Kring Tarfala

Det var idel positiva nyheter.

Är nedvägen via Liljetoppsrännan isåfall bättre än vägen via Kaskasatjåkkaglaciären som ofta anses vara normalvägen? Då är det ju en kortare glaciärpassage alternativt brant blockterräng vad jag förstått, och isåfall ter sig ju ett medelbrant snöfält/blockhav som nästan lika bra?

Då verkar Tarfalapakte-Tarfalatjåkka-Kaskasatjåkka-Liljetoppsrännan vara den bästa vägen för en rundtur. Kommentarer?

Jag citerar mig själv här. Jag har sett att även Liljetoppssnöfältet går över en glaciär, sydvästra kaskasatjåkkaglaciären. Och på de bilder jag har ser det rätt brant ut i den översta delen. Är det inte risk för sprickor där uppe?

Tacksam för info om detta!

I Tore Abrahamssons Detta är Kebnekaise beskrivs det som snöfält (så uppfattade jag det också) och rekommenderas det som nerfart.

Jag har den boken, men jag tänkte få ett andra utlåtande här på Utsidan. Cirkeln är sluten ;)

Skämt åsido, tack för all info :)

Det känns som att ju mer man planerar desto större är sannolikheten för att dåligt väder ska omöjliggöra alla dagsturer.

För övrigt hade jag missat att Fjällräven Classic går helgen jag åker upp!

Hur är det att gå upp på Kuopertjåkka (namnlös på kartan, 1914 möh, väster om Kaskasapakte)?

"Alla" (Grundsten och Tore Abrahamsson) rekommenderar att gå via mittenpasset på jojoleden, dvs upp till passpunkten och därifrån nordväst till toppen.

Nån som gått?

Jag citerar mig själv här. Jag har sett att även Liljetoppssnöfältet går över en glaciär, sydvästra kaskasatjåkkaglaciären. Och på de bilder jag har ser det rätt brant ut i den översta delen. Är det inte risk för sprickor där uppe?

Tacksam för info om detta!

Liljetoppsrännan är rätt brant i övre delen och kan upplevas som rätt så svindlande om man är ovan. Något man bör se upp med är stenslag; när jag gick upp där förra året släppte en hel del sten. Jag tänkte att det nog är lugnt ända tills en sten stor som en 28-tums teve studsade ner och stannade 10-15 meter framför oss.

Jag är hemma igen och kan ju för informationens skull meddela att jag gick upp via sydöstra Kaskasatjåkkaglaciärens östra kant, det var inga som helst problem att gå i blockbranten där. det rullade lite under en kort bit, men man får vara försiktig bara. Jag såg många sprickor på den till stor del barsmälta glaciären.

Jag följde Tarfalatjåkka/pakte söderut och ned till dalen via passet. Utsikten från Tarfalapakte var bland det tuffaste jag sett i fjällen. Som en helikoptertur! Det är nog där det är meningen att man ska se Tarfaladalen ifrån. Dessutom är ju själva toppknölen lite dramatisk, och inte en platt hektar som Tarfalatjåkka. Toppröset precis på kanten.

Jag var uppe på Kaskasatjåkka också men gick bara en bit in på snöfältet pga låga moln som gav noll sikt och flöt ihop med marken :) Typiskt. Men den toppen var rolig, och tar bara två timmar enkel väg från Tarfalastugan om man inte vilar för mycket.

Gjorde också en dagstur Kebnekaisestationen-Kebnetjåkka lill/stortopp och så ned till Tarfala över Kebnetjåkkaplatån. Inte mycket att säga om det förutom att utsikten från Kebnetjåkka är fantastiskt, och troligen ännu bättre utan moln över Kebnekaiseryggen. Stenras på östra väggen som ekade över glaciärerna, det var mäktigt. Nedgången till Tarfala var brant blockterräng men inga problem. Syd- och Nordjåkk från storglaciären kan dock vara lite svårvadade, något att tänka på kanske.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
trod Sarekkänsla kring Finse? Fjällvandring 3
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
Merckx Funderingar kring vandringsfilmer Fjällvandring 60
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
Bekvämast Rundturer kring Abisko Fjällvandring 2
Paljen Fina platser kring Trysil Fjällvandring 1
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Kallman Tankar kring planerad vandring Fjällvandring 5
nicko_ 3-4 dagars vandring kring Dividalen (Indre Troms) Fjällvandring 4
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
Materialaren Tips på dagsturer i området kring Tjeggelvas Fjällvandring 0
Emelie Lovisa Eriksson Vandring kring Abisko Fjällvandring 10
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
vandrafjäll Fjällvandring kring Vilhelmina ? Fjällvandring 6
Lunkan90 Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 1
mindful Abisko kring 7 till 10 juni Fjällvandring 2
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
tobiasdr Vattenflöden kring abisko Fjällvandring 19
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
Coachmike Etapper kring Preikestolen Fjällvandring 0
Gunnar81 Tips kring Grövelsjön? Fjällvandring 6
Gustav Cronhamn Fina turer kring Memurubu Fjällvandring 0
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
Danoise Fiske kring Staloluokta Fjällvandring 3
Tobbe C Stora Sjöfallet kring 10e juni Fjällvandring 16
JPE Utanför allfarvägarna kring triangeln? Fjällvandring 4
outremer Tips på korttur kring Abisko/Riksgränsen? Fjällvandring 9
Tilert Tips på dagsturer eller kortare turer kring Boden Fjällvandring 5
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
aholmsten Turförslag kring Nikkaluokta Fjällvandring 2
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
danisko Rundtur kring Jotunheimen med barn? Fjällvandring 0
eyck Fjällvandring/paddling kring Rogen/Femundamarka Fjällvandring 2
Mange_S Topptur kring Pårte Fjällvandring 13
krimyr Vandring kring Åre Fjällvandring 1
avslut120813 Turförslag kring Jostedalsbreen Fjällvandring 0
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
andreasf Fundering kring längd på vandring (halvextrem) Fjällvandring 16

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg