Okej, det verkar som om många har missförstått mig. Låt mig därför göra några klargöranden.
Det här är inte min första höghöjgdsexpedition. Jag kanske inte hör till de mest erfarna bergsbestigarna, men jag har ändå varit upp på fyra av Seven Summits. Jag har också varit på 7000-metersberg i Pamir samt över 20 toppar +4000 i Alperna. Detta skriver jag inte för att vara märkvärdig, för det är inget märkvärdigt med det, men när jag ställde min fråga så var det utifrån tidigare erfarenhet.
- Jag vet att det enda botemedlet mot höghöjdssjuka är att gå ned.
- Jag vet att den effektivaste och enklaste energin finns i snabba kolhydrater som i energigel.
- Jag vet att muskelnedbrytningsprocessen är oundviklig.
Min fråga handlade inte om dessa saker. Alternativet till att undvika allt detta är att helt enkelt låta bli att göra bestigningarna. Men min utgångspunkt är att jag ska åka dit.
- Blir jag höjdsjuk går jag ned,
- För energi har jag med mig massa mat, energigel, dextrosol, bars, och sådant man vanligtvis har.
- Jag menar inte att jag ska bygga muskler, eller ens behålla muskler. Av erfarenhet vet jag att jag tappar en del muskelmassa när jag är på hög höjd. Delvis kan det förklaras med förlorad aptit.
Okej, med detta sagt, så funderar jag på ett lätt och effektivt kosttillskott som jag kan ta i samband med övrig mat- och energiintag för att i möjligaste mån bromsa/fördröja muskelnedbrytningen. Jag frågade om kreatin för att det brukar jag ta för att jag tränar en del. De enda svar som hittills faktiskt besvarar min fråga är de Iggle/Christoffer Hedman skrivit.
I fråga om BCAA/EAA lärde jag mig något nytt. Tråden tillfördes svar på det som är frågan.
Jag är tacksam för att ni alla har tagit er tid för att ge mig tips och råd, men jag uppskattar om svaren handlar om ämnet för tråden, tack!
Mvh /Joel