Krakauers bästa?

Har hört så mycket om Jon Krakauer, men aldrig läst en bok av honom. Funderar på antingen Tunn luft, Eiger Dreams eller Berg Högre Än Everest. Någon som vill ge sig på att rekommendera någon av dessa framför någon annan? Gärna med motivering såklart.

Mycket är bra, lite är kul...

anders_lofgren; sa:
Har hört så mycket om Jon Krakauer, men aldrig läst en bok av honom. Funderar på antingen Tunn luft, Eiger Dreams eller Berg Högre Än Everest. Någon som vill ge sig på att rekommendera någon av dessa framför någon annan? Gärna med motivering såklart.

Jag gillar själv "ett berg högre än Everest" eller "Eiger Dreams", som den heter på originalspråk bäst. Den innehåller ett gäng kåserier och krönikor, framförallt publicerade i olika "äventyrsturismtidningar" och är således en samling korta, välskrivna, underhållande berättelser. Också den bok som ger den bredaste synen på klättring. Framförallt är boken mycket roligare än någon av Krakauers andra böcker.

Tunn luft (into thin air) är intressant som ögonvittnesskildring av "när det går åt helsike" och är därför en både viktig och spännande bok för folk som räknar sig till alpinister. Den är däremot i nästan total avsaknad av den humor som T.ex. Eiger dreams då innehåller.

Båda böckerna är bra. Har du möjlighet att läsa dem på Engelska så gör gärna det. Språket är mycket mer målande på Krakauers modersmål och även om forum gjort ett hyggligt jobb att översätta böckerna försvinner en del av den poetiska klangen i språket i översättningen.

Lycka till.

/Kotten

Re: Mycket är bra, lite är kul...

Kotten; sa:
anders_lofgren; sa:

Jag gillar själv "ett berg högre än Everest" eller "Eiger Dreams", som den heter på originalspråk bäst. Den innehåller ett gäng kåserier och krönikor, framförallt publicerade i olika "äventyrsturismtidningar" och är således en samling korta, välskrivna, underhållande berättelser. Också den bok som ger den bredaste synen på klättring. Framförallt är boken mycket roligare än någon av Krakauers andra böcker.

Tunn luft (into thin air) är intressant som ögonvittnesskildring av "när det går åt helsike" och är därför en både viktig och spännande bok för folk som räknar sig till alpinister. Den är däremot i nästan total avsaknad av den humor som T.ex. Eiger dreams då innehåller.

Båda böckerna är bra. Har du möjlighet att läsa dem på Engelska så gör gärna det. Språket är mycket mer målande på Krakauers modersmål och även om forum gjort ett hyggligt jobb att översätta böckerna försvinner en del av den poetiska klangen i språket i översättningen.

Lycka till.

/Kotten

Har precis beställt Eiger dreams på Bokus.com. Kanske blir det Tunn luft sedan också. Tack för tipsen!! :)

In i vildmarken

Krakauer har även skrivit "In i vildmarken". Den kom ut på svenska efter succen med "Tunn luft" (mycket spännande och bra skriven, tycker jag). Fast "In i vildmarken" är lite seg. Det är främst kapitlet då han berättar om sina egna klätterupplevelser i Alaska som den blir riktigt läsvärd. Jag kan tänka mig att denna episod även finns i "Eigers dreams".

Ett annat tips på bra alpinistböcker är Henrich Harrers "Den vita spindeln". Mycket spännande och välskriven, lite politiskt försvarstal också. Den handlar om när de skulle upp för Eigers nordvägg för första gången. Den beskriver ingående alla misslyckande expeditioner först. Svenska fjällklubben har den både på tyska, engelska och svenska på sitt bibliotek på Jägmästargatan i Stockholm. "Mitt" bibliotek i Vallentuna hade den magasinerad, men de hämtade den så snällt när jag bad om det. Senare skrev Harrer även om sina "Sju år i Tibet". Den är också bra (filmen vinklade verkligehet på ett annat sätt), fast den saknar klätterporr.

In i vildmarken

In i vildmarken är Krakauers absolut bästa bok. Den har lite intressantare budskap än det som finns i Tunn luft (om du åker till Everest och är för dålig att klättra kan det gå illa).

Har inget emot Krakauer men boken Climb som handlar om ryssen Boukrev (eller nåt) ger en bild av händelserna på berget som känns mindre utbroderad. Men båda böckerna är spännande och läsvärda!

//Uffe

Är med på bokrean i år !

Bläddrade i Akademibokhandelns katalog för bokrean och såg att 'Berg Högre Än Everest' är med som reabok i år. Kul, den måste jag köpa. Kostar 69 kr. Även 'Tunn luft' och Lena Gammelgards 'Everes. Att besegra berget och beret inom dig.' är med i katalogen.

Personligen tycker jag att Lene Gammelgaards bok "Everest - att besegra berget och berget inom dig" är ganska kass. Egofixerad och ointressant. Betydligt mer läsvärd är David Brashears bok (minns inte vad den heter på rak arm), han var ju också på Everest -96.

Jag skulle vilja slå ett slag för "In i vildmarken" som jag tycker är en bra bok som bygger på ett gediget researcharbete. Den ger läsaren en del att fundera på; vad är klokt och vad är vansinne? Får man göra vad man vill med sitt liv?

Läs den och läs sedan hans andra böcker. När jag ändå är inne på avdelningen boktips så kan jag passa på att rekomendera en till nämligen "Det rätta virket" av Tom Wolf (hmm heter han så...). Den handlar om USAs första rymdprogram. Den är grymt bra! T.o.m bättre än filmen.

Mvh Tomas

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg