Kungsleden karta söder om Hemavan

Återigen nej. Den springande punkten är att "STF äger varumärket Kungsleden och därför är den enda part som kan besluta om en ny sträckning".

STF har varumärkesskyddat namnet "Kungsleden" i klasserna

39. Transport; emballering/paketering och förvaring av gods; anordnande av resor
42. Vetenskapliga och teknologiska tjänster och därtill relaterad forskning och design; industriella analyser och forskningstjänster; design och utveckling av datahårdvaror och mjukvaror.

Men inte t ex i klasserna

41. Undervisning/utbildning; anordnande av handledning/instruktion; underhållning; sport- och idrottsaktiviteter, kulturverksamhet.
43. Utskänkning av mat och dryck; kortvarigt boende.
44. Medicinska tjänster; veterinära tjänster; hygienisk vård och skönhetsvård för människor och djur; tjänster inom jordbruk, trädgårdsskötsel och skogsvård.

Jag tycker det vore angeläget att marknadsföra mer än Kungsleden och förstärka ledsystemet med t ex fler möjligheter till cirkelvandringar och ett par stugor till på strategiska platser.

Håller med. Men för att ta ett konktret exempel. En stuga mellan Katterat och Unna Allakas vore inte helt fel. Men säger jag det får jag en massa som inte vill ha fler stugor mot mig:cool:

Förmodar att du menar Katterjokk? ;)
Två andra förslag jag brukar lyfta fram är mellan Staddajåkkå och Pieskehaure samt "halvvägs" upp i Vistasdalen från Nikkaluokta sett.

Noga räknat

finns det tre stugor på norska sidan.

Först Cunojavrrehyttorna (men lite nära som dagstur och lika långt norrut som Unna Allakas)

Sedan finns i Oallavaggi en tvåbäddstuga innan man kommer till den större stugplatsen i Hunddalen.

Thure

Bilagor

• IMG_7014.jpg
    IMG_7014.jpg
    66 KB · Visningar: 2,143
Intressant läsning. Ser ut att det finns ett sug efter att en längre del av Kungsleden borde marknadsföras. Ideen från början var att den skulle gå hela vägen till Grövelsjön/Sälen.

Ang. STF: Jag är ju Skotte och har alltid varit lite fundersam över STF i att de verkar ha ett slags monopol i stora delar av fjällkedjan. Och att de har varumärkesskyddat namnet Kungsleden är ännu konstigare, låter helt fel! Varumärket borde ägas av staten (där pengarna till leden kommer ifrån), Visit Sweden eller någon slags Kungsleden förening som har i uppgift att marknadsföra och underhålla leden. Det behövs mer konkurrens i fjällen säger jag!

Titta bara på West Highland Way i Skottland. Det är inte Scottish Youth Hostel Association /STF i Skottland) som äger varumärket. De konkurrerar på samma villkor som alla andra aktörer. Varumärken ägs av föreningen WHW och med i föreningen är till ex. Loch Lomond National Park, Scottish EPA, länsstyrelser mm

/Al

Ja Thure, men Cunojavrri görvarken till eller från om man går Katterat till Unna. kommer du till den går du fel.

Det beror på vad man menar med "fel" -- den nyaste utgåvan av BD6:an inkluderar nämligen en led som inte finns i verkligheten! Precis norr om bron över Sealggajohka går det visserligen en stig österut, med skylt mot "Unna Allakas" och allt, men den försvinner i en jättemyr efter några hundra meter. Ett flertal av de vandrare som kom fram till mig i somras svor över blötorna och snåren som den vägen innebär. Bästa tipset om man ändå vill gå där är att hålla höjd ovanför alltsammans, men då blir det längre också.

Den faktiska leden går istället fram till Cunojávrihytta och sedan efter ett vad nära Sealggajohkas utlopp i Čunojávri inom synhåll från stranden hela vägen till sjöns östände och den lilla stugan där, vilken den passerar på västra sidan. Därefter är återgivningen tillfredsställande. Är vadet för svårt (verkar kunna skifta en hel del, uppdämd glaciärjokk som det är) kan man utan större problem följa Sealggajohka nedströms på norra/östra sidan från bron tills man kommer på leden.

