Krakauers bästa?

Adventurer; sa:
antar att du har läst kropps 8000+ annars LÄS den...
Den är Kultförklarad i alpinist sammanhang..

Jag var nästan lite besviken på 8000+, en bok om en så intressant persons äventyr borde ha kunnat bli ännu bättre. Den var lite halvtorr på någor sätt, konstigt nog. Intressant dock att läsa om kastastrofen på Everest -96 ur en annan persons perspektiv; läste även Tunn Luft som var mycket spännande.

Inte glömma:

Seven Summits - Dick Bass

Dick Bass var egen företagare och Frank Wells Hollywood producent och tillsammans beslutar dom sig för att ta sig an dom 7 topparna..

FJS90/91; sa:
Inte glömma:

Seven Summits - Dick Bass

Dick Bass var egen företagare och Frank Wells Hollywood producent och tillsammans beslutar dom sig för att ta sig an dom 7 topparna..

Har ej läst den boken. Men är inte Dick Bass den fete jäkeln som blev "buren" till toppen av Mount Everest?

/

Into the wilderness

Läs inte "Into the Wilderness". Den suger fett! Den handlar om ett pucko/wannabe-outdoorsman som gör bort sig ordentligt!
Läs istället Eiger Dreams. Många kul och intressanta och peppande episoder, som garanterat kommer att få dig att vilja dra på dig storskorna och ge dig ut, senast nu...

The Climb

Tänk på att "in to thin air" är endast EN version av vad som hände 1996 på Everest. Jag läste precis "The climb" av Boukreev, som var guide i en annan expedition och var på berget samtidigt som "in to thin air" utspelas. Hans skildring av hädelseförloppet är ett HELT annat. Mycket intressant.

MVH
johan

Re: The Climb

Kretz; sa:
Tänk på att "in to thin air" är endast EN version av vad som hände 1996 på Everest. Jag läste precis "The climb" av Boukreev, som var guide i en annan expedition och var på berget samtidigt som "in to thin air" utspelas. Hans skildring av hädelseförloppet är ett HELT annat. Mycket intressant.

MVH
johan

Jag läste, som de flesta, först "in to thin air" och kanske ett år efter det fick jag tips om att läsa "The climp". Kan konstatera att the climp är en mycket bättre bok om man vill ta reda på sanningen om vad som hände på berget! Kom ihåg att författaren till Climb var uppe hela natten och pratade med folk, letade igenom halva berget efter folk etc etc. Medans författaren till "in to thin air" var kvar i sin tält halvt medvetslös! Vem tror ni har en bättre uppfattning om vad som egentligen hände.

/

Re: The Climb

Kretz; sa:

MVH
johan

"The climb" Skrevs som ett svar på "in to thin air" där av de stora skillnaderna. Även Göran Kropps och Lene Gammelgards böcker tar upp samma period på berget och samtliga skiljer sig ganska mycket. Så efter att ha läst alla tror jag inte att någon hade riktig koll. Vilket iofs inte är så konstigt.

Snudda vis avgrunden

Ja, ja, vara med i en kommersiell expedition och sedan skriva böcker...

En annan cool bok i genren är "Snudda vid avgrunden" av Joe Simpson. Tycker hans bedrifter på berget, som de beskrivs i boken, är minst sagt fascinerande.

Ett annat boktips är "Esau", som jag inte minns författaren till. Helt fiktiv, men spännande om forskning i Himalaya.

/K

Av Krakauers böcker har jag läst Tunn luft, Ett berg högre... och In i vildmarken (hette den så?). Samtliga böcker är klart läsvärda och ganska olika varför en jämförelse mellan dessa är lite svår att göra för mig i dagsläget. Särskilt eftersom det förflöt ganska lång tid mellan det att jag läste dessa böcker. Tyvärr har jag läst samtliga på svenska.

Av alla de böcker som skildrar katastrofen på Everest 1996 tycker jag att Anatolij Boukreevs "The Climb"(säkert felstavat) är den bästa. Han var inte glad på Krakauers beteende i efterspelet vilket framgår tydligt.

Krakauers bok är mycket bra skriven och mycket läsvärd även den. Det är dock intressant att ta del av Krakauers och Boukreevs helt olika uppfattningar om händelseförlopp, ansvar och dylikt. Efter att ha läst Boukreevs bok så naggas Krakauers anseende i kanten avsevärt.

Gammelgaards bok är mera av dagbokstyp och handlar mycket om hennes känslor före, under och efter expeditionen. Alltså inte så mycket om exakt vad som hände på berget. En hyfsat bra bok men ifall man ifall man vill veta mycket fakta och detaljer om klättringen så är den det sämsta valet. Det kan nog vara bra att ha läst exempelvis "Tunn luft" eller "The climb" innan man läser den så att man har handlingen någorlunda klar för sig. Boken är mycket intressant och skildrar på ett bra sätt stämningen i MountainMadness-expeditionen med stort fokus på Fisher och Boukreev som personer.

Kropps bok är helt ok och jag har inte så mycket att säga om den. Däremot sög han som föreläsare. Jag uppfattade hans föredrag mest som ståuppkomik och inte så mycket matnyttigt.

En annan bok som sällan nämns i sammanhanget är en norsk bok av en expedition samtidigt från Tibetsidan av berget. Mycket bra bok med mycket fokus på den egna klättringen från norra sidan fast delar av dramatiken skildras iallafall. Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter men jag lånade iallafall den på ett bibliotek på Majorstuen i Oslo.

David Breashers bok har jag tyvärr inte läst.

I genren Everestlitteratur tycker jag att norrmannen Arne Naess (ej filosofen) bok från typ 1987 är mycket bra. Boken skildrar hans ganska speciella expedition som han betalade helt själv (rederimiljardär) där de klättrare som var mest lämpade fick vara med om de var peppade så att säga. Huvudansvarig för klättringen var Sir Chris Bonington.

David Breashears

Nu har jag hittat titeln till David Breashears' bok: "High Exposure: An Enduring Passion for Everest and Unforgiving Places". Finns i paperbackutgåva för den ekonomiskt sinnade och är mycket läsvärd. Är delvis en självbiografi - faktiskt intressant - och massa klättring. Han var ju och filmade på Everest -96, samtidigt som Krakauer och Kropp var där. Dessutom förord av Jon Krakauer (så jag kan motivera att ta upp boken på Krakauer-tråden). Verkar dock vara kompis med herr Krakauer och till stor del ha hans perspektiv på Bukreev.

Läste "Mind over matter" av Sir Ranulph Finnes. Han anses ju som en pajas i äventyrskretsar och det kan jag ju hålla med om. Men den boken är ganska intressant och rolig på sitt sätt. Bara att de gav sig av utan att ha provdragit pulkan fullastad tycker jag är lite humor ;-) Visste inte om de skulle orka rubba den ens. Sen kan man ju inte komma ifrån att det är en pretsation att gå över Antarktis osupportad.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg