Ang. byte av klingor mm!
Hejsan Ture!
Om du är nöjd med växelsystemet i stort så rekomenderar jag att du bara ersätter de enskilda delarna.
Tveka inte att följa Kenneths tips att beställa från England. Det är ofta bra priser, reor och stort sortiment.
Eller kolla de tyska/franska om du kan språket.
Varför vissa klingor är gjorda i alu och andra i stål är nog främst en kostnadsfråga. De dyrare klingorna är frästa ur ett stycke kallsmidd aluminium med en större tjocklek för att kedjans länkar skall få "stöd", ge en tystare framdrivning samt öka livslängen. Kan även tänka mig att aluminiumlgeringen kan ha vissa "smörjande" effekt i kontakten med kedjan. Man kan dock konstatera att samtliga tillverkare av kvalitets-klingor av använder sig av något av flera aluminiumlegeringar. Även vissa titanlegeringar förekommer.
Ang HK´s råd så ställer jag mig frågande till om det finns Deore eller andra nya mtb vevarmar från Shimano som levereras med klingor som har 48, 36, 26 tänder!
Deore, LX och XT säljs med klingor som har 44, 32, 22 tänder(XTR: 46, 34, 24). De är dock numera av 4-bults mönster men man kan möjligen köpa piratklingor, men Shimano tillverkar inga själv.
Dessa system med mindre klingor(44/42 mot tidigare 46/48) fram och kassetter med 11 tänder som största utväxling bak, kallar Shimano för HyperDrive-C(104/64mm bultdiameter, XTR har 112/68mm). Shimanos system kom till som ett svar på Suntours XC-pro´s CompactDrive som då hade en viktfördel och var populärt bland tävlingscyklister.
Vevpartierna hade då 5-bultsinfästning samt 94/58mm i bultdiameter.
När sedan tillverkarna av cyklar började göra ramar med bakdämpare gav systemet även mer utrymme för olika bakgaffel lösningar och levde kvar. Dessutom gör det att alla racer och tidigare mtb växel komponenter inkompatibla, vilket säkert var lite av Shimanos tanke.
De mindre klingorna ger även även en del nackdelar som ökad friktion(du förlorar energi), enligt vissa ökad tendens till att dra med sig kedjan när den lämnar klingan(sk. chainsuck), slits fortare samt ger en utväxling avsedd för MTB-cykling vilket inte alltid är optimalt för landsväg.
Du skriver ej vilken storlek på hjulen du har, men är de större än 26tums MTB-hjul så är det bättre, förutsatt att du verkligen skall byta vevarmar med, att välja delar från någon komponentgrupp avsedd för racercyklar. Deras 5-bults mönster är oförändrat sedan lång tid tillbaka och används av de flesta tillverkare av kedjehjul. Dessutom är utbudet större då Shimanos dominans är mindre.
Vidare betäcknas inte Shimanos klingor med IG(Interactive Glide) eller HG(Hyperglide) som HK skriver.
Dessa förkortningar står för namnet på den extra snabbväxlande teknik som gör att kassett och kedja fungerar tillsammans.
SG-X är den rätta förkortning som Shimano så gärna använder sig av.
Står för Superglide och X-et finns nog där mest för att markera skillnaden mot den tidigare mindre avancerade versionen.
Om dina klingor är av denna typ så har Shimano givetvis sett till så att det inte går att vända på dem och krama ur några mil till..!
Klingorna fanns innan införandet av 4-bult mönstret i tre kvaliteér: SG-X, SG och vanliga, och var kompatibla med varandra.
I dag har Shimano slutat med att märka upp klingorna med förkortningen SG-X och det är istället komponentgruppens namn som oftast används då alla klingorna är av denna typ samt då delarna ej är kompatibila i lika stor utsträckning längre .
IG och HG systemen har minskat antalet tänder som kedjan behöver passera över innan den förs över på nästa klinga. Från ett eller ett halv varv till ett kvarts gör stor skillnad för MTB eller racercyklister. Detta har man lyckats med hjälp av styrspår i sidan av kassettklingorna, nitar, infräsningar och vridna tänder som styr kedjan över på nästa. Men den främsta anledningen är att man tagit bort material och gjort klingorna tunnare och tänderna kortare.
Det är även anledningen till att de slits snabbare än förr och då speciellt delarna från de billigare komponentgrupperna.
Detta med snabba växlar kostar mao en del och är i mitt tycke relativt ointressant på en cykel för vardags turer eller på semestrar. Där värdesätter jag hög pålitlighet och livslängd över allt annat.
Tyvärr är det svårt att välja då Shimano, genom sin dominans, redan valt åt dig!
Behåller du Exage-vevarna har du dock fortfarande en möjlighet att "välj med fötterna"!
Mer om klingor med "normala" tänder här:
http://www.argonet.co.uk/highpath/index.htm
Det finns flera andra tillverkare som erbjuder HG/IG kompatibla eller åtminstånde fungerande kassetter, klingor och kedjor som är nog så bra.
Sram(tidigare Sachs/Sedis) har tex i mitt tycke bättre och mer prisvärda kedjor .
Hurvida du behöver byta alla klingor kan du kolla med följande verktyg:
http://www.rohloff.de/english/products/hg_ig_check/hg-ig-check.htm
Fungerar även på klingorna fram.
Själv brukar jag kolla med öga och fingertoppen för att skaffa mig en grov uppfattning.
Du kan även vänta till första provturen och se hur den nya kassett/kedje kombinationen fungerar. Var försiktig bara för är tänderna ordentligt nerslitna så kan kedjan släppa och dansa ovanpå. Detta hände mig en gång när jag lade all kraft på pedalen vilket ledde till att jag slog en klockren frivolt med cykel och allt!
Klingor till dina Exage-vevarmar(troligen den gamla standarden:110/74mm) finns, och kommer att finnas tillgängliga en bra tid fram över, så det är nog bättre att behålla dem och se hur det är med tillgängligheten vid nästa byte. Om nu resten av cykeln överlevt så länge..!
Ang. TA´s klingor så finns de även på Cykelcity i begränsad omfattning. Ring gärna till butiken i Lund och prata med Anders då det kan vara lite si och så med viljan och kunskapen på övriga butiker! Tel är 046-157300.
Som du nu märkt så rullar det in nya superduper grejjer varje dag. Vill du hoppa på eller med din köpkraft bromsa lite är upp till dig!
Tex kan ett byte till 8/9 växlar betyda att du behöver byta både fram och bak växel med. Den utväxling som paralellogrammen i växelförarna rör sig med är nämligen anpassad för klingor/kassetter från den ursprungliga gruppen eller liknande modeller.
Så kolla upp detta först.
Importör av Shimano är Hallman(http://www.hallmansports.se/products.asp) och de har nu även en e-mail support: shimanosupport@hallmansports.se
, så de kan nog ge bättre besked samt svara på vilka delar som finns samt närmaste svenska butik.
Att som HK påstå att kransarna fram SKALL benämnas som DREV låter även det som lite onyanserat!
Den term man brukar använda sig av är kedjehjul eller klinga, och detta alldeles oberoende av "hur länge man varit med"!
Med DREV eller FRAMDREV betäcknar man det som med en mer precis benämning brukar kallas för VEVPARTI. Drev eller bakdrev kan även i dagligt tal användas när man egentligen menar kassett eller frihjul. Termen DREV är därför i mitt tycke mindre lämplig att använda som betäckning på kedjehjulet(eller klingan) som den specifika komponenten!
Jag tackar dock HK för din ödmjuka inställning när du allt som oftast så vänligen tillrätta visar oss mindre vetande!
Mer om Shimanokomponenter och klingor:
http://sheldonbrown.com/shimano.html
http://www.peterwhitecycles.com/chainrings.htm
En bra butik med stort sortiment och kunnande om touring. Säljer just nu ut kompletta Shimano Exage vevparier(170mm långa) för endast 49,99 pund:
http://www.sjscycles.com/
Länkar:
http://sheldonbrown.com/harris/drive.html