Kosttillskott

En utmaning som jag ser det är att få med sig tillräckligt mycket protein på en längre fjälltur. Fett och kolhydrater är ju ganska okomplicerat. Kosttillskott med protein i form av pulver borde vara effektivt ur viktsynpunkt och är kanske lämpligt som kvällsmål. Borde även hjälpa till med musklernas återhämtning under natten. Har ni som är mer erfarna än jag några synpunkter vad gäller dessa pulver?

MVH

Claes

Hur många månaders fjälltur tänker du på? Man kan nog klara sig utmärkt i åtminstone en månad med tämligen undermålig proteinmängd. Man behöver främst få i sig näring = kolhydrater, under tider upp till några veckor kan man klara sig utan rätt mängd proteiner vitaminer och annat, bara man får tillräckligt med kolhydrater. De flesta kolhydrater innehåller dessutom lite protein.

Jag tror säkert man klarar sig. Min undran gäller mer optimering. Kan tillskotten vara ett sätt att må lite bättre och vara i lite bättre skick när turen är slut?

Jag tror säkert man klarar sig. Min undran gäller mer optimering. Kan tillskotten vara ett sätt att må lite bättre och vara i lite bättre skick när turen är slut?

Utan extra energi kommer det protein du äter delvis att tas i anspråk som energi, så jag skulle först och främst satsa på mer kolhydrat och fett. I normalfallet betyder det mer mat :) vilket också för med sig att proteinintaget går upp på "naturlig" väg.

Min egen erfarenhet av långa fjällturer (3 veckor +) är att jag har behövt vila en eller två dagar innan jag varit ute i träningsspåret igen, så "nedslitningen" har varit marginell.

Hälsning,

//J

Tomten och jag...

Jag är inte speciellt förtjust i havre- eller musligröt,risgrynsgröt gillar jag men det är för meckigt att pyssla med,så jag tänker i förtsättningen köra med proteinpulver och start.Blir ingen förlust på nåt sätt och det är gott.

peter

Frukost

Blandade ut proteinpulver i torrmjölken och åt det till Start-musli till frukosten! Hur gott som helst....
Kan man spä ut med extra kcal/proteiner så är det givetvis att föredra!

//A

Tycker nog det är schysstare att ta med sig nån extra ölkorv isf faktiskt. Rent fysiologiskt borde det inte göra någon större skillnad från eller till med proteintillskott. För en vanlig fjällvandring så ökar nog inte behovet i nån större omfattning än att det täcks av en vanlig kost vilket jag personligen dessutom tycker är trevligare än att äta pulver.

Soylent Green och Pulver

När NASA skulle försöka sig på att skicka ut austronauter var pulver, pga vikten teknikernas lösning.
De garvade piloterna krävde mat, fönster och styrraketer. Så blev det som tur är.
Den som försökt sig på att leva på pulver vet att ögat, näsan och gommen är viktiga delar i ätupplevelsen....
Själv vet jag med mig att både ost och skinka-renskav hör ihop med vistelsen ute, så jag kan förstå ölkorvs och lökkorvsmaffian.
Jag betvivlar inte att man kan få i sig tillräckligt med protein via pulver men jag vill vare sig utsätta mig eller mina nära för försöket....
Däremot visar det sig ju vid flera försök med tillsatsvitaminer att upptaget inte alls är så bra som man trodde sig förvänta.
Det finns givetvis en orsak och att vi genom åtusendena anpassats till rätt mat betyder inte att vi de senaste 100 åren kan ändra på det mest basala, födan. Så fort går det inte....
//J

Jag fjällvandrade ca 10 veckor varje sommar. Under dessa 10 veckor gick jag ungefär 150 mil räknade jag ut någon gång.

Jag använde mig av blå Bands frystorkade mat som huvudmål samt drack Gatorade, en energidryck som jag inte tror finns idag (+ kaffe och vatten samt liten snaps till maten). Jag åt bröd till frukost + vällning. Lunch var soppa av olika slag + bröd.

Första veckorna åt jag ovanstående utan problem med ork eller återhämtning.
Vecka fem måste jag börja förstärka med ytterligare mat vid varje måltid, oftast blev det mer bröd som förstärkning + 1,5 paket frystorkad mat till middag.

Vecka 8 ungefär måste jag äta två paket frystorkad mat som middag då 1,5 paket inte längre räckte till. Jag åt också 1 paket frystorkad mat till lunch då soppa och bröd inte längre var tillräckligt, soppan blev kvällsmat istället. Jag vägde 72 kilo vecka 1 och vägde 69 kilo vecka 10.

Min erfarenhet är alltså att du kan, under ca fem veckors regelbunden fjällvandring äta helt normalt utan kosttillskott av något slag, därefter behöver du mera mat för att orka utföra samma ansträngning.

Thomas

Jag är inte speciellt förtjust i havre- eller musligröt,risgrynsgröt gillar jag men det är för meckigt att pyssla med,så jag tänker i förtsättningen köra med proteinpulver och start.Blir ingen förlust på nåt sätt och det är gott.

peter

Såg att ni var två.

Kör ni med choklad då?

Hmm, jordgubb.

Senast ändrad:

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg