Kungsleden, världens bästa vandringsled?

Det här listandet är pubertalt, när, väder och sällskap kan snabbt förändra ordningen.
Njut av det ni vill.

Vid oväder kan man njuta av vandrarböcker och bilder från coffetabelversioner.
Själv blev jag som barn vänd med att inte gå leder, det har påverkat resten.

Vackrast beror på så mycket.
Men Grand Canyon i snö är ett rätt speciellt minne, svalt och lättvandrat var det oxså. Vi var väldigt solo nere i urtiden.

Har ni tänkt på en sak vad gäller Sveriges vandringsleder och nationalparker (som Sarek m.fl)?

Det är totalt obyråkratiskt! Ta din ryggsäck och ge dig ut och vandra bäst du vill. (Ungefär)

Det är frihet.

Vad jämför du med? Jag har vandrat i nio europeiska länder och inte stött på byråkrati någonstans. Tänker du på Nordamerika?

Vore väl närmast ett tjänstefel att inte skryta med det...

Om man orkar läsa på svenska turistföreningens hemsida så framgår det tydligt att "STF grundades 1885 i Uppsala som en ideell förening för att främja turism i Sverige."

Så det vore väl närmast tjänstefel av dom att inte skryta med NG artikel/lista alldeles oavsett vad man anser om den.

Håller för övrigt med att Sverige och Kungsleden är fantastiska vandringsmål. Om man t.ex jämför med Tour of Mt Blanc som t.ex Magnus lovordar föredrar jag definitivt Kungsleden, även om bägge är värda att slita ut kängorna på.

/ Stefan

Såg att några tyckte Everestleden var så otroligt mycket bättre. Visst magnifika höga berg och höga insprängda led i berget. Men även väldigt kargt i de övre regionerna.

Nu har jag inte gått så mycket av Kungsleden men av den resterande fjällen på sommaren så är det grönt med frodande växt och insektsliv. Glasklara sjöar och åar och bäckar överallt där det också går att fiska. Dessutom liten inhemsk befolkning med avsaknad av byar.

Jag väljer svenska fjällen framför Everest alla gånger.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Skicka matpaket längs södra Kungsleden Allmänt om friluftsliv 11
EmmaR Hund längs kungsleden? Allmänt om friluftsliv 8
Dosferra Bussgods - matpaket till kungsleden Allmänt om friluftsliv 1
fowwe Rusta upp Kungsleden Allmänt om friluftsliv 98
MariaairaM Köpa bränsle Kungsleden Allmänt om friluftsliv 4
daywalker Kungsleden med hund Allmänt om friluftsliv 3
MariaairaM Utrustning Kungsleden vinter Allmänt om friluftsliv 9
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
awellander Världens vackraste platser Allmänt om friluftsliv 14
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
bastuper Sveriges bästa badplatser Allmänt om friluftsliv 7
Turfredde Bästa campingen i Chamonix? Allmänt om friluftsliv 1
mrbambocha Bästa plats för combon: MB, Snowboard, Vandring Allmänt om friluftsliv 2
Kotteman De bästa reseskildringarna/ tur guiderna enligt ni Allmänt om friluftsliv 3
fotografiskt Surved - ditt bästa stalltips Allmänt om friluftsliv 214
fotografiskt Bästa budgetvinterjackan? Allmänt om friluftsliv 13
twibb Bästa friluftsaktiviteten när det regnar? Allmänt om friluftsliv 34
emil. Ditt bästa tips för Lofoten-Tromsö-Narvik området Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt Bästa skräpkniven Allmänt om friluftsliv 15
goldy_a Bästa naturlandskapet? Allmänt om friluftsliv 30
masa2 Ditt bästa friluftsweekend-tips i sommar? Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg