Anders, jag fattar inte ett dugg vad du är ute efter. en massa text, men vad menar du ?
Det finns en del platser där det skulle kunna behövas en stuga (och det är väl ingen som pratar privata stugor här) för att få ett annat vandringsmönster. Och det som styr var stugvandrarna går är just tillgången på stugor. kom inte och inbilla mig att det är reklamen som styr vandrare till Unna Allakas (då får du faktiskt visa den reklamen).
Blev det för svårt att förstå?.. ojdå!
1.Att önska sig en stuga på nått ställe är det många som gör, och för den delen gjort. Stf har som bekant stått för större delen av det som vi kallar fjällstugor allt sedan dom började bygga dessa.
Du kanske borde ställa dig ett par frågor här.
Vad får dig att tro eller då helt plötsligt önska att dom ska bygga stugor där du nu tycker att det ‘borde finnas’ stugor?
Välvilja? Gott om pengar? Omtanke om vandrare? Eller kanske rentav det du går och tror: ’En styrning’ av Fjällvandrandet till platser som Du just nu tycker att det borde vara stugor på?
Jag tror inte Stf bygger stugor av den anledningen.
Vet du varför? Svaret stavas: Lönsamhet.
2. Jo, så är det. Reklamen och bilden av det sammanhanget den är placerad i, styr i allra högsta grad vart vi styr vår kosa.- Den önskan vi har, och den önskan om att bo i en stuga grundas just på: var vi kan gå, bo eller nu vandra- den styrs och skapas i allra högsta grad av just av reklam. Reklam gör en plats känd. Reklam behöver inte vara kommersiell eller dålig. Reklam är Reklam! Fattar du? Du kanske inte förstår eller begriper detta faktum. Men jag tror ändå att du även påverkas av den.
Ligger fokus på Kebnekaise eller Sarek, vandrar folk just där. Att stugor som ‘Unna Allakas’ eller andra avkrokar inte besöks, beror just på, att dessa inte besöks. Inte av att folk är lata, att det är långt bort, eller att det är fult eller så där.. Orsaken är enkel, oftast att platsen inte är känd.
Samtidigt som reklamen gör en plats känd, gör den en annan plats okänd.
Ingen skulle väl komma på idén om att vandra Abisko till Hemavan om just inte Kungsleden fanns där den nu finns va? Den existerar där som ett begrepp. Ett begrepp har stor makt över oss, precis som ordet ‘Fjällstuga’ har.
Det finns hur mycket stigar och fjällstugor som helst redan i fjällen.(550 mil statliga leder- 250 mil med annan huvudman )Men namnet ‘Kungsleden’ skapar just ett begrepp, och där i ligger kärnan va!. Det blir en helhet och till ett sammanhang för dom som går. Det utvecklas en ‘kontext’ Och det är denna
kontext reklam arbetar i. Det är denna
kontext som gör att Stf inte vill släppa begreppet Kungsleden.
Det är just namnet som gör att folk sträckgår dessa 44 mil. betar av delar av den, eller springer den på kortast tid.
Nu i Juli, gick jag Nordkalottleden. Vaisaloukta till Hukejaure. Jag var i princip ensam i stugorna och ensam på leden. Ingen går där. Begreppet Nordkalottenleden eller Gränssömmen existerar inte för gemene man. Det spelar ingen roll hur mycket man bygger eller var. Finns det inget begrepp kring lederna och stugorna spelar det ingen roll hur mycket man än satsar.
Folk tror ändå det är Kebnekaise som avbildas och beger sig dit ändå, eller så blir det ännu fler vandrare på Kungsleden.
Tro mig jag är för ett utspritt vandrande och emot slitage och allt vad du vill och önskar, men faktum är, att de försök som gjorts att sprida ut vandrandet över fjällen inte fungerat vidare bra.