Jag fjällvandrade ca 10 veckor varje sommar. Under dessa 10 veckor gick jag ungefär 150 mil räknade jag ut någon gång.
Jag använde mig av blå Bands frystorkade mat som huvudmål samt drack Gatorade, en energidryck som jag inte tror finns idag (+ kaffe och vatten samt liten snaps till maten). Jag åt bröd till frukost + vällning. Lunch var soppa av olika slag + bröd.
Första veckorna åt jag ovanstående utan problem med ork eller återhämtning.
Vecka fem måste jag börja förstärka med ytterligare mat vid varje måltid, oftast blev det mer bröd som förstärkning + 1,5 paket frystorkad mat till middag.
Vecka 8 ungefär måste jag äta två paket frystorkad mat som middag då 1,5 paket inte längre räckte till. Jag åt också 1 paket frystorkad mat till lunch då soppa och bröd inte längre var tillräckligt, soppan blev kvällsmat istället. Jag vägde 72 kilo vecka 1 och vägde 69 kilo vecka 10.
Min erfarenhet är alltså att du kan, under ca fem veckors regelbunden fjällvandring äta helt normalt utan kosttillskott av något slag, därefter behöver du mera mat för att orka utföra samma ansträngning.
Thomas