Kungsledan Abisko - Hemavan Båtpassager

Jag har funderat på att vandra hela Kungsleden i sommar, och funderar på dom båt passager som finns längs leden. Jag har sökt på internet och i forumet men uppgifterna är är gamla och svåra att finna.

Som jag förstår det hela sett norrifrån med början i Abisko


På sträckan Abisko - Saltolukta


är den första obligatoriska båttransporten en kortare roddtur över Teusajare för att sedan följas av en STF arrangerad båt transport från väg över langas till Saltoloukta.

På sträckan Saltoluokta - Kvickjokk

Är det två roddturer över Sitojare och Laitajare vid Aktse.


På sträckan Kvikkjokk - Ammarnäs
Är informationen mycket knapphändig t.ex. erbjuder t.ex. STFs hemsida denna information
"Sträckan innebär också några längre båttransporter, som du kan ordna med på plats. " utan att lämna någon mera information.


Det verkar dock röra sig om


Mallenjarka - Kvikkjokk (kan eventuellt ersättas av vandring via Nunjes)

Över Riebnes till Vuojnaviken

Jäkkvik - Saudal (denna sträcka är eventuellt ersatt med roddbåt)?



På sträckan Ammarnäs - Hemavan
Som jag förstår det hela är det inga obligatoriska båt transporter.


Jag är nu intresserad av om dessa uppgifter är korrekt?
Priser på dessa båt transporter ?
Möjligheter att undvika dessa båttransporter med alternativa färdvägar?




Jag är INTE intresserad av diskussion om lokalbefolkningens möjligheter att driva affärs verksamhet i glesbygd, eventuella omdragningar av leden via diverse fastigheter etc....

Tacksam för svar.
 
Såvitt jag kan se är dina uppgifter korrekta. Några kompletteringar kan dock vara på sin plats.

Vid Teusajaure, Sitojaure och Laidaure kan du välja mellan att ro och att nyttja båttransport. Som du säkert vet kan egen rodd innebära flera vändor så att det alltid finns minst en båt på varje sida. Om det är dåligt väder, t. ex. dimma eller blåst, kan egen rodd innebära extra problem och väntetider. Min erfarenhet är att avstånden över sjöarna inte alls är obetydliga, tvärtom kan det ta sin tid att komma över. Flytvästar vet jag inget om.

Vid Langas, Kvikkjokk och Vuonatjviken är du hänvisad till båtskjuts. Och, helt rätt, norr om Jäkkvik är leden nydragen och där får du ro själv en kort sträcka.

Priser vet jag inget om, kanske någon annan har färska uppgifter?

Några alternativa färdvägar har jag svårt att se. På flertalet platser finns helt enkelt inga, och på övriga är det enligt min mening knappast realistiskt att göra så stora omvägar.

Lycka till med din fortsatta planering!

Hälsn Pelle
 
Ammarnäs-Hemavan

Du har helt rätt vad gäller båttransport sträckan Ammarnäs-Hemavan: den är inte obligatorisk. Båttransportmöjligheterna är över Tjulträsk till Serve och över Tärnasjön. Har för mig att kostnaden är runt 200:-. Om du går från Ammarnäs skulle jag rekommendera att inte ta båten där. Du kan ta antingen norra eller södra sträckan runt Tjulträsk, men den norra är rätt mycket myr och vide. Södra är lång uppförsbacke i början upp på kalfjället, men sen härliga vidder och lång nedförsbacke till Servestugan. Dock skulle jag rekommendera båten över Tärnasjön om det är dåligt väder. Gångsträckan söder om sjön (kortast) är myr i stort sett hela vägen och det är inte kul om det regnar (och spångarna har försvunnit under lervattnet). För övrigt mycket myr runt den sjön.
Ammärnäs båttaxi http://www.ammarnasbattaxi.se/
K-G From är på Tärnasjön http://www.svenskaturistforeningen....Transporter-i-fjallen/Battrafik-och-Battider/
 
På sträckan Abisko - Saltolukta


är den första obligatoriska båttransporten en kortare roddtur över Teusajare för att sedan följas av en STF arrangerad båt transport från väg över langas till Saltoloukta.

På sträckan Saltoluokta - Kvickjokk

Är det två roddturer över Sitojare och Laitajare vid Aktse.


På sträckan Kvikkjokk - Ammarnäs
Är informationen mycket knapphändig t.ex. erbjuder t.ex. STFs hemsida denna information
"Sträckan innebär också några längre båttransporter, som du kan ordna med på plats. " utan att lämna någon mera information.


Det verkar dock röra sig om


Mallenjarka - Kvikkjokk (kan eventuellt ersättas av vandring via Nunjes)

Över Riebnes till Vuojnaviken

Jäkkvik - Saudal (denna sträcka är eventuellt ersatt med roddbåt)?



På sträckan Ammarnäs - Hemavan
Som jag förstår det hela är det inga obligatoriska båt transporter.


Jag är nu intresserad av om dessa uppgifter är korrekt?
Priser på dessa båt transporter ?
Möjligheter att undvika dessa båttransporter med alternativa färdvägar?




Jag är INTE intresserad av diskussion om lokalbefolkningens möjligheter att driva affärs verksamhet i glesbygd, eventuella omdragningar av leden via diverse fastigheter etc....

Tacksam för svar.
Gick sträckan 2010. Över Sitojaure vill jag minnas att STF ordnade transport (?). Det var rätt lång och värt pengarna. Över sjön söder om Aktse finns som sagt en halvlång roddled som går att ro, men det tar ett bra tag om det blir 3 vändor.

Över sjön söder om Kvikkjokk måste man nästan ta båtvägen, det kostade inten större penning (typ 100 spänn). Vuonatjviken var nog det som var dyrast vill jag minnas (något över 200 kr?), men sett i sammanhanget egentligen inget att bråka om. Leden söder därom var då rätt kass men däremot var roddleden i fint skick.

Man kan också välja att ta båtskjuts söder om Adolfström, vilket man tjänar ngn dryg halvmil på. Mellan Ammarnäs o Hemavan behöver man som du skriver inte åka båt, även om det vid det laget kan vara rätt så skönt :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maalla Alternativ väg mellan Abisko och Kårsavagge Fjällvandring 7
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 18
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 6
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg