Kostnadsjämförelse sprit vs gas

Jo det är ju sant men jag kör i köket en 230g tub och ett pack esbitar som reservbränsle.
Vintertid kan det hända att man tar med nån extratub för att ha kapacitet att blåsa tältet isfritt.

Jag kan i vilket fall som helst dra iväg med en halvtub och om den mot all förmodan tar slut går jag över på esbit - vilket sällan hänt - så den kostnaden kan man ta.

Väger inget och ingår som reservbränsle ändå

Så rätt använt är gaskök väldigt bra.

det är inte så svårt att avgöra kvarvarande mängden gas i tuben - det är bara att väga på köksvågen och dra av taran för den tomma tuben.

Det går att fylla över mellan tuber till tuber för sommarbruk om man är lite finurlig (se gamla trådar - dock också varningar angående detta, som tex vikten får aldrig vara högre fylld än när tuben var ny och oanvänd).

Kan man värma tuberna lite över +5 grader C (tex ställa tuben i en slatt jummen vatten när den börja tappa orken tex.) så kan man tömma tuberna helt även vintertid.

har iofs. köpt mig en optimus MF-kök också då denna är nästan lika reglerbar som gaskök - dock är det helt klart pyssligare att jobba med samt förvärmningsfasen kan ge höga lågor om man drar på lite för tidigt eller inte förvärmt tillräckligt - att man måste slabba med flytande bränsle eller tändgel för förvärmingen med risk för spill och det kan börja brinna på fel ställe (typ under köket), känns inte helt tillfredsställande IMHO - en gasolkök vågar man tom. tända på en tom fläck på golvet i en lada full med hö - men definitivt inte med en T-sprit eller MF-kök...

Senast ändrad:
Så det jag vill säga är att det är svårt att hålla koll på hur mycket gas man har kvar och att det kan ta onödigt stor plats i packningen om man vill köra slut på slattarna.

volymen är sällan begränsningen i packningen - utan snarare vikten...

själv har jag 2 tuber med mig oavsett (två små eller en mellan och en liten för 2 dagar) - det kan hända något med en tub och gasen kan försvinna, då har man en kvar och klarar sig vidare med viss ranson på eldandet) - det är samma med bränsleflaskor, man kan råka sticka hål i dessa också, med skillnad att allt omkring flaskan blir neddränkt med bränsle och fotogen dunstar inte speciellt fort i kyla...

Gas is tha shit

Och man kan ta me sig lite halvtomma tuber under sommaren och i nödfall då köra med esbit
om det tar slut - väger inget - inga problem.

Jag ser inte heller nått problem med att bära halvtomma gastuber - dom har så låg vikt att dom kan bäras övertallt i bärsystemet.

Ett mf kök kräver ett visst arbete att hålla igång och bör användas där det behövs - långa expeditioner under extrema förhållanden där det saknas infrastruktur för åtkomst av vanliga enkla bränslen.

För dom flesta så duger ett gaskök utmärkt - även i många minus.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg