Kungsleden 413 km?

Hej, kommer att gå hela Kungsleden Abisko-Hemavan. Har försökt ta reda på hur långt det är att gå.

Har läst Grundstens böcker, Utemagasinet 4/2000, http://www.svenskaturistforeningen.se/area_info_lista.asp?AreaId=61&sType=TURF och kartor.

Upptäcker att informationen inte stämmer överens. Avstånd anges olika, ibland räknas båttransporterna med i stäckan (bra på vintern) men konsekvent är inget. Dessutom anges att Kungsleden har ett uppehåll mellan Vakkotavare-Saltoulokta och då får jag Kungsleden till 413 km. Inte 44-45 mil som nämns överallt. Någon som kan sprida lite klarhet i detta?

Jag är osäker på sträcka 15. Tsielekjåkk - Vuonatjviken 51 km. Jag har uppgifter om 57 km också.

Följande har jag kommit fram till (Km att gå exkl båt):
1. Abisko - Abiskojaure 15 km
2. Abiskojaure - Alesjaure 20 km
3. Alesjaure - Tjäktja 13 km
4. Tjäktja - Sälka 12 km
5. Sälka - Singi 12 km
6. Singi - Kaitumjaure 13 km
7. Kaitumjaure - Teusajaure 9 km
8. Teusajaure - Vakkotavare 15 km
(Båt 1 km)
9. Vakkotavare - Saltoluokta 31 km (avbrott?)
(Buss Vakkotavare - Kebnats sedan båt 2 km)
10. Saltoluokta - Sitojaure 20 km
11. Sitojaure - Aktse 9 km
(Båt 4 km)
12. Aktse - Pårte 21 km
(Båt 3 km)
13. Pårte - Kvikkjokk 16 km
14. Kvikkjokk - Tsielekjåkk 12 km
(Båt 3 km)
15. Tsielekjåkk - Vuonatjviken 51 km
16. Vuonatjviken - Jäkkkvik 7 km
(Båt 6 km + båt 10 km)
17. Jäkkvik - Pieljekaise 8 km
18. Pieljekaise - Adolfström 14 km
19. Adolfström - Bäverholmen 6 km
(Båtskjuts möjlig över Iraft)
20. Bäverholmen - Sjnultje 17 km
21. Sjnultje - Rävfallet 25 km
22. Rävfallet - Ammarnäs 20 km
23. Ammarnäs - Aigertstugan 8 km
24. Aigertstugan - Servestugan 19 km
(Båtskjuts möjlig över båda Tjulträsken)
25. Servestugan - Tärnasjöstugan 14 km
26. Tärnasjöstugan - Syterstugan 14 km
27. Syterstugan - Viterskalsstugan 12 km
28. Viterskalsstugan - Hemavan 11 km

/Magnus

Man räknar säkert med båtsträckorna, iallafall där man "ska" ro själv. Hur stämmer det om man räknar med roddlederna?

[Ändrat av haskell 2003-08-01 kl 16:13]

Km inkl roddlederna

Hej,
Om vi bortser från båten till Saltoulokta som inte ska vara Kungsleden och som jag inte vet om man kan ro eller ej. Då har vi dessa båtsträckor kvar:

8. Teusajaure - Vakkotavare 15 km
(Båt 1 km, roddled)
11. Sitojaure - Aktse 9 km
(Båt 4 km, roddled)
12. Aktse - Pårte 21 km
(Båt 3 km, roddled)
14. Kvikkjokk - Tsielekjåkk 12 km
(Båt 3 km, endast skjuts)
16. Vuonatjviken - Jäkkkvik 7 km
(Båt 6 km, roddled + båt 10 km, endast skjuts)

Total sträcka roddled 14 km. Då hamnar vi på 427 km. Räknar vi in alla båtsträckor blir det +27 km, totalt 440 km... Kan det verkligen vara så det är tänkt?

Min tanke var att avbrottet på 31 km räknas in men det känns också långsökt.

/Magnus

Re: Km inkl roddlederna

124686; sa:
Total sträcka roddled 14 km. Då hamnar vi på 427 km. Räknar vi in alla båtsträckor blir det +27 km, totalt 440 km... Kan det verkligen vara så det är tänkt?
Jo, det kan nog vara så. Man har uppenbarligen valt att mäta hur lång själva ledsträckningen är och då blir det ju uppenbarligen 440km. Avbrottet på 31km är ju ett officiellt avbrott så det skulle förvåna mig om man räknat med det på något sätt.
Ska du använda uppgifterna till något spännande? :)

Km att gå

Vi är några kompisar som har för avsikt att gå hela leden. Då vill vi veta hur långt det är att gå. Hade inte tänkt oss att plötsligt upptäcka att det är 20 km ytterligare till någon stuga när vi svänger runt en björk...

Det är konstigt att en känd vandringsled ska vara så besvärlig att få kontroll på. Stf skriver ju att leden är 45 mil. När jag räknar ihop vad de anger sträckorna till blir det 426 km. Och då har de räknat inklusive 8 km båt. De anger också att det är ytterligare 25 km båt vilket jag tycker verkar vara för mycket efter att ha studerat kartorna. Men det stämmer bra med 45 mil.

Utemagasinet 4/2000 skriver visserligen bara att Kungsleden är över 40 mil... När jag räknar ihop delsträckorna hamnar jag på 418 km. Då har jag tagit för givet att det är tryckfel på +10 km som jag räknat bort. Troligen en felskrivning till på +6 km och då skulle vi hamna på 424 km. Då ingår 8 km båt. Övriga båtsträckor anges inte fullt ut. Det stämmer ganska bra med 44-45 mil med båtarna igen. Däremot skriver de att avbrottet utmed Ritsemvägen är 2 mil och inte 31 km vilket förvirrat mig en aning...

Tack för synpunkterna. Om jag inte hör något annat så gäller 413 km sträckan att gå på sommaren. Inklusive båtresorna hamnar vi på 440 km.

/Magnus

Re: Km att gå

124686; sa:
Vi är några kompisar som har för avsikt att gå hela leden. Då vill vi veta hur långt det är att gå. Hade inte tänkt oss att plötsligt upptäcka att det är 20 km ytterligare till någon stuga när vi svänger runt en björk...

Bara en reflektion. Om jag skulle gå hela leden skulle jag skaffa mig kartor över den. Och då vet man var nästa stuga ligger (och blir inte överraskad då det är 20 km kvar).

Jaså fler som tänkt sig luffa igenom hela! Håller med om att det är anmärkningsvärt svårt att få klarhet i avståndsfrågan, har haft samma funderingar själv. Leden just norr om ammarnäs hade ju en kortare dragning förut, kanske någon räknar med den. Nåväl, hur länge ska ni hålla på? Vet du tiderna som gäller för båtskjuts?

En sak som säkert kan förvirra vad gäller Kungsledens längd är ju att sträckningen skiljer en del om man jämför sommar resp. vinter. På vintern så åker man ju skidor över i princip alla vattendrag så det är ju definitivt en sak som talar för att alla färder över vatten är medräknade.
Spelar det egentligen någon större roll hur långt det är officiellt om man har kartor och "kartmätare"?

P.D; sa:
Börjar inte kungsleden redan vid Grövelsjöns fjällstation ?

/P.D

Nja. Det är den så kallade södra kungsleden. Det är en annan led, den börjar där och går norrut, men jag kommer just nu inte ihåg hur långt.

Den 'riktiga' Kungsleden går mellan Abisko och Hemavan.

mvh Christian

16 dagar

Vi har planerat att gå de två första veckorna i september, totalt 16 vandringsdagar. Då har jag räknat med en vilodag vilken jag funderat spendera på att gå avbrottet på 31 km... Det beror på hur vi mår. Det känns ju högst tveksamt att sätta sig i en buss! I övrigt riktar vi in oss på bastustoppen vilka dyker upp ungefär varannan dag. Det är dock en tälttrekk. Tyvärr måste jag erkänna att min inflamation i hälsenefästet troligen skjuter vandringen till nästa år. Prövade nyss i Sylarna och det går inte fort...

Jag har inte kollat upp båttider. Hade tänkt att göra det närmare inpå starten så att ingenting hinner ändras. Utemagasinet 4/2000 hade en hel del telnr som jag tänkt att börja med i sökandet efter båttider. Fjällstationerna är ju också en källa att ringa till.

Avstånden...
Jag tror det handlar om olika intressen för detaljer. Jag har ju kartor och tämligen koll på de flesta avstånd men jag finner det ytterst intressant att ha järnkoll. Halva nöjet är ju planeringen och då räcker det inte med cirka avstånd mer än någon km hit eller dit som är svårt att säga exakt. När det börjar bli flera km mellan olika uppgifter vill i alla fall jag veta svaret. När det gäller den officiella längden av Kungsleden är väl det minsta man kan begära att den stämmer och är tydlig. Det förenklar om inte annat för oss detaljgranskare.

/Magnus
[Ändrat av 124686 2003-08-06 kl 10:37]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Tältplatser längs norra kungsleden Fjällvandring 4
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
Fjorr Södra Kungsleden Kvikkjokk-Hemavan Fjällvandring 0
Jonkowitch Parkering norra kungsleden Fjällvandring 4
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
elin_a Vattentillgång längst kungsleden? Fjällvandring 4
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
Airfoil Kungsleden förlängning? Fjällvandring 2
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg