Hej allihopa!
Det ser ut som om vecka 30 är en bra tid för de flesta. Det spelar ingen roll för mig om man vandrar Kungsleden söderifrån eller norrifrån. Jag funderar nu om det på något sätt går att spika det datumet? Jag ska under denna och senast nästa vecka boka in andra resor under sommaren och då vill jag gärna få tag i några billiga flyg. Så jag funderar helt enkelt om vi redan nu kan spika datumet till vecka 30 och sen innan sommarlovet börjar kanske vi kan göra upp någon slags plan kring hur vi vandrar, hur vi tar oss till Kebnekaise och Abisko samt hur vi gör med maten och om vi bor i stugor eller tält?
Jag funderar också om vi vid senare tillfälle kanske kan ha en träff via msn eller liknande så går det nog smidigare att resonera kring de olika delarna.
Jag föreställer mig turen så här just nu:
23/ 7 lördag; ankomstdagen till Abisko
24/7 söndag; till Abiskojaure
25/7 måndag; till Alesjaure
26/ 7 tisdag; till Tjäktja/ eller varför inte till Vistas? övre delen av dalen ska vara väldigt vackert.
27/ 7 onsdag; till Sälka/ från Vistas via Nallo till Sälka är vid fint väder en väldig fin tur, häftiga berg!
28/7 torsdag; till Singi/ eller direkt till Kebnekaise beroende på kondition.
29/ 7 fredag; till Kebnekaise/ utflykter vid Kebnekaise, vilodag el. valfritt/
30/ 7 lördag; utflykter vid Kebnekaise, vilodag el. valfritt/ en extra dag eller hemresa?
31/7 söndag; hemresa
eller
23/ 7 lördag; ankomstdagen till Nikkaluokta
24/7 söndag; till Kebnekaise
25/7 måndag; till Singistugorna
26/ 7 tisdag; till Sälka eller Tjäktja
27/ 7 onsdag; till Alesjaure
28/7 torsdag; till Abiskojaure
29/ 7 fredag; till Abisko
30/ 7 lördag; utflykter i Abiskoområdet, t ex Kårsavagge, vilodag el. valfritt/ en extra dag eller hemresa?
31/7 söndag; hemresa
Dagsetappernas längd varierar mellan 12 och 26 km. Lämpligt är väl att man inte har allt för långt första dagen medan man senare även kan ha längre dagar. Man får inte glömma att väder, kondition, terräng och skavsår kan påverka hur långt man tycker att en viss dag känns. En kortare sträcka kan således kännas mycket längre än den längre sträckan.
För mig spelar det inte någon roll om man är under eller över 35 år gammal, blir det en blandning så är jag nöjd.
Och nu är det fritt fram för synpunkter
/ Lena