Idéer om nya stugor här och där, och önskningar om att dra leder hit & dit kommer och går. Precis som allt annat är det en kostnadsfråga. Bygga är dyrt. Bygga nytt på fjället är ännu dyrare.
Frågan kanske man ska ställa sig är varför vill vissa att det ska vara stugor på vissa ställen. Den frågan hänger ju ihop med exploatering och styrning. Nyckelordet är: Lönsamhet.
Idag precis som ‘Igår’ finns det trender, önskningar om stugor. Vad vi beslutar om för i framtiden, de besluten fattas av oss i dag. Dom besluten blir vår framtid.
Trots att Stf byggt en hel del, vandrar inte folk mer ändå på eller till dessa platser.
Det som styr idag är reklam och vem som tjänar på vad. Dit reklamen vill ta oss, dit styr vi vår vandring i dag.

Därtill, Önskningar om Orördhet och även Rennäring. Varje tid har sina ideal och sin debatt och tar sina hänsyn.
Finns det i dag en stark folkopinion för fler stugor? Vem styr i såna fall den?

Att bygga stugor är inte lätt, eller hur?

Många vill säkert ha sig en ny liten gullig stuga på sin lilla önske-plätt där dom just vill vandra. Men det finns dom som faktiskt inte vill det. Det finns tillika dom som inte vill ha fler ‘Kungsleder’ eller andra leder.

Kungsledens stugor är redan utsatta för ett hårt slitage. Vem ska betala för det?
Såna här diskussioner förekommer ju då och då.. Efter ett tag dör dom.

Det har funnits i pressen och i litteraturen om ‘Lappland och dess Kungsleder’ hej-vilda idéer’ om alltifrån: ‘Att bo hos Samer i kåtor‘.. Till att ‘bo i grävda igloos’ på vintern.. ‘i naturliga grottor‘.. ‘i rymdskepp’ eller ‘i ekobyar‘, inspirerade ifrån amerikanska Nationalparker.. Stugor med bastu och mat...
I tillfälliga tältläger, eller i vackra designade fjällstationer hit och dit, om vartannat.
Stugor i dalar, stugor på toppar, gamla stugor. osv. Stugor som förfaller, stugor som ingen besöker, Nedbrunna stugor.. Rivna stugor, osv. Fullproppade stugor ...och allt mellan himmel och jord.
Sen har diskussionen om ‘Inga stugor alls’ kontra’ ‘Stugor åt alla’ förts fram och tillbaka så länge vandrare funnits.

Anders, jag fattar inte ett dugg vad du är ute efter. en massa text, men vad menar du ?

Det finns en del platser där det skulle kunna behövas en stuga (och det är väl ingen som pratar privata stugor här) för att få ett annat vandringsmönster. Och det som styr var stugvandrarna går är just tillgången på stugor. kom inte och inbilla mig att det är reklamen som styr vandrare till Unna Allakas (då får du faktiskt visa den reklamen).

Tycker

att Anders inlägg är rätt bra på att beskriva den komplexa verkligheten för STF och övriga stughuvudmän längs ledsystemen.

Finns fördelar och nackdelar med både de norska och svenska lederna/stugorna. Kul att det är så olika.
I Norge så finns en stor privat sponsor. Vi skulle kanske ha plats för en sån även i Sverige.

Thure

Anders, jag fattar inte ett dugg vad du är ute efter. en massa text, men vad menar du ?

Det finns en del platser där det skulle kunna behövas en stuga (och det är väl ingen som pratar privata stugor här) för att få ett annat vandringsmönster. Och det som styr var stugvandrarna går är just tillgången på stugor. kom inte och inbilla mig att det är reklamen som styr vandrare till Unna Allakas (då får du faktiskt visa den reklamen).

Blev det för svårt att förstå?.. ojdå!

1.Att önska sig en stuga på nått ställe är det många som gör, och för den delen gjort. Stf har som bekant stått för större delen av det som vi kallar fjällstugor allt sedan dom började bygga dessa.
Du kanske borde ställa dig ett par frågor här.
Vad får dig att tro eller då helt plötsligt önska att dom ska bygga stugor där du nu tycker att det ‘borde finnas’ stugor?
Välvilja? Gott om pengar? Omtanke om vandrare? Eller kanske rentav det du går och tror: ’En styrning’ av Fjällvandrandet till platser som Du just nu tycker att det borde vara stugor på?
Jag tror inte Stf bygger stugor av den anledningen.
Vet du varför? Svaret stavas: Lönsamhet.

2. Jo, så är det. Reklamen och bilden av det sammanhanget den är placerad i, styr i allra högsta grad vart vi styr vår kosa.- Den önskan vi har, och den önskan om att bo i en stuga grundas just på: var vi kan gå, bo eller nu vandra- den styrs och skapas i allra högsta grad av just av reklam. Reklam gör en plats känd. Reklam behöver inte vara kommersiell eller dålig. Reklam är Reklam! Fattar du? Du kanske inte förstår eller begriper detta faktum. Men jag tror ändå att du även påverkas av den.
Ligger fokus på Kebnekaise eller Sarek, vandrar folk just där. Att stugor som ‘Unna Allakas’ eller andra avkrokar inte besöks, beror just på, att dessa inte besöks. Inte av att folk är lata, att det är långt bort, eller att det är fult eller så där.. Orsaken är enkel, oftast att platsen inte är känd.
Samtidigt som reklamen gör en plats känd, gör den en annan plats okänd.
Ingen skulle väl komma på idén om att vandra Abisko till Hemavan om just inte Kungsleden fanns där den nu finns va? Den existerar där som ett begrepp. Ett begrepp har stor makt över oss, precis som ordet ‘Fjällstuga’ har.

Det finns hur mycket stigar och fjällstugor som helst redan i fjällen.(550 mil statliga leder- 250 mil med annan huvudman )Men namnet ‘Kungsleden’ skapar just ett begrepp, och där i ligger kärnan va!. Det blir en helhet och till ett sammanhang för dom som går. Det utvecklas en ‘kontext’ Och det är denna kontext reklam arbetar i. Det är denna kontext som gör att Stf inte vill släppa begreppet Kungsleden.
Det är just namnet som gör att folk sträckgår dessa 44 mil. betar av delar av den, eller springer den på kortast tid.

Nu i Juli, gick jag Nordkalottleden. Vaisaloukta till Hukejaure. Jag var i princip ensam i stugorna och ensam på leden. Ingen går där. Begreppet Nordkalottenleden eller Gränssömmen existerar inte för gemene man. Det spelar ingen roll hur mycket man bygger eller var. Finns det inget begrepp kring lederna och stugorna spelar det ingen roll hur mycket man än satsar. Folk tror ändå det är Kebnekaise som avbildas och beger sig dit ändå, eller så blir det ännu fler vandrare på Kungsleden.
Tro mig jag är för ett utspritt vandrande och emot slitage och allt vad du vill och önskar, men faktum är, att de försök som gjorts att sprida ut vandrandet över fjällen inte fungerat vidare bra.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicktravels Kungsleden in May Vandringsleder 18
ChrBjr Äntligen ska kungsleden moderniseras! Vandringsleder 17
omni96 Klimatet i Kungsleden södra (i Engelska) Vandringsleder 6
campkidney Ensamvandra Kungsleden Vandringsleder 7
JosefinAndrea Södra kungsleden, tips på rutt mottages Vandringsleder 1
Solovandrare93 Kungsleden Vandringsleder 1
mattiasevolv Kungsleden i september? Vandringsleder 2
AndreP Myggor på Kungsleden i Augusti? Vandringsleder 11
axelaxelj Budgetera för Kungsleden Abisko-Nikkaluokta Vandringsleder 24
Running Farmer Cykla Kungsleden i höst Vandringsleder 11
Buzzrock Kungsleden, vilken kung? Vandringsleder 0
ola petersson kungsleden kartor Vandringsleder 1
X2000 Kungsleden Vandringsleder 2
KosmoAnte Kungsleden, båtar Vandringsleder 1
Gäddfiskarn Kungsleden.... Vandringsleder 10
MoAnders Kungsleden med Hund Vandringsleder 12
BAGDAD-BOB KUNGSLEDEN Vandringsleder 1
Leffe_R Kungsleden start och slut? Vandringsleder 3
mellgren Kungsleden sommartid Vandringsleder 7
Dr.Laban Kungsleden i Augusti Vandringsleder 3
Graip Kungsleden; Ammarnäs - norrut Vandringsleder 0
holetaker Karta med vandringsled Vandringsleder 2
chilehead karta över Bohusleden Vandringsleder 1
jooose Karta över Muddus? Vandringsleder 27
Kristina&Neo Östgötaledens karta är felaktig! Vandringsleder 3
PhilipKlang Karta över trondheimske postveien? Vandringsleder 5
C_Johansson Karta Torrekullaleden/Sandsjöbacka? Vandringsleder 2
simon_a85 Ny karta höglandsleden? Vandringsleder 0
lami Detaljerad karta över Ljungskile med omnejd Vandringsleder 4
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
Askel Parkering söder om Tresticklan Vandringsleder 14
MagdaåJohan Öland norr-söder (med hund) Vandringsleder 15
Nauti Upplevelsevärda mål att ta sig till i vandring från söder till norr Vandringsleder 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg