och man inte drar på sig förslitningsskador redan från början ...

Njae...

Som jag ser det är det väl den som står på marken och dess arbete som är viktigt vid en topprepskurs. Hela tanken med en sådan kurs är väl fokuseringen på säkerhet. Om instruktören sen under tiden ger den som klättrar lite tips så är väl det bra men det är väl ändå inte syftet med kursen.

Själv har jag inte gått någon topprepskurs men väl både nybörjar och fortsättningskurs (enligt SKF's normer) på klippa. Båda de kurserna var 2 dagar och som jag mins det så fanns det inget i kursplanerna som hade med klätterteknik att göra (rätta mig om jag har fel). Kurserna fokuserade på knutar, säkringar, standplats och repteknik.

På Karbin kan man (tror även att det erbjuds på Verket) för en inte så lite penning tror jag få en personlig instruktör. Då kan man välja själv vad man vill lära sig mer om, säkringsteknik eller klätterteknik.

Så en sån "grundkurs" som de Topprepskurser som erbjuds/krävs på vissa klättergym bör nog fokusera på säkringskjedjan.

Tja det är ju vad jag tycker :)

Ha det kul på väggarna!

/U

Saken är den att på de topprepskurser som tillhandahålls av Stockholms största klättergym så är syftet primärt att lära eleven säkringsförfarandet. Om detta sedan går väldigt fort och utan problem så kan instruktören givetvis komma med tekniktips. Detta ser jag inga problem i.

Vad som däremot oroar mig är att många elever inte får en tillräckligt bra grund, både teoretiskt och praktiskt, när det gäller säkerheten. Detta gäller även de elever som det går väldigt bra för. Med bra grund menar jag då främst praktisk erfarenhet. Eleverna måste under instruktörens uppsikt få känna hur det känns att falla samt hur det är att, som säkringsman, ta ett fall.

Det här är en av de viktigaste punkterna i en topprepskurs anser jag, då detta är den mest utsatta läget under en topprepsklättring. Och detta måste, som sagt, få ske utan stress, under instruktörens uppsikt.
Jag upplever att detta moment inte alltid får den tid det behöver och detta beror inte på något annat än tidsbrist.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg