Korta isskruvar?

Jag har fundert lite om hur säkra korta isskruvar är samt hur väl isen fäster på klippor...

Alla tester man läser testar ju normallängder på skruv, runt 16-17 cm. Då brukar resultatet bli att skruvarna håller bra och när säkringen väl går är det ofta isen som spricker upp och ger sig.

Men hur funkar det med korta skruv/avknuten skruv? Jag sätter dessa när det är tunn is på klippa (så klart). Det är otroligt smidigt att bara skruva in 10 cm skruv, man spar ganska mycket tid. Att hållbarheten blir sämre är ju uppenbart, men hur mycket? Erfarenheter? Test?

När man använder korta skruv blir ju isens vidhäftningsförmåga mot klippan också interessant. Min erfarenhet är att isen sitter fast bra, men hur är det egentligen med det (förutsatt att inget vatten eller luft finns/rinner mellan is och klippa)

/föhl
 
Har ej heller sett några tester på korta skruvar. Är det solid bra is känner jag mig trygg med dem (De går ju snabbare att skruva in så man kan ju också sätta dem tätare). Att använda screamers ger ju också mer företroende för säkringarna.

/Erik
 
Ytterst osäker info...

...men som ett inlägg i debatten påstår Northstargrabbarna (jo de är försäljare jag vet) följande om Omega Pacific.

"Alla längder är nu CE-godkända och även den korta 11cm vilken är den enda korta på hela marknaden som klarat!."

Man kankse kan börja där, dvs undersöka hur många av tillverkarna som levererar en CE märkt skruv, även i korta längder. Observera att just denna modell är tänkt som glaciärskruv.

Jag har ingen erfarenhet av omega, annat än ryktesvägen att de är totalt skit. Men som sagt, det är bara rykten.
 
Jag har kört med omega i två säsonger och tycker de funkar utmärkt. Så länge de är vassa. Det är liksom det viktigaste enligt min erfarenhet. Att ha fräshca skruvar, det är viktigare än märket. Jag kör även med CM Laser och tycker att omegorna är lite smidigare att skruva in. Omegorna är nog allmänt lite bättre tycker jag.
 
Tack för info, ja - CE kan ju vara en bra början.

Omega: Jag har 12 BD Turbo express och en (1) omega och lite Ibis... Tycker att Omega och BD är mycket lika, bortsett från den lilla veven förståss.

Jag har klättrat med många olika skruvar och måste säga att jag skulle ranka Omega som 3:a efter BD och Grivel 360, med veven.

/föhl
 
BD och grivel 360 brukar ju topprankas av de flesta så det verkar ju vara safest bet. Men Omega har väldigt bra pris jmf BD och att man inte kan fälla in veven kan jag leva med när de är 200 kr billigare (eller något sånt).

tjong!
 
föhl; sa:
Omega: Jag har 12 BD Turbo express och en (1) omega och lite Ibis... Tycker att Omega och BD är mycket lika, bortsett från den lilla veven förståss.
Jag har för mig att det är Omega/Smiley's som tillverkar BD:s isskruvar. Det skulle ju kunna förklara likheten... :)
 
Som jag lärt mig är det mycket bättre att sätta en kort skruv än att binda av en lång som man inte fått in ordentligt. En avbunden isskruv kan vid ett fall böja sig, slingan glider ut på skruven och det blir en hävarm som orsakar stor belastning. En kort isskruv i bra is skall - som sagt, enligt vad jag fått lära mig - inte sitta så mycket sämre än en lång.
 
Martin L; sa:
Som jag lärt mig är det mycket bättre att sätta en kort skruv än att binda av en lång som man inte fått in ordentligt. En avbunden isskruv kan vid ett fall böja sig, slingan glider ut på skruven och det blir en hävarm som orsakar stor belastning. En kort isskruv i bra is skall - som sagt, enligt vad jag fått lära mig - inte sitta så mycket sämre än en lång.

Håller med. Det finns dessutom en annan risk, möjligen mycket liten men ändock. En för lång skruv som skruvar sig igenom isen och sätter sig fast i berget kan förorsaka att isen släpper berget om man fortsätter att skruva. Dessutom brukar inte skärpan gilla närkontakt med klippa.

Däremot har jag lärt mig att man inte skall knyta av skruven om det är under 5 cm som sticker ut


Intressant också att Omega 11an är CE godkänd. BD express 10an är det ju inte.


Klas
 
Fick precis hem en Grivel 360 (12 cm) och den verkar inte CE godkänd för när man läser på produktbroschyren står det:

"Warning
This screw is no a PPE. "Personal Protective Equipment". It is made for progression and it does not provide safety against falls from height."

Det låter ju stabilt ;-)

Kollar man på deras hemsida http://www.grivel.com/menu/en/main.html så ser det dock ut som om den vore CE märkt...

Är verkligen Omegan CE märkt? På North Stars hemsida kan man läsa:
"OBS 11cm är ej CE-certifierad av denna modell pga lägre tillverkningsvolymer dock är 17 och 22cm det."

[Ändrat av Skumberg 2004-01-23 kl 16:28]
 
CE-märkt?

Skumberg; sa:
Är verkligen Omegan CE märkt? På North Stars hemsida kan man läsa:
"OBS 11cm är ej CE-certifierad av denna modell pga lägre tillverkningsvolymer dock är 17 och 22cm det."

Det finns olika modeller. Omega Pacific Glaciersskruv är, enligt northstars hemsida, CE-märkt. Den nya Omega Pacific 11cm SPEED SCREW är det inte. Som sagt det är försäljaren som påstår detta.
 
CE-märkning

Som jag förstått det kostar det en hel del pengar att få en produkt CR-märkt och det måste göras för varje produkt specifikt, att en längd är det innebär, som helt riktigt framgått, att en annan längd är det.

Men det kan ju vara så att man inte bryr sig om att CE märka en kortare skruv som kankse säljs i låga volymer om de andra skruvarna man har är CE märkta?

CE-märkningen är ju inget som jag själv litar blint på heller. Ett oberoende test av ex Climbing eller någon annan ansedd tidskrift vore att föredra. Eller någons erfarenheter. Skriver någon "jag har tagit ett 7 meter faktor 1 fall i en 10 cm" räcker det för mig :)

Mvh
/föhl
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg