Så är årets Sarektur avslutad. Vi gick Sourva-Nienndo-Låddebakte-Rapadalen-Skierfe-Kungsleden norrut via Sitojaure till Saltoloukta (6 dagar totalt). Det är betydligt mindre vatten än jag räknade med, speciellt efter att ha läst tidigare trådar. Myggbeståndet är även det rimligt; mest mygg upplevde vi kring Ghukkesvagge-bron. I Rapadalen höll de sig lugna. En del snö kvar, meneftersom vi mest befann oss i dalgångarna undvek vi merparten. Kanonväder har det varit, förrutom två halvdagar snålblåst och regn. Eftersom jag inte tidigare vandrat i Sarek trodde jag också att terrägen skulle vara betydligt värre och hade planerat in fler dagar. Dock går det ju i stort sett att följa en stig hela vägen från Nienndo till båtlänningen nedanför Nammatj i Rapadalen, stundom spångad över de blötaste myrarna. En del älg betade i Rapadeltat och några strörenar strosade omkring på högfjället. Vi siktade även rovfåglar här och var i Rapadalen. Hur som helst en tur jag är mycket nöjd med, och det lär bli fler Sarek-besök i framtiden
Kort rapport Sarek
- Trådstartare Ostmjuk Hamster
- Start datum
Liknande trådar
Liknande trådar
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Kort berättelse om vandringen till Rago NP och Hellmobotn till Sörfjorden
- Börjat av veni
- Svar: 13
-
-
-
Vandringssällskap Jämtlandstriangeln (och runt de krokarna) med kort varsel!
- Börjat av elin.m.johansson
- Svar: 1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-