Kungsleden, världens bästa vandringsled?

Men det är EN lista, just NG har ju ett fleratl olika gjorda av olika skribenter

* Mount Kailash Pilgrimage, Tibet
* Kungsleden, Sweden
* Tour du Mont Blanc, France, Italy, and Switzerland

toppar varsin skribents lista. Alla har de gjort sin subjektiva bedömning. Att du sen inte håller med är ju en sak, men inte definitionen på seriositet. Killen som anser att Kungsleden är bäst har iallafall knallat på 10 000 miles står det, så en del har han ju hunnit med.

Har du förresten kommenterat det direkt hos källan, och inte bara hos STF och utsidan? Vad sa Peter om saken?

Nix jag kommenterade det på STF Facebooksida då jag följer den där. Och nu här eftersom jag kikar in här ibland. Viktigare än så är det icke.

Du har inga synpunkter på listan själv förutom att det jag tycker är fel?

Du har inga synpunkter på listan själv förutom att det jag tycker är fel?

Jag har inte gått majoriteten av de på listan. Men behandlar den som alla andra liknande listor. Läser motiveringarna til placeringarna och gör sin min egen bedömning vilka som kan vara av intresse för mig. Ingen lista är ju en objektiv sanning, och de vandringar jag gör planerar jag ju utifrån mina önskemål, inte en skribent på en tidning. Hans skriverier är en av många källor vid val av mål.

SÅ nej, jag blir inte upprörd över att en skribent gör en lista som inte överensstämmer med den lista som jag kanske skulle ha gjort

...och de vandringar jag gör planerar jag ju utifrån mina önskemål, inte en skribent på en tidning. Hans skriverier är en av många källor vid val av mål.

Jo det är ju det jag menar folk planerar bland annat utifrån dessa listor. Du gör ju det själv precis som jag och självklart är det inte den enda källan man undersöker. Om listan sen inte är korrekta så blir det ju en del folk som åker till fel destinationer.

Om listan sen inte är korrekta så blir det ju en del folk som åker till fel destinationer.

Du missar min poäng, Jag asner inte att det finns en korrekt lista, och ej heller då en icke korrekt. Allt är subjektivt, och får värderas därefter. Möjligen åker du fel då di tror att en lista är "korrekt", men jag trro då det är bättre om du värderar kvaliteten på det data du har och gör ett eget beslut, och inte blint litar på en lista.

Du missar min poäng, Jag asner inte att det finns en korrekt lista, och ej heller då en icke korrekt. Allt är subjektivt, och får värderas därefter. Möjligen åker du fel då di tror att en lista är "korrekt", men jag trro då det är bättre om du värderar kvaliteten på det data du har och gör ett eget beslut, och inte blint litar på en lista.

Nejdå det har framgått tydligt att du tror att Peter eller NG gjort listan så korrekt de kan.
Det tror inte jag.

Nejdå det har framgått tydligt att du tror att Peter eller NG gjort listan så korrekt de kan.
Det tror inte jag.

Nu är det intressant.
Att du tycker listan är fel har framgåttt, och att STF inte borde använda den då den är fel.

Men vad anser du motiverat Peter att lägga Kungsleden högst? Om han nu gör det mot bättre vetande, varför? Har STF köpt listan? Eller är det bara för att reta folk? Vore kul att höra din teori om varför han skapat denna lista då han vet att den är fel.

Listan är väl fel eller rätt på samma sätt som en filmrecension eller musikrecension. "DE 100 bästa rocklåtarna genom historien" och så vidare...
Såklart det är subjektivt!
Med filmrecensioner får man försöka hitta en recensent som tycker om samma filmer som jag tycker om och sedan kan man eventuellt lita på nästa recension.
En listmakare kanske prioriterar vyerna högst, en annan kanske stugboenden och transporter till och från, en tredje "vildmarkskänslan" o.s.v
Snömos!

Jag har faktiskt bara följt en enda namngiven led slaviskt, nämligen Korsikas GR20; detta eftersom man ändå bara kan tälta vid stuglägena.

Om man nu skulle ge sig på att gradera befintliga namngivna leder så vore det ju bra om man sa något om vad man väntar sig av en sådan. Jag har t ex berört både Alta Via 1 och 2 i Dolomiterna, men ettan slutar med en via ferrata och tvåan har åtminstone ett klätterparti i grad 2; då är det med mitt sätt att se knappast vandring längre. Något jag lagt an på åtminstone de senaste 12 åren är också att det ska finnas rika tältmöjligheter. Då faller också Dolomiterna bort, dels eftersom stora delar av dem är naturparker, dels eftersom vattnet sällan går i dagen.

Kungsleden har jag inte gått en enda etapp på; i svenska fjällen har jag bara gått en tur i Jämtlandsfjällen (med ett par etapper i Norge) och några etapper i Arjeplogsfjällen/anslutning till Saltfjellet. Sammanlagt får jag det till 12 etapper - endast i Skottland har jag gått färre (11). Men så mycket tror jag mig veta som att söker man vildhet och avskildhet är det helt andra områden som gäller, t ex Västra Padjelanta, förmodligen även högre varianter i Arjeplogsfjällen. Men då talar vi knappast leder längre.

I Jotunheimen har jag varit sju gånger, två gånger enbart där (stugor 94, tält 02), övriga i anslutning till Breheimen eller Skarvheimen. Jag känner inte till någon standardled där.

Mest förvånande i den där listan är väl att han i Alperna bara tar upp en liten tur i Grindelwaldtrakten. I Schweiz finns ju Der Grosse Walserweg (med enstaka etapper i Italien och Österrike) och Alpenpässeweg. I Frankrike har vi t ex GR5 och Le Tour du Queyras, där jag tror jag att jag gått alla etapper och varianter, men inte på en enda tur. Jag tror samlingen blev komplett så sent som i somras. Och i Italien Alte Vie 1&2 i Aostadalen, GTA i Piemonte.

Av Le Tour du Mont Blanc (nej, det officiella namnet är inte engelskt) i Frankrike, Schweiz och Italien har jag gått alla sträckor utom mellan Le Brévent och Argentière men aldrig på en enda tur och inte alla i samma riktning, och visst har den många poänger, men också mycket folk, även i slutet av augusti och början av september. Min bästa och längsta sensommartur
(Argentière-Briançon, 16 dagar) kombinerade TMB med GR5 och Thabor-området.

http://www.huthyfs.com/west10gal/westindex.html

Därmed har jag väl sagt det väsentliga, de bästa "lederna" (eller snarare turerna) är de man komponerar själv, gärna med inslag av improvisation. 2003 gjorde jag en alptur för vilken jag egentligen hade en enda plan: att börja i Frankrike, leta mig mot gränsen och över till Italien och sen tillbaka till Frankrike. Det visade sig att jag t o m fick improvisera startpunkten eftersom en viss busslinje inte börjat gå för säsongen. 2006 hände något liknande, när jag inte hittade övernattning där jag tänkt, utan måste ta bussen vidare till en annan startpunkt. I båda fallen gav det mig ett par extra riktigt intressanta etapper.

Några graderingar kan jag kanske kosta på mig. Min bästa sensommartur har jag redan nämnt. 2012 års kunde ha blivit riktigt bra, med början i Schweiz, ett par etapper på Alte Vie 1&2 i Aostadalen, och därpå några på GTA. Men fortsättningen stoppades av nysnö och ihållande regn - det är faktiskt enda gången som min väg spärrats av en oväntat strid bäck. Den näst bästa är antingen Pyreneerna förra året, där jag fyllde 70 år, eller 2009 års tur i Schweiz, 11 etapper, med fri övernattning 10 nätter i sträck.

Av fjällturer sätter jag nog Jotunheimen 2002 främst, bl a p g a det goda och varma vädret.

Tidiga sommarturer har jag svårare att gradera, men min pyreneiska tur 2005, med kombination av franska GR10, HRP och spanska GR11 är min i särklass längsta, 31 dagar, därtill med vackert väder VARENDA DAG! Annars håller jag min 20 dagar långa Schweiztur 2011 högt, därför att det var för årstiden ovanligt bra snöförhållanden. Och årets sydalpina tur, 18 dagar, med lika perfekta förhållanden, och ständig värme, kommer inte långt efter.

Sydalperna, Pyreneerna och delar av Schweiz erbjuder enligt min erfarenhet de bästa tältmöjligheterna.

Har ni tänkt på en sak vad gäller Sveriges vandringsleder och nationalparker (som Sarek m.fl)?

Det är totalt obyråkratiskt! Ta din ryggsäck och ge dig ut och vandra bäst du vill. (Ungefär)

Det är frihet.

Jag tror listan är ärligt gjord och Sverige är fantastiskt men många är det som inte inser det.....

Min uppfattning efter att bl.a. ha vandrat i Polen och jobbat en vecka i Abiskojaure där jag mötte utlänningar som lovprisade svenska fjällen... pratade i somras med naturvårdaren i Abisko om alla dessa japaner som dyker upp...

Är att
A) vi svenskar inte inser vilka naturvärden vi har
B) att STF med flera misslyckats att berätta för svenskar vad vi har och skall vara stolta över. Svenska fjällvärlden syns väldigt lite i media bruset om det inte är som i år mycket snö på Kungsleden...

Vi har stora ytor där man kan vandra och tälta utan att träffa på folk. För många av oss är Kungsleden överbefolkat men har man vandrat i Karpaterna så är antalet människor försumbart på många delar av Kungsleden...
------------------------

Jag ser listor, böcker, sociala medier, utsidan.se som inspiration vad man kan hitta på....

Sommarens vandring på Nordkalottleden är en av mina bättre turer....

7846513-IMG_5970.JPG

Håller med Salgö att Sverige eller rättare sagt ”Lappland” är helt fantastiskt och je mer jag vandrar utomlands i kända NP så blir jag ännu mer medveten om det. Måste tyvärr medge att jag tycker den norska sidan av Lappland är något vackrare. Hade skribenten valt Sulithelma leden eller Trepassleden (har förvisso inte gått just denna led men sett fantastiska bilder) så hade jag kunnat samtycka. Men just Kungsleden har inte imponerat på mig men gjorde att jag ville utforska Lappland.
När jag värderar en vandringsled så är det moment som att ”ta andan ur mig bokstavligen” i en vandring som jag rankar högt. Sådana ögonblick hänger ju också ofta ihop med bra väder. Jag nämner ett exempel, när jag gick från Ståddajåkk till Konsul Persson stugan och man står vid bra väder uppe på krönet och blickar ner mot sjön och stugan. Man stannar till och super in sig det magiska, det är sådana ögonblick man inte glömmer.
En led som redan nämnts som innehåller många ”ta andan ur mig” och som inte finns med på listan är just Jotunheimen. Det är en led som borde finnas med på listan.
Har varit i år i Banff och vandrat dagsturer och kan säga att det var något av det vackraste jag gjort, tänkte det går inte att toppa. Men så åkte vi vidare mot Glaciär NP i Montana, Yellowstone och Grand Teton och alla var fantastiska och det är svårt att sätta någon gradering på. Jag gjorde på grund av tidsbrist aldrig någon flerdagarsvandring. De dagsturer jag gjorde var de mest kända och därmed mycket folk men jag lovar, skulle man söka sig utanför de lederna som turistbyrån rekommendera så upplever man den totala vildmarken. Jag har tänkt varje gång, jag måste återkomma och utforska det mer vad jag förmodligen inte kommer att göra.

Sedan kan det finnas andra kriterier som någon redan skrivit, lättillgängligheten och obyråkratiskt att vandra i Lappland som placerade Kungsleden i den listan.
Uppfattar inte heller riktig rangordningen som att Kungsleden skulle vara bäst men det sade man på TV (kom inte ihåg om det var på Rapport eller Aktuellt) och det var då jag reagerade.
Tycker också att sådana lister är inspirerande men störst inspiration hämtar jag ur Grundstens bok ”Äventyrets stigar” som jag lusläst och drömt mig bort många gånger.
Mvh Veni

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Skicka matpaket längs södra Kungsleden Allmänt om friluftsliv 11
EmmaR Hund längs kungsleden? Allmänt om friluftsliv 8
Dosferra Bussgods - matpaket till kungsleden Allmänt om friluftsliv 1
fowwe Rusta upp Kungsleden Allmänt om friluftsliv 98
MariaairaM Köpa bränsle Kungsleden Allmänt om friluftsliv 4
daywalker Kungsleden med hund Allmänt om friluftsliv 3
MariaairaM Utrustning Kungsleden vinter Allmänt om friluftsliv 9
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
awellander Världens vackraste platser Allmänt om friluftsliv 14
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
bastuper Sveriges bästa badplatser Allmänt om friluftsliv 7
Turfredde Bästa campingen i Chamonix? Allmänt om friluftsliv 1
mrbambocha Bästa plats för combon: MB, Snowboard, Vandring Allmänt om friluftsliv 2
Kotteman De bästa reseskildringarna/ tur guiderna enligt ni Allmänt om friluftsliv 3
fotografiskt Surved - ditt bästa stalltips Allmänt om friluftsliv 214
fotografiskt Bästa budgetvinterjackan? Allmänt om friluftsliv 13
twibb Bästa friluftsaktiviteten när det regnar? Allmänt om friluftsliv 34
emil. Ditt bästa tips för Lofoten-Tromsö-Narvik området Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt Bästa skräpkniven Allmänt om friluftsliv 15
goldy_a Bästa naturlandskapet? Allmänt om friluftsliv 30
masa2 Ditt bästa friluftsweekend-tips i sommar? Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg