Kortisontabletter för hund

Ville bara skicka in en liten notis om detta. Vi ska ut i markerna nu till helgen och funderade lite på det här med ormbett. Ringde till Hund och Katthälsan och det visade sig att man kan köpa ett litet ormbetts-kit för 70:- Hur bra som helst. Tabletterna ligger i en liten öltunna i miniatur av någon metall. Det fina är att längst ner (udner tabletterna), ligger en instruktion för dosering ifall om att man skulle stöta på en annan hund som blivit ormbiten.

Grymt smidigt!

Dosering?!

Hej och tack för bra inlägg!

Men, du skulle inte vilja dela med dig av doseringen? Jag har tabletterna (du får gärna säga vilken sort som är med i ormbettskitet, preparat samt styrka), men vet ej doseringen.

Så, hur mycket ger man?

/Anders

Nu vet jag inte vad som denna burk innehåller, men jag berättar gärna vad jag använder, och hur.
Betapred 0,5mg tycker jag är smidigast.
Det går åt en (1) tablett per två (2) kilo kroppsvikt. (kul när hundne väger 36kg).
Dessa skall lösas upp i lite vatten för snabbaste effekt.
Jag har en lite förlslutningsbar plastpåse med en lagom dos tabletter i, en medicinspruta för barn, och doseringslapp.
Lite vatten går ju alltid att uppbringa, eller saft, läsk eller liknande.
Sedan är det bara att lösa upp tabletterna i plstpåsen, suga upp det med sprutan, stoppa ner sprutmynningen långt ner i svalget på hunden och trycka i geggan.
Då är man säker på att allt gå i hunden. Lite massage över strupen ger sväljreflexer om det behövs.

Hoppas ni slipper ormbett!

Nu vet jag inte vad som denna burk innehåller, men jag berättar gärna vad jag använder, och hur.
Betapred 0,5mg tycker jag är smidigast.
Det går åt en (1) tablett per två (2) kilo kroppsvikt. (kul när hundne väger 36kg).
Dessa skall lösas upp i lite vatten för snabbaste effekt.

Hoppas ni slipper ormbett!

vi har oxå med betapred, har aldrig behövt använda dom men det ligger en burk i nästan alla väskor/ryggor..

Ska kolla upp märket och återkomma.

Vi har en Schäfer på ca 30kg och om jag inte minns fel så fick vi 6 tabletter. Ska givetvis verifiera detta innan ni kan ta det som sanning.

/ Richard

Givetvis yrade jag till det och svarade i en annan tråd, här skulle det ju vara...

Ber om ursäkt för det sena svaret. Blev lite stressigt i fredags när vi skulle packa och komma iväg på 1,5 timmar =)

Här är spec. på vad vi fick:

Ormtunna:
Innehåll för en Schäfer (ca 35kg): 4 tabletter
Instruktion ifall man träffar på en annan hund lyder: Perdnisolon, 1 tabl / 10kg

Tabletterna ska bara ges som de är, sen är det direkt till vetrinär som gäller.

mvh
/ Richard

Inköpsställe?

Köpte du det direkt av vetrinären?

Ajabaja. Läkemedel, särskilt då receptbelagda sådana, får, såvitt jag minns, endast säljas på apotek.

Uffe

Hmm... Låter ju lite skumt. Får kolla med frugan vart hon köpte dem. Men som jag förstod det så är en "Ormtunna" ett litet kit som fler säljer. Kanske är det grabbarna i Vasaparken som snott ihop något ;)

Jo just det, vi träffade på en orm, eller nästan en orm... Det var en fin kopparödla som låg och solade sig på stigen. Fick puffa till den lite så han tog sig utom fara för mountainbike marodörerna :)

Återkommer...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg