Krympa Ullfrotté?

Krympning

Min erfarenhet av för varmt tvättade ullplagg är att de visserligen krymper och därmed blir kompakta. Men även töjbarheten i materialet försvinner nästan helt,varför de kan kännas väldigt obekväma att ha på sig.

Anledningen till att en del ullplagg (och blandullplagg) tål 60 grader och till och med torktumling är att ullen redan är krympt innan plagget tillverkas. Om det går att krympa det ytterligare med högre temperatur vet jag inte. Det låter iofs inte otroligt, men om det går, så är det nog väldigt svårt att få det att krympa exakt så mycket som man vill.
Dessutom tappar det som sagt inte bara luft utan även spänst. Jag tycker som ljentr att det är obekvämt, men det är ju förståss en smaksak.

Stoppa okunskapen om ullen!! :)

Anledningen till att en del ullplagg (och blandullplagg) tål 60 grader och till och med torktumling är att ullen redan är krympt innan plagget tillverkas. .

Hej!
Så här har jag lärt mig: Anledningen till att ullen filtar sig ("krymper") är att det finns så kallade epidermisfjäll längs ullfibern. Vid värme och bearbetning hakar dess fjäll mer och mer i varandra = materilet filtar sig. Jag gissar att det är bearbetningen och inte temperaturen som är den viktigaste faktorn för filtningen. (Att bara lägga en ullstrumpa i 90 gradigt vatten skulle antagligen inte göra så mycket. Det är först när man börjar gno på den som fjällen får möjlighet att haka i varandra.)
För att minska ullens flitningsförmåga behandlas den kemiskt. Man tar bort hela eller delar av epidermisfjällen, alternativt kapslar in dem så de inte kan haka i varandra.
Hur hård tvätt ullen klarar utan att filta beror alltså på hur mycket den har antifiltbehandlats.

Något jag funderar på men inte har svar på är hur mycket och vilka av ullens naturliga och positiva egenskaper som går förlorade av antifiltbehandling. Någon som vet eller har teorier?

/Sofia

Jag har även pratat med folk som har tvättat sina superwash behandlade ullplagg (där ullen är behandlad så att man kan tvätta i maskin) så många gånger att behandlingen har försvunnit, sista gången i tvättmaskinen krömp plagget helt enkelt.

Jag har ingen aning om vilka egenskaper som försvinner, men några gissningar kan jag komma med. Eftersom en del av ullens egenskaper sitter i att den är lite fet, vilket går bort mer och mer med tiden när plagget blir tvättat, så kommer ju de egenskaper som sitter i fettet att försvinna. Dessa egenskaper torde ju vara fuktavstötningen, men också att plaggen inte luktar så illa (de tar helt enkelt inte upp så mkt svett).

Ullstrumpor brukar jag tvätta ofta, men ylletröjorna de tvättar jag nästintill aldrig, de får klara sig med luftningen på balkongen.

Om man vill filta ihop en tröja, som saknar superwashbehandlingen, skulle jag göra det för hand istället, hetta upp vatten och blanda med lite såpa (värmen och den basiska lösningen får fjällen på fibern att stå ut mer och filtningen går således lättare), och gno sedan plaggen mot sig själv. På detta sätt har man koll på hur mkt filtning och vart som kommer att ske, det kan vara ett ganska hårt och långsamt arbete dock.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg