Kungsleden för oerfarna

Hejsan,

Vi har funderingar på att ge oss ut på en, för oss, lite längre vandringstripp. Tanken är att vi ska vara ute i två veckor och vandra och tälta och tänkte att Kungsleden skulle vara roligt att se.

Vi har varit ute på en del kortare vandringsturer (tre dagar), är det självmord att ge sig ut på en 14-dagars tur på Kungsleden då :)? Turen planeras att göras nästa år så vi har gott om tid att förbereda oss.

Vi skulle vilja göra trippen relativt tidigt kanske redan i maj för att slippa den värsta mygganstormningen. Hur är förhållandena där då?

Något annat vi bör tänka på?

-Robban

I maj är det snö. Fjällstationerna stänger för vintersäsongen första maj i år, och öppnar som tidigast i mitten på juni för sommarsäsongen. Stänger sedan i mitten på september. Deras öppettider kan vara ett bra riktmärke. Jag tror att andra halvan av augusti-september är bäst om man vill slippa myggen, men uppe på kalfjället brukar dom sällan vara något större problem. Kan vara lite jobbiga nere i björkskogen, eller för den delen ännu längre ner, så det beror på vilka sträckor man går.

Ok då är det nog smartare att hålla sig till slutet mitten av augusti då. Jag antar att ingen mobiloperatör erbjuder täckning där borta? Känns alltid bra att kunna rapportera position hem med jämna mellanrum ifall det händer något.

Det finns mobiltäckning på vissa håll (iaf m. telia), ofta på toppar, i närheten av större fjällstationer och bebyggelse, men det är svårt att veta säkert om man inte kollat innan. Alla fjäll och dalar ställer till det. Jag lovar aldrig mina anhöriga att jag ska höra av mig förrän jag kommit ner från fjället. Men om ni håller er till dom mer välbesökta delarna av kungsleden under juli-augusti, så kommer ni att träffa folk med jämna mellanrum, så man kan få hjälp om något skulle hända.

Vilodag

Om ni ska vara ute så pass länge så kan det vara lämpligt att räkna med en eller fler vilodagar.

Mobiltäckning är sällsynt på kungsleden norr om Stora Sjöfallet (har ej gått söderut). Dock fick en kompis, med telia, mottagning vid Singistugorna i sommras. Men inget att räkna med.

I sommras gick jag och min sambo med ett helt gäng barndomsvänner som aldrig vandrat, än mindre i fjällen, på Kungsleden. Det gick tämligen smärtfritt förutom en trasig ryggsäck och lite skavsår. Så ni behöver nog inte oroa er.

Tack för tipsen. Ska definitivt planera in några vilodagar. Hur ser det ut med möjligheterna att fiska? Jag förstår att man måste köpa fiskekort men finns det goda möjligheter att fiska?

Tack för tipsen. Ska definitivt planera in några vilodagar. Hur ser det ut med möjligheterna att fiska? Jag förstår att man måste köpa fiskekort men finns det goda möjligheter att fiska?

Kul projekt :). Två veckor låter lagom tycker jag, kul att ta sig lite tid och inte ha så bråttom jämnt...

Mitten-slutet av aug. är nog bra om ni vill slippa de värsta mygghorderna. Ang svårighetsgraden, så är min uppfattning att Kungsleden är utmärkt som förstagångsled, det finns stugor/vindskydd med nödtelefoner med regelbundna intervaller och det ligger broar över svårare vattendrag. Bara att gå längs stigen och njuta :).

Padjelantaleden är annars ett fint alternativ till Kungsleden, finns gott om stugor där med och bra fiske lär det vara.

//J

Kungsleden är inget måste. Det vi är ute efter är väl egentligen känslan av att verkligen vara ute i vildmarken. Jag skulle tippa på att det är väldigt svårt att vara ute i fjorton dagar utan att vara nära större samhällen och motorvägar någon annanstans i Sverige.

Vad kan vi förvänta oss för temperaturer i slutet av augusti?

Vad gäller temperaturer så tycker jag du ska vara beredd på alltifrån +20 till snöfall, även om det ska till lite otur för det senare. Men det är inte så jobbigt som det låter. Bara att ha lager på lager principen, och packa alltid ner mössa och vantar, skönt om det är +3 och regnar och blåser.

Låter bra. Det tror jag inte blir något större problem.

Det som vi tror blir det stora problemet är hur man ska planera maten. Man vill ju gärna tro att någon middag ska kunna bestå av nyfångad fisk, men till vilken grad?

Ni som har varit ute på sådana här turer, hur brukar ni planera maten? Är det frystorkat 3 rätter om dagen varje dag? Man vill ju gärna orka bära allt också,

Vatten antar jag inte är något problem där uppe?

Vatten: ska inte vara något problem men om det är sent i augusti (och torrt väder!) är det ju mindre vatten i marken än i juli. var lite uppmärksam bara så att ni tar lunchrast och tältar där ni hittar vatten, och passa på att drick när ni passerar vatten... längst ner i en dal finns ju alltid vatten, och det kan vara smart att titta uppåt bergsidorna för att se om ni kommer passera någon bäck. snö eller is ovanför indikerar ju att det finns vatten längre ner.

har ingen erfarenhet av fisk i fjälllen annat än det man kan köpa av samerna :) frukost behöver man inte ta frystorkat. billigare med gröt (ev m torrmjölk), välling eller mackor. bra (hållbart!) pålägg är tubost, mesost, hel salamikorv. lunch kan man äta typ fruktsoppa/nypon etc och mackor, tror det kan bli tjatigt med frystorkat 2ggr per dag i 14 dagar. du ska få ett tips till. kolla kaloriinnehållet när du köper frystorkat, det kan skilja jättemycket mellan olika rätter. vissa blir man inte riktigt mätt på.

går ni kungsleden så kan ni köpa mat i flera stugor. kolla med STF innan vilka som har försäljning.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Tältplatser längs norra kungsleden Fjällvandring 4
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
Fjorr Södra Kungsleden Kvikkjokk-Hemavan Fjällvandring 0
Jonkowitch Parkering norra kungsleden Fjällvandring 4
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
elin_a Vattentillgång längst kungsleden? Fjällvandring 4
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
Airfoil Kungsleden förlängning? Fjällvandring 2
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg