Kungsleden, Abisko - Nikkaluokta

avslutad210712

Gäst
Vägen upp på Keb från Singi är lite sämre markerad och efter en bit går den ihop med västra leden. Vet dock inte hur trafikerad den är och hur besvärlig den är, så den kan det ju vara vettigt att undvika om du går själv.

Behövs ingen markering för att gå där. Man går i en dal som leder dig rakt fram till Västra leden så det är lugnt. Tillräckligt många går där varje dag för att man inte skall behöva vara rädd för att göra sig illa och bli liggande.
 
Om man går från Sälka upp på Kebnekajse vilken led är det man går uppför då? Och vilken väg tar man ner?
 
Det blir Durlings led du tar upp då och ner tar du västra för att sendan knalla bort till Keb stationen.
 

avslutad210712

Gäst
Om man går från Sälka upp på Kebnekajse vilken led är det man går uppför då? Och vilken väg tar man ner?

Om du går in på min sida så finns en enkel karta hur man går.

Som jag tidigare skrev så går man antingen upp och ner via Durlings alternativt upp Durlings och ner Västra. Går man upp och ner via Durlings kan man gå med lätt packning. Går man ner via Västra så får man bära med sig all packning.

[Ändrat]

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=66126
 
Tågbiljetter

Jag ska boka tågbiljetter, för hur många dagar ska jag boka nu? Till Abisko Turiststation och från Kiruna hem. Eller finns det något ställe som är närmare Nikkaluokta?
 
Du har fått våra tips på hur lång tid vi rekommenderar för att vandra denna sträcka, baserat på våra egna erfarenheter. Ta detta som input, men glöm inte beakta din egen erfarenhet och förmåga när du lägger upp vandringen. Glöm inte lägga till extra dagar för dåligt väder, krämpor, eller för att vänta ut en möjlighet till toppbestigning. Hur många extra dagar du vill lägga till måste du bestämma själv.
Tåg till Abisko turiststation och Tåg hem från Kiruna är korrekt. Från Nikkaloukta till Kiruna går buss, kolla tiderna med Länstrafiken i Norrbotten.
 

avslutad210712

Gäst
Vet inte om jag läser dåligt men skall du gå med tält eller bo i stugor?
 

avslutad210712

Gäst
Jag tolkade det som tält baserat på TS första inlägg, men det kan ha varit en förhastad slutsats?

Utgick också från det men skall man bo i stugor så blir tidsåtgången rätt bestämd av dagsetapperna mellan stugorna. Bor man i tält kan man "fila" lite.
 
Jag ska ha tält, är det någon som vet hur det med ombokningsbarbiljett fungerar?
Kan jag använda den för vilket datum som helst då?
Tack!
 

avslutad210712

Gäst
Egentligen har du redan fått svar på hur lång tid det tar men jag kan säga mina erfanerheter. I normala fall räknar man med att normala dagsetapper motsvarar avståndet mellan fjällstugorna och då har du.

1. Abiskao-Abiskojaure
2. Abiskojaure-Alesjaure
3. Alesjaure-Tjäktja
4. Tjäktja-Sälka
5. Sälka-Singi
6. Singi-Kebnekaise fjällstaion
7. Kebnekaise fjällstation-Nikkaluokta

Lägg till en dag för att gå upp på Kebnekaise om du har tur med vädret och vill du inte gå i hällregn kan du lägga till en eller två vilodagar. Då hamnar du på 10 dagar. Tänk då på att första dagen kommer du upp mitt på dagen till Abisko och då är frågan om du skall gå hela vägen till Abiskojaure eller om du skall tälta efter vägen och rent lagligt så finns det bara ett ställe du får tälta på i Abisko Nationalpark och det är ungefär 4 km från Abisko vid Nissunjåkka. det innebär att du första dagen antingen tältar där, vid Abiskojaure-stugan eller så utanför parken och då finns det tältplatser vid Siellajåkka som ligger 2-3 km söder om Abiskojaurestugan. Och skall du med transport hem så kom ihåg att sista dagen måste du hinna ner till Nikkaluokta så du hinner med bussen men startar du tidigt så är det inga problem.

Om man känner sig lite starkare än normalt (hur fasen kan man mäta det....) så kan man troligen ta lite längre dagsetapper. Första gången jag gick från Abisko gick jag fram till Alesjaure-sjön (dvs sex km innan Alesjaure-stugorna) första dagen och sista dagen gick jag från bäcken som är tre km innan Alesjaure-stugorna och ner till Abisko. Sen är det många som går Alesjaure-stugorna till Sälka på en dagsetapp dvs man stannar inte i Tjäktja.

Om man sen tar med sig packningen upp från Singi-vagge (via Durlings led) och lämnar den i Kaffedalen, går upp på Kebnekaise och ner tillbaka samt går via Västra leden ner till Kebnekaise fjällstation så kapar man ytterligare en dag. Jag har gjort det men då skall du vara säker på vad du gör för det är en brant uppförsbacke upp på Vierrenvarre (stavningen...) och sen hela vägen ner därifrån är det brant nerför vilket kommer att ge dina ben, knän och fötter en riktig körare. Inte alltid lätt att gå nerför.

Så det är egentligen omöjligt att svara på hur lång tid det tar för dig men räknar du med tio dagar har du ordentligt med marginal för att vänta in bra väder för toppvandringen. Se dock till att ta med dig ordentligt med mat och förstärkningskläder för det är vandring upp men de som säger att det är en lätt vandring är antingen väldigt vältränade eller så ljuger det. Räkna med 10 timmars vandring. Alltför måmga vänder före toppen för att de har för lite mat eller för lite kläder.
 
Jag ska ha tält, är det någon som vet hur det med ombokningsbarbiljett fungerar?
Kan jag använda den för vilket datum som helst då?
Tack!

Jag beställde fast biljett upp till Abisko och ombokningsbar hem. Lade på två dagar på hemresan, jag hade alltså bokat tåg till 9 dagar efter att jag kom till Abisko, hade räknat med 7 dagar men ville lägga på två extra dagar. Det går tyvärr inte att använda telefon förän du kommer till Keb, så det är svårt att ringa och omboka om du inte skulle hinna med det tåg du tänkt.

Du kan använda biljetten för vilket datum som helst. Dock kan du få lägga till pengar för att komma med tåget, beror på vad du gav för den resa du tänkte göra. Jag hade bokat plats på ett tåg där det kostade typ 900, men valde att boka om till en dag tidigare. På det tåget gick biljetten på säg 1300 kr, så jag fick lägga till 400 kr.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
AnnaLund88 Vandra Kungsleden Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 1
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Fjällvandring 7
Johansp Kungsleden abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 12
laurentiusweg Abisko-Nikkaluokta öster om kungsleden Fjällvandring 5
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
annejulie.andersen.9 Kungsleden: Abisko - Hemavan Fjällvandring 7
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
valtersson Vandringssällskap v 36-37 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 0
Luna111 Vandringssällskap v 33-34 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 10
Kjell-Arne Kungsledan Abisko - Hemavan Båtpassager Fjällvandring 4
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
claesv Abisko, alternativ till kungsleden Fjällvandring 13
Emma_E alternativ till kungsleden mellan abisko å keb? Fjällvandring 11
Per Edvardsson Kungsleden (Abisko-Kebnekaise) Fjällvandring 6
Lulelöparn Rekordtid Kungsleden Abisko - Hemavan Fjällvandring 6
mafr snöläget Kungsleden Abisko-Keb Fjällvandring 0
mothesta Kungsleden söderut från Abisko Fjällvandring 4
Maxplosive Tältplatser längs norra kungsleden Fjällvandring 4
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
Fjorr Södra Kungsleden Kvikkjokk-Hemavan Fjällvandring 0
Jonkowitch Parkering norra kungsleden Fjällvandring 4
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19

Liknande trådar