På markanden finns det ett antal skridskoryggsäckar som enligt tillverkarna är ”speciellt framtagen för långfärdskridskoåkning” och flera utav den är ”framtagna i samarbete med svenska långfärdskridskoexperter”. Själv tycker jag dock att ingen utav de säckar som säljs idag är en optimal skridskosäck . Bl a tycker jag att Lundhags Moon är för känslig när man stuvar in den i bagage utrymmet, att alla säckar över 1,5 kg är för tunga samt att alla konvetionella säckar med hög tyngdpunkt försämrar flytläget och hämmar skridskoåkningen.
Jag är väl medveten om att detta ärende har stötts och blötts i detta forum tidigare men målet med detta foruminlägg är att samla så mycket åsikter som möjligt och sedan överlämna dem till någon tillverkare av säckar. Vill du vara med och ta fram nästa generations skridskosäck skriv då in dina kriterier för den ultimata skridskosäcken. Fyll gärna på med bra funktioner som finns på befintliga säckar samt vettiga funktioner du saknar idag. Dessvärre tror jag att en intergalaktisk port där man kan teleportera sig till och från de bästa isarna och after skate ställena är för kostsamt att utvecklas.
Grundkrav
Vikt: gärna under kilot
Volym: 40 l
Material: Vattenavstötande
Bärsystem: Vattenavstötande
Genomföring för vätskesystem
Fäste för räddningslina
Transportficka för skridskor
Möjlighet att ha ryggsängen lågt placerad (Typ Lundhags Moon)
Dubbla grenremmar (Typ Lundhags Moon)
Lätt åtkomligt fack för kamera etc
Fältmässigt utförande (inga dragkedjor etc)
Tack på förhand för dina åsikter! / Jonas
Jag är väl medveten om att detta ärende har stötts och blötts i detta forum tidigare men målet med detta foruminlägg är att samla så mycket åsikter som möjligt och sedan överlämna dem till någon tillverkare av säckar. Vill du vara med och ta fram nästa generations skridskosäck skriv då in dina kriterier för den ultimata skridskosäcken. Fyll gärna på med bra funktioner som finns på befintliga säckar samt vettiga funktioner du saknar idag. Dessvärre tror jag att en intergalaktisk port där man kan teleportera sig till och från de bästa isarna och after skate ställena är för kostsamt att utvecklas.
Grundkrav
Vikt: gärna under kilot
Volym: 40 l
Material: Vattenavstötande
Bärsystem: Vattenavstötande
Genomföring för vätskesystem
Fäste för räddningslina
Transportficka för skridskor
Möjlighet att ha ryggsängen lågt placerad (Typ Lundhags Moon)
Dubbla grenremmar (Typ Lundhags Moon)
Lätt åtkomligt fack för kamera etc
Fältmässigt utförande (inga dragkedjor etc)
Tack på förhand för dina åsikter! / Jonas