kroatien

Positive mennesker

Jeg har heller ikke syklet der - ennå - men jeg interrailet dit for et par år siden. Valget mitt falt på Rijeka, og det viktigste jeg opplevde, var hvor trygt det var der. Og hvor reint det var, og hvor lite, skal vi si, uromomenter som var der. De snakket engelsk, og de var på mange måter mer opptatt av EU enn dem som var i EU.

Jeg ville nok valgt å sykle kysten ned til Split og Dubrovnik ...



Olav
 
Två veckor 2003

Cyklade huvudkustvägen från Dubrovnik till Montenegro. Hade där tänkt köra rätt upp i bergen, men drabbades av akut vätskebrist innan jag kom så långt. Drack 8 liter vatten den dagen men det var inte ens hälften av vad som var nödvändigt. Vände tillbaka till Dubrovnik och satt och drack vatten ett par dagar och sen cyklade jag norrut en bit in i Bosnien och sedan ut på ett par öar i Kroatien.

Så länge du följer kusten har du gott om campingar, turistbyråer, fina vägar, engelsktalande personer, andra långcyklare osv. Det är dock (givetvis) en hel del trafik på kustvägarna, speciellt italienare i husbilar som tar färgan över till Kroatien, men det funkade ganska bra ändå.

Kroatien har fin vägstandard, men jag var inte många mil från kusten, så jag kan inte uttala mig om vägarna i inlandet.

...Johan...
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg