Kostnad Sverige/Alperna fjällvandra

Svenska fjällen:


Alperna:

Kostar rent generellt mer, då man ofta behöver bo i stugorna pga lagmässiga krav (undantag >2500 m, högalpint).

// Jocke


För säkerhets skull, eftersom det finns en del missförstånd om Alperna. Det är ett geografiskt område, inte juridiskt eller politiskt. Det berör sju nationer och inom dessa ett antal olika Bundesländer, Kantonen, Regioni, etc., alla med sina regler och lagar, ibland obsoleta. Vidare finns naturskyddsområden med sina speciella regler. Parchi Naturali i Piemonti har ofta strikt tältförbud, men inte alltid. Nationalparker är desto tydligare med vad som är tillåtet, men även det varierar, se min hemsida. Det cirkulerar en förfärlig massa talesätt som folk tagit över från andra, som
tältning från solnedgång till soluppgång (vore opraktiskt på sommaren) och tillåtet endast över 2500 meter. Det sista
skulle vid en passhöjd på 2700 meter betyda totalförbud, ty man måste ofta gå ner 3-400 höjdmeter innan
terrängen planar ut (och vattnet springer i dagen).

Frågar man på turistbyråer får man rätt väntade svar. I Maloja frågade jag hur det var med bivack på italienska sidan.
Samma som här i Schweiz var svaret, totalförbud. Då hade jag redan bivackerat i Schweiz; hade damen sagt att det var totalförbud i Lombardiet hade det möjligen varit trovärdigt, eftersom jag tältat i både Aostadalen
och Piemonte.

Jag ger tips på hemsidan, man får använda sin fantasi och taktiska förmåga ibland. Förra sommaren vandrade jag 14 dagar i Västalperna i juni-juli. Av 13 nätter låg jag, OJMR, 2 nätter på camping, en i bemannad stuga,
en i obemannad och en i gîte d'étape, dvs. jag tältade fritt 8 nätter. I augusti-september
gick jag i Schweiz -Italien 11 dagar; det blev camping två nätter, och hotell en natt i Italien - för att etapperna skulle stämma, alltså 7 fria nätter fördelade på bägge länderna.

Typiskt: i Bivio (i Schweiz) ville jag inte uppsöka campingplatsen som låg alldeles för nära en väg. Jag gick upp i en dal i närheten och en bit förbi den största egendomen. Där var efter ett tag en fäbod och jag frågade herden
om och var det gick an och han svarade bara "dove vuoi", var du vill. På andra ställen i Schweiz var man tveksam om det var tillåtet, men "uns ist es egal". Det är en vanlig inställning, men man bör kolla.
 
Schweiz-tips

Jag har vandrat i Wallis i många år och kan rekommendera det. Det är en relativt sett smal dalgång från Visp och uppåt Oberwallis att det finns stora områden att vandra runt i på både norr och sydsidan om dalen. I somras hyrde jag en lägenhet vid Aletchgletcher, i ett litet skidområde på 1800 m och gjorde olika dagsturer där och uppåt (kabinbana upp). Två dagar tog jag postbussen iväg för att vandra på andra ställen, en dag i Saas Fee. 50 min bort med postbuss och Zermatt 1,15 tim med buss.
Du kan ta Ryanair tor Milano och sen ta tåget till Brig. Tåget tar två timmar, en trevlig tur. Kostar cirka 800 kr tor. Lägenheten var på 1 enda stor rum med dubbelsäng och soff/TV-hörna, köksdel och mathörna. Ca 40 m2 nytt fräscht. Kostade 2000 kr/v och var väl värda pengarna.

Jag är ingen supervandrare och har vandrat ofta ensam. Det funkar jättebra och som sagt var så finns det alla kategorier vandringsleder/svårigheter. Och v'äldigt många trevliga restauranger över allt. Jag har vandrat mycket i Sverige också men tycker ändå alperna är svårslaget i den jämförelsen. För mig i alla fall. Men allt har sin charm. Lycka till
 
Jag har vandrat i Wallis i många år och kan rekommendera det. Det är en relativt sett smal dalgång från Visp och uppåt Oberwallis att det finns stora områden att vandra runt i på både norr och sydsidan om dalen. I somras hyrde jag en lägenhet vid Aletchgletcher, i ett litet skidområde på 1800 m och gjorde olika dagsturer där och uppåt (kabinbana upp). Två dagar tog jag postbussen iväg för att vandra på andra ställen, en dag i Saas Fee. 50 min bort med postbuss och Zermatt 1,15 tim med buss.
Du kan ta Ryanair tor Milano och sen ta tåget till Brig. Tåget tar två timmar, en trevlig tur. Kostar cirka 800 kr tor. Lägenheten var på 1 enda stor rum med dubbelsäng och soff/TV-hörna, köksdel och mathörna. Ca 40 m2 nytt fräscht. Kostade 2000 kr/v och var väl värda pengarna.

Jag är ingen supervandrare och har vandrat ofta ensam. Det funkar jättebra och som sagt var så finns det alla kategorier vandringsleder/svårigheter. Och v'äldigt många trevliga restauranger över allt. Jag har vandrat mycket i Sverige också men tycker ändå alperna är svårslaget i den jämförelsen. För mig i alla fall. Men allt har sin charm. Lycka till

Har du mer info vad lägenthets uthyraren hette, funderar själv på att vandra där i april. är det för mycket snö eller är det genomförbart?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karin Sofia B Dolomiterna mat/sov kostnad? Trekking 3
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
HarbardWild Sverige/Finland Trekking 0
stefan_nordstrom Vandra Sverige - Sydafrka Trekking 17
johan01 vattenrening, södra sverige. Trekking 10
zeromaker Vill du hjälpa IPPG i Sverige? Trekking 0
Andreas123456 Alperna maj/juni Trekking 6
Ulrjon Organiserad vandringsresa till alperna med buss? Trekking 7
MrsL Dagsvandring alperna kort transfer - var? Trekking 5
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
Langoras Alperna * hjälp* Trekking 9
sternad Österrikiska alperna ca 6 dagar Trekking 21
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
brorgustav Campingbuss till Alperna - Vill gå dagsturer Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
Vanish Bra "nybörjarberg" i alperna? Trekking 11
Thunder91 Vandringskompis till Alperna Trekking 2
idalofgren Dinariska alperna Trekking 0
Vanders Bra vandringsleder i Alperna? Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Karpaterna.se Bra stigar i Alperna sökes Trekking 7
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
glenn o.c. Alperna i Juli. Trekking 0
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Michael Torslanda >4000 möh Alperna Trekking 3
MaSt Första gången i Alperna Trekking 13
brinnandeskepp Långdistansvandring över alperna: Utrustning Trekking 27
nattugglan01 Beöver grundläggande info om vanding i Chamonix/alperna. Trekking 2
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Kasch Budgetvandring i Alperna Trekking 13
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
egilviking Alperna - tips på tur/ort, träning & avkopplingsresa. Trekking 5
rax Alperna nybörjarfrågor Trekking 5
greenjuice Flyg till franska alperna Trekking 9
Sandra E Vintervandring Alperna Trekking 9
martint Vandra i Alperna Trekking 10
Ida-Susanna Vandra/tälta i Alperna Trekking 10
Kaj Yak Lättvandrat i Alperna/Dolomiterna Trekking 2
camoscio med tält i Alperna Trekking 7
Patrik2 Knalla i alperna (österrike) för första gången Trekking 36
camoscio Alperna 07 Trekking 2
rob77 alperna nästa år. Trekking 2
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3
Sph1nx Temperaturer/väder(div. höjder) i Alperna i september? Trekking 5
Sph1nx Alperna i september! Trekking 18
Joakim Ambrosson Norge och Alperna Trekking 5

Liknande trådar