Jag har faktiskt bara följt en enda namngiven led slaviskt, nämligen Korsikas GR20; detta eftersom man ändå bara kan tälta vid stuglägena.
Om man nu skulle ge sig på att gradera befintliga namngivna leder så vore det ju bra om man sa något om vad man väntar sig av en sådan. Jag har t ex berört både Alta Via 1 och 2 i Dolomiterna, men ettan slutar med en via ferrata och tvåan har åtminstone ett klätterparti i grad 2; då är det med mitt sätt att se knappast vandring längre. Något jag lagt an på åtminstone de senaste 12 åren är också att det ska finnas rika tältmöjligheter. Då faller också Dolomiterna bort, dels eftersom stora delar av dem är naturparker, dels eftersom vattnet sällan går i dagen.
Kungsleden har jag inte gått en enda etapp på; i svenska fjällen har jag bara gått en tur i Jämtlandsfjällen (med ett par etapper i Norge) och några etapper i Arjeplogsfjällen/anslutning till Saltfjellet. Sammanlagt får jag det till 12 etapper - endast i Skottland har jag gått färre (11). Men så mycket tror jag mig veta som att söker man vildhet och avskildhet är det helt andra områden som gäller, t ex Västra Padjelanta, förmodligen även högre varianter i Arjeplogsfjällen. Men då talar vi knappast leder längre.
I Jotunheimen har jag varit sju gånger, två gånger enbart där (stugor 94, tält 02), övriga i anslutning till Breheimen eller Skarvheimen. Jag känner inte till någon standardled där.
Mest förvånande i den där listan är väl att han i Alperna bara tar upp en liten tur i Grindelwaldtrakten. I Schweiz finns ju Der Grosse Walserweg (med enstaka etapper i Italien och Österrike) och Alpenpässeweg. I Frankrike har vi t ex GR5 och Le Tour du Queyras, där jag tror jag att jag gått alla etapper och varianter, men inte på en enda tur. Jag tror samlingen blev komplett så sent som i somras. Och i Italien Alte Vie 1&2 i Aostadalen, GTA i Piemonte.
Av Le Tour du Mont Blanc (nej, det officiella namnet är inte engelskt) i Frankrike, Schweiz och Italien har jag gått alla sträckor utom mellan Le Brévent och Argentière men aldrig på en enda tur och inte alla i samma riktning, och visst har den många poänger, men också mycket folk, även i slutet av augusti och början av september. Min bästa och längsta sensommartur
(Argentière-Briançon, 16 dagar) kombinerade TMB med GR5 och Thabor-området.
http://www.huthyfs.com/west10gal/westindex.html
Därmed har jag väl sagt det väsentliga, de bästa "lederna" (eller snarare turerna) är de man komponerar själv, gärna med inslag av improvisation. 2003 gjorde jag en alptur för vilken jag egentligen hade en enda plan: att börja i Frankrike, leta mig mot gränsen och över till Italien och sen tillbaka till Frankrike. Det visade sig att jag t o m fick improvisera startpunkten eftersom en viss busslinje inte börjat gå för säsongen. 2006 hände något liknande, när jag inte hittade övernattning där jag tänkt, utan måste ta bussen vidare till en annan startpunkt. I båda fallen gav det mig ett par extra riktigt intressanta etapper.
Några graderingar kan jag kanske kosta på mig. Min bästa sensommartur har jag redan nämnt. 2012 års kunde ha blivit riktigt bra, med början i Schweiz, ett par etapper på Alte Vie 1&2 i Aostadalen, och därpå några på GTA. Men fortsättningen stoppades av nysnö och ihållande regn - det är faktiskt enda gången som min väg spärrats av en oväntat strid bäck. Den näst bästa är antingen Pyreneerna förra året, där jag fyllde 70 år, eller 2009 års tur i Schweiz, 11 etapper, med fri övernattning 10 nätter i sträck.
Av fjällturer sätter jag nog Jotunheimen 2002 främst, bl a p g a det goda och varma vädret.
Tidiga sommarturer har jag svårare att gradera, men min pyreneiska tur 2005, med kombination av franska GR10, HRP och spanska GR11 är min i särklass längsta, 31 dagar, därtill med vackert väder VARENDA DAG! Annars håller jag min 20 dagar långa Schweiztur 2011 högt, därför att det var för årstiden ovanligt bra snöförhållanden. Och årets sydalpina tur, 18 dagar, med lika perfekta förhållanden, och ständig värme, kommer inte långt efter.
Sydalperna, Pyreneerna och delar av Schweiz erbjuder enligt min erfarenhet de bästa tältmöjligheterna.