Kritpåse

Nja...
Det där är nog föregångare till tubsockorna. Det är tennissockor skulle jag säga. De föregick tubsockorna som jag personligen upplevde hade sitt ursprung i basketen. Jag minns mina första Bola tubsockor som jag hade på basketträningen och matcherna i Coca Cola-cup. Den imperialistiska turnering spelades på sjuttiotalets första halva (tro det eller ej), men som jag minns var tennissockan en föregångare till tubsockan, men jag kan även tänka mig att den fortsatte att vara populär och kanske hade en liten revival i slutet av 70-talet ungefär samtidigt med de väldigt blekta jeansen. Tubsockan levde längre och förekom säkert i bredare kretsar, och kan ju därmed tänkas vara en av de verkliga storsäljarna när det gäller strumpor. Att bilden är tagen 1977 kan nog stämma bra, och en gissning är att även om tubsockan säkert var mycket dominerande under det året så passade tennissockan (med sin häl) mindre katastrofalt dåligt i ett par friktionsskor än en tubsocka.

En fråga angående kritpåsar. Jag köpte en Mad rock, kritboll och krita från addnature.com. Kritbollen är påfyllnadsbar och levererades fylld. Nu till min nybörjarfråga, räcker det att man har den i påsen eller ska man ha lös krita i påsen också?

Hej Neo!

Jag skulle säga att det är en smaksak och beror på hur mycket man svettas om händerna. Vissa kör med enbart strumpan/bollen, andra med enbart kritkross, ytterligare andra med båda samtidigt.

På en del klättergym är det förbjudet med lös krita i påsen, för att det dammar så mycket att det blir dålig luft.

Jag vill också påpeka att det ofta går utomordentligt bra att klättra helt utan krita. Jag svettas mycket och hade tidigare både kross och strumpa i kritpåsen men har på senaste tiden allt oftare lämnat kritan i väskan eller hemma. Jag kommer upp för mina 5or och 6or ändå och slipper skita ner så hemskt, både klippa och kläder och näsan och var krita nu brukar hamna.

Senast ändrad:
Hej Neo!

Jag skulle säga att det är en smaksak och beror på hur mycket man svettas om händerna. Vissa kör med enbart strumpan/bollen, andra med enbart kritkross, ytterligare andra med båda samtidigt.

På en del klättergym är det förbjudet med lös krita i påsen, för att det dammar så mycket att det blir dålig luft.

Jag vill också påpeka att det ofta går utomordentligt bra att klättra helt utan krita. Jag svettas mycket och hade tidigare både kross och strumpa i kritpåsen men har på senaste tiden allt oftare lämnat kritan i väskan eller hemma. Jag kommer upp för mina 5or och 6or ändå och slipper skita ner så hemskt, både klippa och kläder och näsan och var krita nu brukar hamna.

Tack för svaret! Efter ha läst hela tråden inser jag att jag skulle köp en annan påse än min Mad Rock för 99:-, den kommer jag aldrig få cred för. :)

Spännande (om än smått patetiskt) med klättringens oskrivna regler. I början är det creddit att ha dyra grejer men i slutändan är det ännu creddigare att ha billiga grejer och lyckas ändå. Håll fast vid din påse du, kanske inte imponerar på kompisarna nu men om 20 år kan du njuta den frukten.. ;-)

Viktigast är att ha kul!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Iggle Hjälp att hitta en kritpåse Klättring allmänt 4
Kritpåse upphittad i Runsa Klättring allmänt 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg