Kortslingor från Salewa?

Ska du klättra en bultad led ute finns det som regel ankare. Kolla i föraren _innan_ du klättrar så ser du läget. En normal uppsättning quickisar är 10 eller 12 stycken. Storleken på karbinen bör du avväga efter dina händer, köp karbiner som passar dig, inte andra. Jämför och bilda dig en uppfattning om ifall du vill ha rak grind, böjd grind, wiregate osv. Alla har för och nackdelar. Det finns ingen anledning att köpa extra långa, om du kommer till en led med en stor krok på eller en mäktig läpp, ta med en 60-slinga och förläng med en quickis till så är saken biff.

Ska du börja med tradklättring bör du absolut gå en kurs, eller klättra med en erfaren kompis som kan visa.

Tradklättring känns ännu som ett långt steg ifrån det jag sysslar med just nu. Har ingen avsikt att börja bygga strandplatser (med sand och alla andra tillbehör :). Mest sugen på att klättra lite utomhus på enklaste sätt (topprep är ju ett alternativ) och ta allt därifrån liksom.
/sam

Skaffa föraren över området där du ska klättra, antalet bultar brukar stå. Stockholmsföraren hittar du på nätet, Vårdberget är perfekt att börja med tycker jag. Med 6 expresser kommer du långt i Sverige, och mer än 12 behöver du inte på flera år.

Bra billiga grejor hittar du på http://www.globetrotter.de Kan rekomendera repet Edelrid globetrotter stopaqua: http://www.globetrotter.de/de/shop/...h_kat=Bergsport&u_kat=Seile,+Gurte,+Schlingen
Mycket prisvärt och hållbart. Trevligt att använda också. Jag kan även rekommendera Edelrid Express set (2 karbiner plus kort slinga) Xenon för 12 euro styck. Riktigt sköna karbiner med bra brottstyrka, vikt, pris och hanterbarhet. Slår Camp och andra billighetskarbiner lätt, klart i klass med mina Black Diamond, fast med bättre brottstyrka....

Sen kan det vara bra med några 120cm slingor, kanske ett statiskt rep och tre låskarbiner. Läs artikeln en gammal Brant om "bli kung på topprep".

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg