Kraftigt underskattande trippmätare i Vista HCX

I vissa GPS finns det inbyggda funktioner för att föra körjournal. Min inbyggda skepticism till detta påfund har nu fått stöd i verkligheten.

Version 2.70 ger rätt distans

Har nu provat version 2.70 av programvaran även i skogen, och distansmätaren ser nu ut att visa rätt. Har man version 2.60, som jag hade tidigare, kan det vara värt att uppgradera.

Med 2.60 registrerades snarare för lång sträcka i tripmätaren (enligt vad jag själv har sett iaf) och detta är åtgärdat i 2.70.

När man uppdaterar är det viktigt att köra WebUpdater för att få med uppdateringen av FW till chipset:et (tror att delar av den här rättningen låg i FW). Om man laddar ner uppdateringen manuellt från hemsidan får man bara med uppdateringen av applikationen.
http://www8.garmin.com/support/collection.jsp?product=999-99999-27

När jag uppdaterade idag via Webupdater? så blev SW versionen 2.70 men FW versionen 2.60 är det korrekt?

Thure

Jag var ute och gick en tur i skogen i går på ca 8.4 km. GPS:ens trippmätare och MapSource:s avståndsberäkning visade nästan exakt samma sträcka.

Hastighetsmätaren i GPS:en verkar däremot inte helt korrekt. När jag gick på i rätt bra tempo, åtminstone 5 km/h, visade GPS:en ofta någonstans mellan 1 km/h och 3 km/h.

Jag har en Vista HCx som jag har uppdaterat till SW 2.80 och FW 2.80.

Örjan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
ajn Diff mellan trippmätare och spårlängd Navigering 20

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg