Krypfaktorn!

På sommaren brukar jag vandra på diverse låglandsleder i Sverige. Ibland är det fritt från både mygg och knott, ibland önskar man sig både munskydd och moskitnät. Vad är det som avgör mängden av kryp och flygfä i skogen? Är det värmen? Kläckningsperioder? Hur förutsäger man kryphalten inför sin vandring? Förvisso är det trivsamt att vara nära naturen, men en hel dags vandring med ett tjockt flugmoln runt huvudet tenderar att få mig på sämre humör. Kan man undvika det med god planering?
 
Mygg och knott

bigfoot; sa:
På sommaren brukar jag vandra på diverse låglandsleder i Sverige. Ibland är det fritt från både mygg och knott, ibland önskar man sig både munskydd och moskitnät. Vad är det som avgör mängden av kryp och flygfä i skogen? Är det värmen? Kläckningsperioder? Hur förutsäger man kryphalten inför sin vandring? Förvisso är det trivsamt att vara nära naturen, men en hel dags vandring med ett tjockt flugmoln runt huvudet tenderar att få mig på sämre humör. Kan man undvika det med god planering?

Dessvärre finns det väl mygg och knott hela sommaren. Kanske varierar antalet men det finns säkert så det räcker ändå. Fästingar inte att förglömma.

Jag läste för ett tag sedan att man klarar sig från fästingar om man äter en vitlöksklyfta om dagen. Man klarar sig nog undan både det ena och andra genom att äta vitlök, men det kan vara värt att prova.
 
Re: Mygg och knott

Vandra på Stora Alvaret. Tar man det lugnt är det lagom med tre övernattningar, och om man är lite taktisk vid valet av tältplats slipper man mygg. Fästingar kan det dock vara alldeles för jävligt gott om. :)
 
Kryp hör till

i skogen sommartid. Mindre kryp är det på kalfjäll, i skärgården på kala skär och vid riktigt kallt väder.

Myggen är värre i värme och nära fuktiga terrängavsnitt. Mindre mygg efter 1:a augusti. Bromsar värre på eftersommaren.

Thure
 
Re: Kryp hör till

thureb; sa:
Mindre mygg efter 1:a augusti.

Lyckligtvis har jag ett exemplar ur Myggfackets medlemskalender. Och på den 1:e augusti hittar jag

"Semestern börjar. Endast de som tagit ut semesterdagar tidigare under säsongen arbetar övertid".

Tur var väl det.

Skämt å sido, min handbok om mygg säger att de håller sig borta om det blåser, om det är torrt och om man befinner sig på en höjd.
Jag gick över Söderåsen den förlidna sommaren och då gick man upp och ner mellan berget och raviner. Så fort man kom ner dök djuren upp, men uppe på berget var det nästan helt krypfritt.

Till huskurerna kan jag tillfoga att jag läst att älggräs är ett bra motmedel mot smådjur. Det växer gärna vid vattendrag så det kan vara något att tänka på för kanotister och kajakister.
 
mygg och kryp

Som svar på tidigare inlägg vill jag nog hävda att du skall investera i lite kemikalier som tagits fram speciellt mot mygg istället för att hålla på med huskurer. Personligen tror jag att chansen att slippa i alla fall några mygg ökar om man använder vissa märken av köpta blandningar än håller på med en kvist hit eller nån blomma dit. Men detta är baserat på personliga erfarenheter och det finns säkert andra som tycker annat.

På tal om otyg så har jag en fråga till församlingen: Det finns ett annat litet djur som ser ut som en liten spindel, bitts och har en förkärlek för våtmarker och gärna vill krypa upp i hårfästet i nacken när man börjar bli lite svettig. Jag menar inte fästingar gott folk, de vet jag tyvärr allt för väl hur de ser ut. De små djävlarna jag talar om är betydligt större. Är det någon som vet vad det är för djur jag talar om och hur man slipper dem?

För övrigt anser jag att alla borde vacinera sig mot sjukdomar relaterade till fästingbett. Hjärnhinneinflamation är inget man skojar bort ens om man är huggen ur sten.
 
Kemikalier

Grinchen; sa:
Som svar på tidigare inlägg vill jag nog hävda att du skall investera i lite kemikalier som tagits fram speciellt mot mygg istället för att hålla på med huskurer.

Huskurer är inte för mig, jag kör med rikliga mängder MyggA. Senast var dock obehagen på en annan nivå: svärmarna av allehanda flygfän kring huvudet var så täta att de blev rent fysiskt irriterande (och ja, jag hade tvättat mig). Eftersom det förefaller vara säsongsberoende undrar jag alltså om det finns något smart sätt att undvika skogs-luftwaffes övningar?
 
Kanske en ide´

Förr var jag tvungen gå inomhus när det började skymma på sommaren. Men så avverkades skogen runt omkring mitt och grannas. Då slapp vi myggen. Jag vet inte varför. Kanske blåste de bort kanske fann de inget skydd att gömma sig bakom i väntan på offer.

Sök upp en öppen pats för tältet. Gärna ett blåshål.
 
Tyvärr vet jag inget annat sätt att _slippa_ mygg och knott och annat otyg än att investera i en eldkastare. Dock med vissa negativa bieffekter. Jag har sett en knottsvärm snurra runt i godan ro mitt i en permanent rökpelare från en eld. "Myggnätspåsar" får inte ha några hål alls, och de passar på att ta sig in när du tar dig in. Råkat ut för en mygga i tältet nån gång?

Själv använder jag också MyggA, det ger gott skydd i några timmar. Under vandring hjälper själva förflyttningen om man går i min takt, men ibland åker stiftet fram ändå. Ett knep är heltäckande myggskydd, tänk "bifarmare"

http://www.u.lst.se/NR/rdonlyres/B3E53079-0A42-476A-B52A-A187346A249B/32546/biodlare3.JPG
 
Re: mygg och kryp

Grinchen; sa:
På tal om otyg så har jag en fråga till församlingen: Det finns ett annat litet djur som ser ut som en liten spindel, bitts och har en förkärlek för våtmarker och gärna vill krypa upp i hårfästet i nacken när man börjar bli lite svettig. Jag menar inte fästingar gott folk, de vet jag tyvärr allt för väl hur de ser ut. De små djävlarna jag talar om är betydligt större. Är det någon som vet vad det är för djur jag talar om och hur man slipper dem?

Gissar att du menar lusflugor.

http://images.google.com/images?q=l...a:sv-SE:official&client=firefox-a&sa=N&tab=wi

//Anders
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg