Jag har funderat på att vandra hela Kungsleden i sommar, och funderar på dom båt passager som finns längs leden. Jag har sökt på internet och i forumet men uppgifterna är är gamla och svåra att finna.
Som jag förstår det hela sett norrifrån med början i Abisko
På sträckan Abisko - Saltolukta
är den första obligatoriska båttransporten en kortare roddtur över Teusajare för att sedan följas av en STF arrangerad båt transport från väg över langas till Saltoloukta.
På sträckan Saltoluokta - Kvickjokk
Är det två roddturer över Sitojare och Laitajare vid Aktse.
På sträckan Kvikkjokk - Ammarnäs
Är informationen mycket knapphändig t.ex. erbjuder t.ex. STFs hemsida denna information
"Sträckan innebär också några längre båttransporter, som du kan ordna med på plats. " utan att lämna någon mera information.
Det verkar dock röra sig om
Mallenjarka - Kvikkjokk (kan eventuellt ersättas av vandring via Nunjes)
Över Riebnes till Vuojnaviken
Jäkkvik - Saudal (denna sträcka är eventuellt ersatt med roddbåt)?
På sträckan Ammarnäs - Hemavan
Som jag förstår det hela är det inga obligatoriska båt transporter.
Jag är nu intresserad av om dessa uppgifter är korrekt?
Priser på dessa båt transporter ?
Möjligheter att undvika dessa båttransporter med alternativa färdvägar?
Jag är INTE intresserad av diskussion om lokalbefolkningens möjligheter att driva affärs verksamhet i glesbygd, eventuella omdragningar av leden via diverse fastigheter etc....
Tacksam för svar.
Som jag förstår det hela sett norrifrån med början i Abisko
På sträckan Abisko - Saltolukta
är den första obligatoriska båttransporten en kortare roddtur över Teusajare för att sedan följas av en STF arrangerad båt transport från väg över langas till Saltoloukta.
På sträckan Saltoluokta - Kvickjokk
Är det två roddturer över Sitojare och Laitajare vid Aktse.
På sträckan Kvikkjokk - Ammarnäs
Är informationen mycket knapphändig t.ex. erbjuder t.ex. STFs hemsida denna information
"Sträckan innebär också några längre båttransporter, som du kan ordna med på plats. " utan att lämna någon mera information.
Det verkar dock röra sig om
Mallenjarka - Kvikkjokk (kan eventuellt ersättas av vandring via Nunjes)
Över Riebnes till Vuojnaviken
Jäkkvik - Saudal (denna sträcka är eventuellt ersatt med roddbåt)?
På sträckan Ammarnäs - Hemavan
Som jag förstår det hela är det inga obligatoriska båt transporter.
Jag är nu intresserad av om dessa uppgifter är korrekt?
Priser på dessa båt transporter ?
Möjligheter att undvika dessa båttransporter med alternativa färdvägar?
Jag är INTE intresserad av diskussion om lokalbefolkningens möjligheter att driva affärs verksamhet i glesbygd, eventuella omdragningar av leden via diverse fastigheter etc....
Tacksam för svar.