Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kortslingor från Salewa?
- Trådstartare way
- Start datum
Tack!
Det paketet jag tänker på innehåller 5 uppsättningar och kostar 549:- på http://www.addnature.com
Mvh / Kim Berglund
Det paketet jag tänker på innehåller 5 uppsättningar och kostar 549:- på http://www.addnature.com
Mvh / Kim Berglund
Men, för ledning på bult kan de vara aningen korta(25cm).
Det där måste du nog förklara. Själv använder jag bara 10cm vid sportklättring och de jag känner gör likadant, vad har du för trix för dig?
Själv tycker jag att de enda slinglängder man behöver på selen är några 10cm och några 60cm Spectra tredubbelt vikta, då klarar man det mesta.
inne vs. ute
Vi varierande sva/överhäng är det himla bra att ha lite längre slingor för att undvika att repet skaver mot klippan varje gång man faller. Innomhus brukar man aldrig behöva något längre än 10-11cm, utomhus åker de längre slingorna oftare fram.
Mitt råd är att du köper lite längre slingor då dessa kan användas både inne och ute, det är sällan en slinga är för lång enligt mig.
/Pott
Vi varierande sva/överhäng är det himla bra att ha lite längre slingor för att undvika att repet skaver mot klippan varje gång man faller. Innomhus brukar man aldrig behöva något längre än 10-11cm, utomhus åker de längre slingorna oftare fram.
Mitt råd är att du köper lite längre slingor då dessa kan användas både inne och ute, det är sällan en slinga är för lång enligt mig.
/Pott
slingor
Jag menar den totala längden av kortslingorna med karbiner. d.v.s 10cm slinga och 15cm karbiner. Jag använder alltså 10cm-slingor + karbiner vilket jag tycker är lite kort ibland vid överhäng eller liknandevariationer i klippan där repet kan fastna om man inte får ut det från klippan med hjälp av en slinga.självklart har jag också 60cm och 120cm slingor som kan dubbelvikas för rätt längd.
Jag menar den totala längden av kortslingorna med karbiner. d.v.s 10cm slinga och 15cm karbiner. Jag använder alltså 10cm-slingor + karbiner vilket jag tycker är lite kort ibland vid överhäng eller liknandevariationer i klippan där repet kan fastna om man inte får ut det från klippan med hjälp av en slinga.självklart har jag också 60cm och 120cm slingor som kan dubbelvikas för rätt längd.
Hoppas det inte gör nåt men jag har en lite fråga relaterad till detta: Jag har allt som behövs förrutom rep för innomhusklättring men är sugen på att börja utomhus på bultad led till våren. Var börjar jag i pryldjungeln? Jag är med i att jag behöver ett gäng quickdraws men hur många brukar gå åt på en genomsnittlig led? vilka funkar bäst, wire eller solid gate?
Hur många slingor och hur långa behöver jag och behöver jag fler skruvkarbiner utöver den jag har? Nu förstår jag också att man kan bygga berg av onödiga prylar (har hänt tidigare....) men om man ser till det viktigaste för att komma igång? Tacksam för lite synpunkter.
/sam
Hur många slingor och hur långa behöver jag och behöver jag fler skruvkarbiner utöver den jag har? Nu förstår jag också att man kan bygga berg av onödiga prylar (har hänt tidigare....) men om man ser till det viktigaste för att komma igång? Tacksam för lite synpunkter.
/sam
Du behöver ett rep + så många QD som det finns bultar du vill klippa på den leden du kommer klättra.
Sedan beroende på hur det ser ut där du klättrar så kan det vara bra att ha minst 3st skruvkarbiner att bygga strand med uppe på klippan när du ska ta upp andreman.
I det läget är det heller inte fel att ha några slingor med sig oxå. Finns det inga träd eller ankare när du ska ta upp andreman behöver du kilar/friends att bygga strandplats med dessutom. Men jag antar att du tänker klättra på klippor som enkelt medger strandplatsbygge på toppen.
Sedan beroende på hur det ser ut där du klättrar så kan det vara bra att ha minst 3st skruvkarbiner att bygga strand med uppe på klippan när du ska ta upp andreman.
I det läget är det heller inte fel att ha några slingor med sig oxå. Finns det inga träd eller ankare när du ska ta upp andreman behöver du kilar/friends att bygga strandplats med dessutom. Men jag antar att du tänker klättra på klippor som enkelt medger strandplatsbygge på toppen.
Strandplats i solen!
Glöm inte att införskaffa ett par lastbilar med sand och några ordentliga grävskopor om du skall ägna dig åt STRANDPLATSBYGGE!!!
_Erik_; sa:Men jag antar att du tänker klättra på klippor som enkelt medger strandplatsbygge på toppen.
Glöm inte att införskaffa ett par lastbilar med sand och några ordentliga grävskopor om du skall ägna dig åt STRANDPLATSBYGGE!!!
samme83; sa:Hoppas det inte gör nåt men jag har en lite fråga relaterad till detta: Jag har allt som behövs förrutom rep för innomhusklättring men är sugen på att börja utomhus på bultad led till våren. Var börjar jag i pryldjungeln? Jag är med i att jag behöver ett gäng quickdraws men hur många brukar gå åt på en genomsnittlig led? vilka funkar bäst, wire eller solid gate?
/sam
Kanske en kurs hade varit på sin plats?!?!
Kan rekomendera att vänta tills efter kursen med att skaffa prylar. Efter en grundkurs i klippklättring har man lite bättre koll på vad som gäller och vad man vill ha.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg